9 825 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
att tänka på inför byte av all el
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Trådlöst i all ära, men åtminstone jag ångrar att jag inte drog mer rör (för 10 år sedan). Nu fick jag med nöd och näppe i en CAT6 i en 16 mm flexslang när vi nu fått fiber installerad. Helst skulle det varit 20 mm överallt till nätverket så man får i minst dubbla kablar (TV:n t.ex. ska ju ha sitt).
Det svåra i ett hus man inte bott in är att veta var uttagen behövs. När man står med ett tomt rum utan golv och har alla möjligheter är det inte säkert att man planerat hur möbleringen blir. Det är svårt att dra tillräckligt mycket.
Det svåra i ett hus man inte bott in är att veta var uttagen behövs. När man står med ett tomt rum utan golv och har alla möjligheter är det inte säkert att man planerat hur möbleringen blir. Det är svårt att dra tillräckligt mycket.
Om man nu släpper media, nätverk etc. för en stund och tittar på elen igen...
...så anser jag att det är näst intill vansinne att INTE satsa på knx, om nu "byta ut all el" i huset innebär total nydragning av rör.
/jbr
...så anser jag att det är näst intill vansinne att INTE satsa på knx, om nu "byta ut all el" i huset innebär total nydragning av rör.
/jbr
Redigerat:
Knappast "vansinne" att skita i KNX, finner man inte ett visst nöje med att ha möjligheten att styra kors och tvärs är det i princip bortkastade pengar. KNX är ett typiskt behov man SKAFFAR sig för man gillar teknik.
Vi har precis byggt nytt.
Här blev det:
* En stor (3x25) infälld gruppcentral med plats för mycket mums, som elmätare, tidur osv.
- (enda anledningen till att inte välja en stor är om det saknas fysisk plats för den, priset skiljer inte så mycket, tomma platser för framtida bruk är i princip gratis. Vår är bara halvbestyckad än)
* Inget KNX eller annat "smart".
* 20mm rör till diverse ställen som jag tror kan vara bra att få antenn eller nätverk till.
* Ej astrour (idiotdyrt!) men väl en skymningssensor + tidur.
- (Lampan vid dörren lyser natten genom och några andra utomhuslampor släcks under senare natten med tiduret)
Det svåra är att veta var uttag ska placeras. Vi har bara aningens mer än uttag än svensk standard som stipulerar ett uttag / 4 meter vägglängd i ett rum. Vi har väl 1per/ 2- 4 meter.
Men t.ex. inga uttag i hörn, så ev garderober ställs för. Sätt uttagen 75cm från hörnet så går dom fria för ev garderob men hamnar bakom/under ev säng.
* Uttag på 85cm ög på bägge sidorna om matbordet har varit trevligt, dom används hela tiden.
* Arbetsbelysningen i köket bestående av två lysrörsarmaturer i taket över arbetsbänkarna har strömbrytaren vid köksbänken, inte vid dörren in till köket. För det är ju när man jobbar där i köket som man vill slå på/av denna, inte när man går in/ut i köket. Den andra vanliga belysningen i köket manövreras som vanligt, från köksdörren.
Här blev det:
* En stor (3x25) infälld gruppcentral med plats för mycket mums, som elmätare, tidur osv.
- (enda anledningen till att inte välja en stor är om det saknas fysisk plats för den, priset skiljer inte så mycket, tomma platser för framtida bruk är i princip gratis. Vår är bara halvbestyckad än)
* Inget KNX eller annat "smart".
* 20mm rör till diverse ställen som jag tror kan vara bra att få antenn eller nätverk till.
* Ej astrour (idiotdyrt!) men väl en skymningssensor + tidur.
- (Lampan vid dörren lyser natten genom och några andra utomhuslampor släcks under senare natten med tiduret)
Det svåra är att veta var uttag ska placeras. Vi har bara aningens mer än uttag än svensk standard som stipulerar ett uttag / 4 meter vägglängd i ett rum. Vi har väl 1per/ 2- 4 meter.
Men t.ex. inga uttag i hörn, så ev garderober ställs för. Sätt uttagen 75cm från hörnet så går dom fria för ev garderob men hamnar bakom/under ev säng.
* Uttag på 85cm ög på bägge sidorna om matbordet har varit trevligt, dom används hela tiden.
