17 468 läst ·
123 svar
17k läst
123 svar
Attefallshus Ångspärr eller ej?
Min avfuktare drar som max 280w , min LLVP konsumerar i avfuktningsläget 450-500w.Cancerman_777 skrev:
Har inget behov av att avfukta garaget just nu med LLVP , kanske sommaren 2021
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ang att avfukta bostaden med kyla så funkar det bra i mitt hus + att det skvalar vatten från kondensslangen . Men det funkar inte i mitt garage , testade i ett dygn .Cancerman_777 skrev:
Däremot är plast i väggar så som vi i Sverige bygger inte en höjdare om man vill kyla ned byggnaden , mycket troligt att man får kondens på plasten .
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Om vi utgår från att maskinerna fungerar så är det någonting oerhört märkligt med ditt garage. Så märkligt att jag undrar om du faktiskt har allvarliga problem med byggnaden. Jag kan ärligt inte se varför det skulle fungera i en byggnad, men 10 meter bort i en annan byggnad så "funkar" det inte.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Och nej. Det är noll problem med plast i väggar. Annars skulle säkert 50 % av husen i Sverige ha problemen du misstänker, så släpp det där. Det är helt enkelt fel tänkt/känt/whatever från din sida.
Hej.Cancerman_777 skrev:
Ja när jag läste vidare i tråden så får jag för mig att du inte egentligen menade "kyler man utrymmet så torkar man också luften", utan att du egentligen menade "kyler man utrymmet samtidigt som man torkar luften, så torkar man också luften".
Vilket ju är rätt självklart när man läser det ...
Men kyler man ett utrymme, bara kyler, så är den absoluta fukthalten konstant men den relativa fukthalten ökar. Ingen slags fukt minskar i alla fall.
Redigerat:
Är alltid svalare i mitt garage än det är i både mitt hus och utomhus kan vara en anledning .Cancerman_777 skrev:
No2 så byter mitt hus all luft var annan timme , det görs inte i garaget , det har minimal vent.
Tror inte det är ngt fel på mitt garage , möjligtvis plasten i väggar / tak
Nej, så länge vi inte pratar kylrum eller frysrum, dvs kylskåpstemperatur eller lägre, dessa måste konstrueras med detta i åtanke.Tomture61 skrev:
Inte i Sverige just nu, med fortgående klimatförändringar kan vi nå dit, men fortfarande klarar sig våra hus byggda med våra traditionella metoder med plast på väggens insida och AC.
Men marginalen till att det ofunkar är nog inte så jättestor gissar jag, obs min gissning, jag har inga andra belägg för det.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Kyler man inne i rummet med llvp så kommer den absoluta fukthalten att sjunka. Vattnet som kondensera på slingorna är vatten från luften. Jag skulle tro (och det verkar så på mina mätningar) att även rh sjunker under sommaren. Tempen går inte ner så brutalt, men däremot fuktmängden i luften gör det. Jag har inte testat att köra avfuktning under vintern eftersom det kyler.Mikael_L skrev:
Hej.
Ja när jag läste vidare i tråden så får jag för mig att du inte egentligen menade "kyler man utrymmet så torkar man också luften", utan att du egentligen menade "kyler man utrymmet samtidigt som man torkar luften, så torkar man också luften".
Vilket ju är rätt självklart när man läser det ...
Men kyler man ett utrymme, bara kyler, så är den absoluta fukthalten konstant men den relativa fukthalten ökar. Ingen slags fukt minskar i alla fall.![]()
Nu är vi här igenCancerman_777 skrev:
På utsidan kan det vara 100% luftfuktighet och troligtvis varmare än i huset .
Fukten / varma luften vill gärna träffa varandra (en naturlag) eftersom plasten är i vägen och troligtvis är kallare än utomhusluften så .......
Jag byggde en attefallare till stugan för 5 år sedan. Hade liknande funderingar och valet föll tillslut på cellulosa i kombination med ångroms. Vi hade huset i fem år. Kallställt stora delar av vintern men varmt vissa delar och halvvarmt vissa. Jag är mycket nöjd med hur huset fungerade. Aldrig tillstymmelsen till dålig lukt, oavsett årstid och inomhustemperature.
Nu är attefallaren såld p.g.a. av nybygge av permanentboende på tomten. Får hoppas att nästa ägare är lika nöjd som jag har varit.
Nu är attefallaren såld p.g.a. av nybygge av permanentboende på tomten. Får hoppas att nästa ägare är lika nöjd som jag har varit.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, så var vi där igen. Nej. Det är för liten temperarurskillnad för att kondensering skall ske. Lägg därtill att plastytan inte blir lika kyld som luften inomhus, utan håller några grader mer, så blir skillnaden än mindre. Så nej. Släpp det.Tomture61 skrev:
Nu är vi här igenEtt hus med plast i väggar som kyls ned på sommaren får kalla väggar .
På utsidan kan det vara 100% luftfuktighet och troligtvis varmare än i huset .
Fukten / varma luften vill gärna träffa varandra (en naturlag) eftersom plasten är i vägen och troligtvis är kallare än utomhusluften så .......
Glömde tillägga att mitt hus från 2008 har vindduk på utsidan och sett från insidan ligger diffplasten dikt emot gipsskivorna .Cancerman_777 skrev:
Dvs har inget installations skickt i väggar .
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg