17 468 läst ·
123 svar
17k läst
123 svar
Attefallshus Ångspärr eller ej?
Problemet är att du gav det felaktiga rådet att om man har ett isoleringsmaterial som absorberar fukt så behövs inte en ångspärr. Om du tänker på det så kanske du inser att det inte är så bra att det absorberas fukt i en trävägg.Tomture61 skrev:
För att vara tydlig så är nackdelarna med fukt som absorberas att det kan bildas påväxt, skapa "gammalt huslukt" samt få isoleringen att sjunka ihop så att det bildas hålrum. Isoleringen i sig kan klara sig eftersom den är kemiskt behandlad (cellulousa är ju annars som mat för mögel). Isolervärdet minskar också med fuktig isolering.
Riskerna för att det ska bli ett problem ökar med ökande väggtjocklek. 95 mm isolering får du inte bygga i dag, det är inte tillräckligt energisnålt.
Jag tror det blir bra superbra! Men vill du göra det bättre så är det inte dumt att regla upp ett installationsskikt stående eller liggande med 45x45 på insidan efter du har häftat dit plasten. Förskjuter du det regelverket så tar du bort köldbryggorna från stommen samt att all el kan då dras på rätt sida om plasten så slipper man massa onödiga hål, enklare att dra runt slangarna för elen är det också då det kan dras fritt bakom 45-reglarna och lättare att dra över till taket. Då får du 120 + 45 mm isolering inkl brutna köldbryggor.Ville Itämaa skrev:
Nu börjar det bli rätt mycket information för att orka hänga med.
Även om 120mm kanske låter lite tunnt. Så är det nog så vi får lov att köra. Panelen är delvis redan rest. Och det är ju en Attefallare after all, ej permanenthus. Och med en luft luft värmepump, så sköter den väl också fukt aspekten?
ytterpanel, 45x45 reglar, vindskydd, isolering, plast, OSB, Gips
På 2 sidor skulle jag kunna komplettera Ev utegips innan ytterpanel om det verkligen skulle behövas.
Och de få köldknäppar som kommer, så får man skruva upp värmen de dagarna.
Det kan väl inte bli helt tokigt då?
Mvh,
Ville
För ventilationen hade jag satt dit en Mitsubishi VL-50, perfekt för attefallare. Då får du forcerad ventilationen och återvinning på värmen. Det är som ett litet fusk-FTX i miniformat.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du har fritt Fran att presentera källor som stöder dina argument, men de lyser med sin frånvaro. Om du nu vill ge "goda råd" som du hävdade så är det av yttersta vikt att du kan presentera trovärdiga källor för dina hävdanden också, annars är det bara nonsens.Tomture61 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Varsågod:Tomture61 skrev:
”Det är sällan en nackdel med hög ångtäthet så
länge tätskiktet är rätt placerat”, säger byggnads-
ingenjören Thorbjörn Gustavsson på SP Sveriges
Tekniska Forskningsinstitut.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjACegQIARAB&usg=AOvVaw2ONZRj80cOhWM_BsVtGjkP
Det är ju rätt basic fysik. Hålla på och hänvisa till massa tumregler som är gjorda för folk utan grundläggande fysikkunskaper blir lite tröttsamt.
Självklart blir det viktigare med plast ju tjockare isolering man har men det är ingen nackdel även med tunnare isolering. Givet att förutsättningarna i mitt förra inlägg är uppfyllda.
Självklart blir det viktigare med plast ju tjockare isolering man har men det är ingen nackdel även med tunnare isolering. Givet att förutsättningarna i mitt förra inlägg är uppfyllda.
surris skrev:
Det kommer inte funka att köra så mycket isolering och ingen ångspärr. Så det måste du ha, inte ångbroms utan ångspärr, men då bör du ha på värme året runt.
Sen ett påpekande angående luft/luftvärmepump och ventilation. Det är ingen ventilation i det faktumet att du tar in ny frisk luft utifrån så du behöver ha någon tilluftsventil och frånluftsventil.
Vad är det för fel på ångbroms och mängden isolering ?
Stenull har ju fuktvandrande egenskaper och fungerar väldigt bra ihop med ångbroms ?
Kombinerar du det med lösvirke så är det ännu bättre val.
Lägger man till aspekter som vilken tid på året som byggnaden värmst upp för försya gången så är ångbromsen väldigt bra ?