* Arbetsbelysningen i köket bestående av två lysrörsarmaturer i taket över arbetsbänkarna har strömbrytaren vid köksbänken, inte vid dörren in till köket. För det är ju när man jobbar där i köket som man vill slå på/av denna, inte när man går in/ut i köket. Den andra vanliga belysningen i köket manövreras som vanligt, från köksdörren.
Produkter som diskuteras: "Arbetsbelysningen"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Så fort man börjar titta på funktioner som tidsstyrning, energispar, loggning, energimätning av specifika förbrukare, astrour etc. etc. så inser man att det dels är mycket dyrt, dels är tämligen oflexibelt.
Har man alltså ambitionen att komplettera elanläggningen med funktionalitet så är busstyrda elsystem oöverträffade. De är dessutom mycket prisvärda om man väljer att jämföra med traditionella anläggningar som är kompletterade med lite funktionalitet istället för att endast jämföra med basinstallationer enl. svensk standard.
Som någon skrev i ett inlägg:
"KNX är ett typiskt behov man SKAFFAR sig för man gillar funktionalitet." ...eller vad det nu var som skrevs...
Har man alltså ambitionen att komplettera elanläggningen med funktionalitet så är busstyrda elsystem oöverträffade. De är dessutom mycket prisvärda om man väljer att jämföra med traditionella anläggningar som är kompletterade med lite funktionalitet istället för att endast jämföra med basinstallationer enl. svensk standard.
Som någon skrev i ett inlägg:
"KNX är ett typiskt behov man SKAFFAR sig för man gillar funktionalitet." ...eller vad det nu var som skrevs...
Så urbota okunnigt att det inte är värt att kommentera.elmont skrev:
Att jag är okunnig angående KNX vill jag på det bestämdaste dementera. Det ingår i min yrkesroll att dels installera KNX, dels veta hur och vad man kan använda det till, veta rätt exakt vad det kostar kontra en "vanlig"installation. Tyvärr ser man allt för ofta folk som skaffar ett "smart" system bara för att det är "häftigt",för att sedan använda det på samma vis som om det var en "vanlig" elinstalation.
Och visst får dom köpa det av mig jag gör minst en dubblad vinst på ett KNX jobb jämfört med en "vanlig" installation, dessutom får jag ofta efterjobb med att "koda" om anläggningar. Även det ger mig lätta pengar, men att "kunden" skulle ta igen den extra kostnaden är inget annat än rent skitsnack.
Och visst får dom köpa det av mig jag gör minst en dubblad vinst på ett KNX jobb jämfört med en "vanlig" installation, dessutom får jag ofta efterjobb med att "koda" om anläggningar. Även det ger mig lätta pengar, men att "kunden" skulle ta igen den extra kostnaden är inget annat än rent skitsnack.
Vill man mäta och styra lite mer än "vanligt" kan knx eller likn snabbt bli befogat.
Som jag skrev så är ju t.ex. ett astrour astronomiskt
dyrt.
Men har man slagit på knx-vägen så får man ju direkt en massa sånt "på köpet". Dvs att göra komplicerad styrning mha äldre teknik skenar snabbt iväg prismässigt så knx blir attraktivt som alternativ.
Nåja, jag har inte själv gått på det spåret. Jag är ju en sån bakåtsträvare.
I brist på kugghjulsdatorer så nöjer jag mig med en dator med DOS. osv ...
edit:
Jag misstänker att elmont beskriver den verklighet han ibland ser; att vissa kunder inte alltid förstår att installera ett system dom egentligen vill ha, förstår sig på eller förmår att nyttja.
Men samtidigt finns det givetvis kunder i andra änden av skalan.
Som jag skrev så är ju t.ex. ett astrour astronomiskt
Men har man slagit på knx-vägen så får man ju direkt en massa sånt "på köpet". Dvs att göra komplicerad styrning mha äldre teknik skenar snabbt iväg prismässigt så knx blir attraktivt som alternativ.
Nåja, jag har inte själv gått på det spåret. Jag är ju en sån bakåtsträvare.
I brist på kugghjulsdatorer så nöjer jag mig med en dator med DOS. osv ...
edit:
Jag misstänker att elmont beskriver den verklighet han ibland ser; att vissa kunder inte alltid förstår att installera ett system dom egentligen vill ha, förstår sig på eller förmår att nyttja.
