KNX är i mitt tycke väldigt överskattat och framför allt dyrt.
En "bortaknapp" som stänger av belysningen när man går iväg eller ska lägga sig fixar man lätt med en kontaktor eller två.
Planerar man bara innan bygget ser jag knappt några fördelar med KNX.

Något som jag har märkt efterfrågas mer och mer är envägs vägguttag istället för tvåvägs när man sätter uttag i hallen t.ex. De är oftast snyggare och sticker ut mindre från väggen.
Hemma har jag bytt ut alla tvåvägs på de ställen jag inte använder båda brunnarna.

Fördelarna med KNX el motsvarande är många och det är dyrare att installera.

Men så är det väl med allt?

Du kommer till jobbet i en skoda pickup ifrån 97 lika bra som i en ny Audi A6. Skillnaden ligger i hur mysigt och smidigt det är.

Om du bygger nytt för några miljoner så är 50 000:- extra för ett styrsystem inte så mycket pengar.

Men sen är den svenska elektrikerkåren väldigt konservativ och bakåtsträvande också.
"SÅ HÄR HAR VI ALLTID GJORT!"
"Vem skulle vilja ha nått annat än Eljo Trend?"

Fortfarande har ingen talat om vad man får för mervärde med KNX. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har missat några fördelar med det.

Niklas_x skrev:
Jag är också intresserad av nyttan, då jag själv står lite i samma sits.

Jag är personligen teknikgalen, intresserad av elektronik och vill ha massa smarta funktioner. Har hittills inte känt behov av just KNX annat än för att kunna stänga av/sätta på delar av huset remote (semester, "glömde jag strykjärnet på" när man är på jobbet etc.).

Jag vill veta vad jag missar (eller vad jag blir övertygad om att installera)!
Exakt jag med. jag skulle tycka det var kul och antagligen bli mer motiverad om jag kunde detaljstyra och samla info/data om.

Installationsmässigt så skiljer sig rördragning ifrån varandra vid nyinstallation av knx kontra traditionell installation, detta då flertalet belysningsgrupper o styrda eluttag matas direkt från elcentralen där de manövereras centralt från knx enheten. Strömbrytarna kablas som regel av en buss-slinga med lågvolt.

Mikael_L
Müssli skrev:
Fortfarande har ingen talat om vad man får för mervärde med KNX. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har missat några fördelar med det.
Medlemmen TLovskog tror jag har byggt ett hyfsat avancerat system i sitt hus. Du kan kanske PM'a han och fråga om han kan skriva lite om fördelarna i denna tråd.

Skicka med länk till denna tråd då.

Problemet är att de elektriker i branschen krånglar till allt såfort man nämner KnX. Hur kan man jämföra en standard elinstallation med en fullmatad knx anläggning? I ett rum med standardinstallation vad har man då? En taklampa som man "styr", sedan en fönsterlampa och vägguttag som alla sitter på konstantström. Om man nu drar om all el så drar man ju endast en 6-7 ledare till varje rum. Sedan en busskabel till uttaget. Sen en aktor med 12 utgångar för 3000-4000 kr. Då kan man stänga av alla taklampor i huset. Inte alls så mycket dyrare. Skillnaden är att du har nu alla möjligheter att bygga på i framtiden efter behoven kommer.

Håller med tidigare talare om okunnighet.

Tala om okunnighet, i en "vanlig" elinstallation "styr" man lamputtagen var för sig SAMT även ev fönsterlampa. Men visst vi som utför elinstallationer åt er som vill ha vet inte vad vi sysslar med och vad det kostar. :thumbdown:

Innan man ens tänker KNX så gör en riktig behovsanalys och väg det mot kostnaden....ingen KNX lev har ännu givit mig någon seriös kalkyl ang besparing...alla lösningar efter en vanlig standard ska vägas mot behovet.....

Müssli skrev:
Något som jag har märkt efterfrågas mer och mer är envägs vägguttag istället för tvåvägs när man sätter uttag i hallen t.ex. De är oftast snyggare och sticker ut mindre från väggen.
Hemma har jag bytt ut alla tvåvägs på de ställen jag inte använder båda brunnarna.
Dom här använder jag....med eller utan separat brunnständning.....
Foto3780.jpg

ullberg
Det finns en spin off-tråd som behandlar värdet av KNX (el. liknande): http://www.byggahus.se/forum/el/215127-fordelar-med-knx.html

Där bland annat jag gett min syn på saken i egenskap av att ha just KNX hemma. Jag håller helt med Enk om att man aldrig ser kalkyler som räknar hem investeringen, min bestämda uppfattning är att det inte finns en chans att göra det med dagens energipriser. Men förhoppningsvis är det ingen som skaffar ett smart hem med den ambitionen (man kan ha ambitionen att minska energiförbrukningen något, men inte räkna hem investeringen).

Det är väl precis som billiknelsen ovan, eller för den delen anledningen till att så många har kakel i badrummet, varför inte plastmatta? Billigare och man minskar troligen ångesten kring läckor (mycket lättare att se, och åtgärda, på plastmatta), men i den här delen av världen är vi fåfänga, det är bara att inse och acceptera.

Men som sagt, kanske ska den diskussionen tas i andra tråden, så kan denna tråd få handla om vad man ska tänka på vid nyinstallation av el, att smarta hem är en möjlig sak är nog ganska klart vid det här laget, kanske finns det andra tips vi kan ge TS...

/U

elmont skrev:
Tala om okunnighet, i en "vanlig" elinstallation "styr" man lamputtagen var för sig SAMT även ev fönsterlampa. Men visst vi som utför elinstallationer åt er som vill ha vet inte vad vi sysslar med och vad det kostar. :thumbdown:
Såg nu att jag skrivit fel med kommat. Jag menar såklart att man styr taklampan och fönsterlampan, resten sitter på konstantström.

Redigerat:
ullberg
Kan vi inte släppa okunnighetsdiskussionen nu. Jag har hängt ganska länge på det här forumet, och jag är helt övertygad om att elmont är allt annat är okunnig, och jag har inte någon anledning att tro att någon på den "andra sidan" är okunniga heller. Jag vet också från forum-historia att åtminstone jbr är entusiast, precis som jag, och när man "sett ljuset" / lever i ljuset varje dag ;) så är det lätt att låta väldigt säljande, i detta verkar vi ha halkat snett och nu tycks detta mest vara ett ställningskrig, onödigt och improduktivt.

Varje gång jag halkar för långt in på den säljande banan kommer antingen elmont eller enk projektet (eller någon annan klok människa) och säger nåt i stil med "börja med behovsanalys, gör en kalkyl och fatta beslut därifrån" (enk brukar upprepa behovsanalys 3-4 gånger ;) ). Även om jag inte håller med att det måste gå att "räkna hem" (jag gissar att det är deras uppfattning), se mitt inlägg ovan, så är jag väldigt glad att de är så tydliga. För jag håller med dem helt i att man måste göra en behovsanalys & kalkyl, men privat (till skillnad från affärer) så tycker jag inte alls att kalkylen behöver gå ihop, det är upp till var och en att bedöma.

Om mina exv. mina föräldrar skulle bygga nytt, skulle inte jag (entusiasten) ens överväga att föreslå att de ska satsa på ett smart hem, det vore fel på många sätt. detta trots att jag är mycket nöjd med mitt beslut att ha ett smart hem.

/U

• Gilla
M_J_E och 2 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Om mina exv. mina föräldrar skulle bygga nytt, skulle inte jag (entusiasten) ens överväga att föreslå att de ska satsa på ett smart hem, det vore fel på många sätt. detta trots att jag är mycket nöjd med mitt beslut att ha ett smart hem.

/U
Nej jag håller med, jag skulle nog inte heller föreslå mina föräldrar att satsa på ett smart hem. MEN, att dra tändtrådar och förbereda för KNX är väl inte fel? Då har man ju inte låst sig.

Müssli skrev:
KNX är i mitt tycke väldigt överskattat och framför allt dyrt.
En "bortaknapp" som stänger av belysningen när man går iväg eller ska lägga sig fixar man lätt med en kontaktor eller två.
Planerar man bara innan bygget ser jag knappt några fördelar med KNX.
Visst kan man lösa det så, men jag tycker inte funktionen blir så smidig.

Säg att man lämnar huset på kvällen. Kommer hem igen dagen efter på dagen. Då tänds hela huset upp så som man lämnade det och man får gå runt och släcka överallt manuellt. Samma på morgonen efter man vaknat ju.

Detta betyder även att det ej går att manövrera belysningen på strömbrytarna i huset efter man lagt sig för kvällen.

Med KNX är det ju inga problem att fixa att allt släcks när man t.ex. lämnar huset. Och när man kommer tillbaka igen aktiveras ett hemma-scenario med en typisk grundbelysning så att man hittar in i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.