Ok, det är låter vettigt. Blir ju lite mindre yta men kanske värt och fördel för elektrikern förstås. I Golv och tak är det ju redan tjockt. Bra tips!sunnis skrev:
Jag tror det blir bra superbra! Men vill du göra det bättre så är det inte dumt att regla upp ett installationsskikt stående eller liggande med 45x45 på insidan efter du har häftat dit plasten. Förskjuter du det regelverket så tar du bort köldbryggorna från stommen samt att all el kan då dras på rätt sida om plasten så slipper man massa onödiga hål, enklare att dra runt slangarna för elen är det också då det kan dras fritt bakom 45-reglarna och lättare att dra över till taket. Då får du 120 + 45 mm isolering inkl brutna köldbryggor.
För ventilationen hade jag satt dit en Mitsubishi VL-50, perfekt för attefallare. Då får du forcerad ventilationen och återvinning på värmen. Det är som ett litet fusk-FTX i miniformat.
Problemet är att du har så mycket felaktigheter i dina råd.Tomture61 skrev:
Det plockas lite av olika saker och så försöker du sätta samman det, men det hänger inte ihop.
Jag har inget emot dig, inte heller att du har dina åsikter. Men jag vill påpeka detta för andra läsares skull.
Nej, inte bra. Ska du ha lite blandning av tätningar så ska det allra tätaste alltid vara i tak, sen vägg och sist golv.Ville Itämaa skrev:
Detta för att du högst lufttryck (eller minst undertryck) samt mest fuktinnehåll högre upp i huset.
I ditt fall skulle jag nog plasta både väggar och tak, men troligen skippa golv ifall det är golvspån med något ytskikt., och kanske lägga till lite extra isolering för driftekonomins skull.
I den boden kommer det skapas väldigt lite fukt vid den tänkta användningen så det skulle nog kunna fungera utan plast och även utan ångbroms, men samtidigt med plast i väggen så behöver du inte bli orolig över ändrat användningssätt, samt att du på ett rätt billigt vis försäkrar dig om att få det hela dragfritt.
Väl ordnad ventilation är dock din bästa vän, både för ditt och friggebodens välmående.
Det låter OK. Det du kallar vindskydd, är det sån där vindväv? https://www.byggmax.se/vindskydd-bison-p6303016Ville Itämaa skrev:
Nu börjar det bli rätt mycket information för att orka hänga med.
Även om 120mm kanske låter lite tunnt. Så är det nog så vi får lov att köra. Panelen är delvis redan rest. Och det är ju en Attefallare after all, ej permanenthus. Och med en luft luft värmepump, så sköter den väl också fukt aspekten?
ytterpanel, 45x45 reglar, vindskydd, isolering, plast, OSB, Gips
På 2 sidor skulle jag kunna komplettera Ev utegips innan ytterpanel om det verkligen skulle behövas.
Och de få köldknäppar som kommer, så får man skruva upp värmen de dagarna.
Det kan väl inte bli helt tokigt då?
Mvh,
Ville
I så fall behöver du inte ha utegips också.
I stället för 45x45-reglar är det många som använder glespanel, 28x70.
Om du vill ha tjockare isolering så kan du komplettera med liggande 45x45 på insidan. Då plastar du först och sedan sätter du de liggande reglarna utanpå platsen. Då får du ett installationsskikt, där du kan dra elledningar o.dyl. utan att behöva göra hål i platsen.
Luft-luft-värmepumpen påverkar inte fukten. Den värmer bara upp den luft som redan finns inne i byggnaden. (Om den inte råkar ha ett avfuktar-läge. Men det gör i vilket fall inte att du kan ignorera fuktvandringen i isoleringen.)
I t.ex. Florida så sätter man plasten i hus närmast utsidan om man sätter plast.
Ty där har de det motsatta problemet jämfört med i Sverige, under den varma säsongen körs det aircondition, som gör att det är varmare och fuktigare utomhus än inomhus, och då skulle plast i väggarna närmast insidan bli katastrof, dvs på samma sätt som ifall vi satt plasten här i Sverige mot utsidan.
Men till det du skrev, så Ja, det kan uppstå tillfällen då fukten drivs åt andra hållet, men det är såpass sällan och kortvarigt att man egentligen inte behöver ändra konceptet.
Ty där har de det motsatta problemet jämfört med i Sverige, under den varma säsongen körs det aircondition, som gör att det är varmare och fuktigare utomhus än inomhus, och då skulle plast i väggarna närmast insidan bli katastrof, dvs på samma sätt som ifall vi satt plasten här i Sverige mot utsidan.
Men till det du skrev, så Ja, det kan uppstå tillfällen då fukten drivs åt andra hållet, men det är såpass sällan och kortvarigt att man egentligen inte behöver ändra konceptet.