Har funderat en del.
Ibland ska man nog undvika att söka bygglov.
Det är bättre att chansa :)
Detta om man 'är trygg med' att det man tänker göra inte kan leda till större sanktioner, som att man skulle tvingas återställa.
Om det värsta som kan hända är att man får betala en sanktionsavgift för att man underlåtit söka lov, so be it.
I det aktuella fallet byter jag fasad.
Jag byter inte kulör.
Jag byter inte material.
Den enda förändringen är byte från stående till liggande panel.
Den enda anledningen att detta skulle kräva bygglov vore om det innebar "en större förändring av fastighetens utseende". Det kan ingen med fog hävda.
Det kunde också vara inskrivet i detaljplan att det skulle vara en viss typ av panel.
Men det finns inte.
I själva verket återställer vi till originalutförandet från 1907 - liggande dubbelfasspont. Vi tar bort den asfula lockpanelen från 70talet som ruttnar bort.
Varför inte söka bygglov? Det handlar om en avgift på 1800 kr, helt i onödan förvisso, men ändå en småslant i det stora hela.
Det handlar om den process som sätts igång. Undertecknad har mkt dålig erfarenhet av vad enskilda tjänstemän kan ställa till med. Som med alla äldre fastigheter har det med åren uppstått avvikelser från detaljplaner och ritningar. Kanske kan ni förstå utan att jag behöver utveckla detta närmare.
Den andra anledningen är att kontoret går på knäna, och det kan ta tid innan besked. I en liten kommun har man svårt med rekryteringen, och två anställda sliter med hundratals ansökningar.
Sammantaget, om det av någon outgrundlig anledning uppstod situationen att de skulle kräva bygglov i efterhand skulle de behöva driva process och bevisa att det gjorts en större förändring.
Det kan de inte.

Vad skönt att du fick skriva av dig, ut och snickra nu ;)

• Gilla
MRK och 5 till
  • Laddar…
Hehe rakt på spiken :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det överhuvudtaget krav på ett bygglov om man återställer till originalutförande och kan bevisa detta?? :x

Det finns kanske inget bygglov för ändringen som gjordes på 70-talet, således "vet" kommunen inte om att det ändrades till stående panel.

Nä prexis, ett tag efter att panelen sitter på plats så kan de försöka bevisa hur det såg ut innan. :cool:
Bra synpunkt.

Saken är den att en av inspektörerna kom förbi i ett annat ärende och såg att jag höll på att måla.
"Ska du byta panel? Då behöver du bygglov!"
Det är tamefan en jungel detta med bygglov. Man kan inte bara strosa upp på kontoret och söka lov; man måste ha en genomtänkt långsiktig strategi. Annars kan medborgare X råka riktigt illa ut. Av erfarenhet.

Idén med bygglov är bra. Kontrollprocessen med bygglov är kass.

Se på att söka bygglov i storstäder. 60-80 000 för att en bygglovshandläggare ska titta på ritningarna, kolla om skala är med, kolla om det stämmer mot ev. detaljplan. Ganska bra timpeng på det!

Friggebod / Attefallshus är steg i rätt riktning men enklare och billigare process behövs!

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.