Men samtidigt finns det givetvis kunder i andra änden av skalan.
Redigerat:
Skulle inte vilja säga att man får en massa sånt "på köpet". Du måste ju fortfarande ha någon typ av ur och ljussensor.Mikael_L skrev:
Det fungerar tyvärr inte så att man får nån central enhet med en massa funktioner inbyggda om man skaffar knx.
Tja, jag kan bara vidhålla... det tyder på en urbota okunnighet om hur KNX avsevärt höjer funktionaliteten i en privatbostad om man bygger upp systemet rätt.elmont skrev:...dels veta hur och vad man kan använda det till, veta rätt exakt vad det kostar kontra en "vanlig"installation. Tyvärr ser man allt för ofta folk som skaffar ett "smart" system bara för att det är "häftigt",för att sedan använda det på samma vis som om det var en "vanlig" elinstalation.
Och visst får dom köpa det av mig jag gör minst en dubblad vinst på ett KNX jobb jämfört med en "vanlig" installation, dessutom får jag ofta efterjobb med att "koda" om anläggningar. Även det ger mig lätta pengar, men att "kunden" skulle ta igen den extra kostnaden är inget annat än rent skitsnack.
Att sedan du som individ inte värderar denna ökade funktionalitet samt dess enorma möjligheter är ju en helt annan fråga som knappast är relevant.
Vidare förs ofta det befängda resonemanget kring "ta igen kostnaden" eller "att det ska betala sig". Det är ju helt ointressant.
Hur "tar man igen kostnaden" för en köksbänk i granit eller sjösten på toalettgolvet...?
Att man sedan helt ogenerat berättar att man tar ut en ohemul vinstmarginal visar väl endast att en kund bör ta hjälp av någon annan, vilket därmed gör systemet än mer prisvärt...
Det här hjälper dock knappast TS särskilt mycket.
Men om man läser i de trådar som skrivs i framförallt ämnena El, Teknik och Belysning ser man att det inte är direkt ovanligt att funktionalitet är något som efterfrågas och det är vad det handlar om.
Dvs. det finns behov och önskemål som sträcker sig längre än att kunna tända taklampan med en knapp på väggen eller att ha ett vägguttag där man kopplar in dammsugaren.
För övrigt kan jag nämna att jag har en fru och tre döttrar som alla är hyfsat ointresserade av teknik men som däremot är MYCKET nöjda med de möjligheter och den bekvämlighet som KNX ger i vardagen...
Och jag kan med min breda kunskapsbas angående elistallationer säga att några få % är intresserade av "smarta hus" och skaffar ett system dom övriga har inget intresse och saknar INTE dom möjligheter som ett "smart" hus ger.
OCH det handlar INTE om höga marginaler utan om att det med "normala" marginaler, så kostar det betydligt mer med "smarta" hus. Kostnaden för "komponenter/ matr" är minst tre ggr så hög, arbetsinsatsen ca 25 - 50 % större.
OCH det handlar INTE om höga marginaler utan om att det med "normala" marginaler, så kostar det betydligt mer med "smarta" hus. Kostnaden för "komponenter/ matr" är minst tre ggr så hög, arbetsinsatsen ca 25 - 50 % större.
Om det nu är mig du syftar på så har jag varken skrikit eller vänt mig till "alla".Slugge skrev:
Jag har enbart replikerat signaturen "elmont" som på sitt modesta sätt talar om vad marknaden vill och ska ha...
Jag skulle gärna vilja veta hur ni upplever mervärdet som knx kan skapa. Jag förstår att det e bekvämt me en natt-knapp i sovrummet som släcker ner hela huset, men ett hus på 90-150 kvm har man ju som vana att släcka ner på vägen till sovrummet så det motiverar inte mig till en extra kostnad iaf..
Jag är också intresserad av nyttan, då jag själv står lite i samma sits.jbr skrev:
Jag är personligen teknikgalen, intresserad av elektronik och vill ha massa smarta funktioner. Har hittills inte känt behov av just KNX annat än för att kunna stänga av/sätta på delar av huset remote (semester, "glömde jag strykjärnet på" när man är på jobbet etc.).
Jag vill veta vad jag missar (eller vad jag blir övertygad om att installera)!