Tomture61
Har nu frågat tillverkaren Isover vad som kan vara lämplig metod för att bygga klimatskalet .
Iom att temperaturen (varierande +8 - 21 ) och fuktpåslaget från vatten / människor är liten så rekommenderas en ångbroms
https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms .

Det rekommenderas också att U värdet bör ligga på 0,18 , ca 200 mm isolering .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har nu frågat tillverkaren Isover vad som kan vara lämplig metod för att bygga klimatskalet .
Iom att temperaturen (varierande +8 - 21 ) och fuktpåslaget från vatten / människor är liten så rekommenderas en ångbroms
[länk] .

Det rekommenderas också att U värdet bör ligga på 0,18 , ca 200 mm isolering .
Tomture: att ha partiska referenser som källor är inte bra. Därmed inte sagt att de inte kan sin sak, men de har någonting att vinna på sina svar och därmed är svaret inte integritetsmässigt rent.

Mikael_L
Isover och de andra stora välrenommerade aktörerna ljuger säkert inte speciellt mycket, de har så mycket att förlora på det.

Isover rekommenderade ångbroms för att mängden fukt där är begränsad. De skulle troligen föreslagit plast för en mer normal inomhusmiljö, och hade du ställt följdfrågan om det i det aktuella fallet fungerar med plast hade de troligen medgett att det också går bra.
De tjänar dock lite mer pengar om vi väljer ångbromsen, och det är ju inte heller något direkt felaktigt råd.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Tomture61
ISOVER Vario Xtra verkar vara en produkt som fixar varierande fuktpåslag , släpper igenom luft / vattenånga eller stoppar luft / vattenånga .
Dyr men verkar mycket lovande för ekonomibyggnader med underhållsvärme / normal uppvärmning .
Frågorna jag ställde var för en byggnad i Attefalls stil / garage (ekonomibyggnad) Ej för bostadshus .

Och nej jag jobbar inte för Isover ;)

Redigerat:
ÅBP är billigt, enkelt att montera, minimerar fukttillförseln i konstruktionen och klarar av ändrade användningsförhållande.

Bison ångbroms på byggmax är väldigt bra. Går att beställa via hemsidan

Tomture61
Vad tråkigt att även byggmax lockats av att använda sig av ordet andas i beskrivningen på sin hemsida. Det är inte tydligt vad man avser med det. Om ordet skulle antas vara synonymt med diffusionsöppet kan det ju bli tokigt om det appliceras på fel ställe. Om det istället betyder att det ska kunna passera luft är det ju inte heller bra.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ångbroms variabel tror jag är ett bra sökord , finns tydligen ett antal olika märken att välja på .
Tex [länk]

Frågan är vart man ska lägga sig. Variabeln ångbroms är väldigt dyr jämfört med vanlig ångbroms. Tror vanlig ångbroms funkar bra. Jag har det i garaget

Tomture61
K Knight skrev:
Frågan är vart man ska lägga sig. Variabeln ångbroms är väldigt dyr jämfört med vanlig ångbroms. Tror vanlig ångbroms funkar bra. Jag har det i garaget
Jo , men om man är orolig över vad som ska användas i en byggnad som TS bygger så verkar variabel ångbroms sitta som en smäck .

Vad gör en variabel ångbroms jämfört med en vanlig ångbroms?

En vanlig ångbroms har små porer som tillåter viss 'ångvandring'. En variabel ångbroms har ett material som ändrar struktur beroende på fuktigheten. Vid låg fuktighet fungerar den som en 'vanlig' ångbroms, men när fuktigheten blir hög så täpps porerna till.

K Knight skrev:
Jag tror på ångbroms om huset kommer ha ett kallare klimat än utomhus. Plasten hanterar inte det klimatet så bra
Tror du inte TS tänkt sig att det ska vara varmare inne i huset än utanför?

Vad menar du med att den inte klarar klimatet? Att den kommer att frysa sönder?

Jag syftsde till vid lösvirke bygge kan de ta tid och beroende på vilken tid på året så kan det fånga fukt bakom plasten.

Jo han skulle ha värme på men har man exempelvis 15 grader så är de värme utanför en stor del av sommaren

Om man passivt lyckas hålla 15 grader inne när det är över 25 ute så är huset förbannat bra isolerat och då krävs verkligen plast. Kyler man utrymmet så torkar man också luften så in i bängen, så ärligt talat ser jag inte scenariot att plast skulle kunna vara fel i något bostadsliknande scenario, under förutsättning att ventilation finns och fungerar och plasten är monterad korrekt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.