Att skillja på jord och nolla?

4k läst  5 svar

1. 3
    Medlem Nivå 6
    Antag att jag nyinstallerar ett jordat vägguttag i en äldre befintlig anläggning. Jag drar upp en treledare till en kopplingsdosa med tre ledare (jord, nolla och fas) men pga "gamla färger" ser jag inte vad som är vad...

Hur mäter jag mig nu fram till vilken som är jord respektive nolla?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Antingen ohmmäter man eller sumrar mot respektive skena i centralen, eller så öpnnar man varje kopplingspunkt (dosa) efter vägen och kontrollerar. Det senare är faktiskt det bästa. Eller så gör man både och, som Gunnar Sträng sa "Både hängslen och livrem".

....tror jag ....

edit: OBS OBS Att gå in i centralen och mäta mot jord och nollskenor är en farlig åtgärd, inte bara för risken att få en stöt utan även för risken att man lämnat nollskruven öppnad eller dåligt åtdragen vilket leder till att både stereon, plasmaTVn, datorn och all annan elektronik i huset pajar.
    Jag måste bara skriva det så ingen, absolut ingen, går in och pillrar där om dom inte har minst 100% koll på vad dom gör ...

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Precis som Mikael_L säger, man mäter fram vad som är vad. Nu är ju det här med installation av nya uttag behörighetskrävande så det här med att lyfta på locket till centralen ska ju inte vara något problem!:rolleyes:

4. 3
    Medlem Nivå 6
    OK, så det räcker med BB1 om man mäter i centralen för detta ändamål?

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    305>Varför ställer du inte den frågan direkt till Elsäkerhetsverket? Det är nämligen deras ord som gäller och inte vad som skrivs på detta forum, även om du verkar tro att forumet kan ersätta facklitteratur mm.

Personligen tycker jag svaret bör ge sig själv eftersom den problematiken du beskriver ovan även kan uppkomma för någon med BB2 eller för Svensson som skall byta ett vägguttag och har glömt vilken tråd som är vilken eller misstänker att något inte stämmer.

/Kent

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur det är med BB1 eller BB2 och rätt att koppla isär jord och nolla i centralen vet jag inte, men som privatperson skall man under inga omständigheter ge sig på det. Riskerna för fel av typen "glömde" skruva ihop igen är aldeles för stora, framförallt om man inte fullt ut begriper konsekvenserna av att glömma koppla ihop igen.

Ett lite säkrare sätt att mäta upp detta är att man i centralen lokaliserar den nolla som går till uttaget ifråga (den som försvinner in i samma rör som fasledaren från säkringen), koppla loss just den nollan (med säkring och huvudbrytare avslagen). Kontrollmät den nu lossade nollan mot trådarna vid uttaget. Observera denna metod är bara säkrare om man är absolut säker på att detta är en enfasgrupp, är det en 3 fas grupp, som ex. är uppdelad på 3- fasgrupper och en fasgrupper senare i kedjan, så är det nästan lika farligt med denna metod som att koppla isär nolla och jord för hela centralen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: