Hejsan,
Följt byggahus i många år och är väldigt tacksam för alla tips som hjälpt på vägen.
Ska nu ge mig i kast med ett bord i ek och behöver lite bra råd :D
Har gjort en routersläde för att kunna plana plankorna enligt alla youtube-videos, men behöver nog komma upp i effekt på handöverfräsen för att kunna köra lite större stål, säkerligen över 1000W. Eller vad tror ni?
Har också sett att vissa tillverkare som typ Bosch skriver in och ut effekt, medans de flesta andra inte gör det. Är lite av en djungel för mig detta med alla maskiner som finns. Tror inte riktigt på någon budget Biltema/Jula fräs, överlag så tycker jag deras elhandverktyg inte riktigt är att lita på. Så tips på lämplig maskin med tillräcklig effekt mottages tacksamt :D Har ingen riktig budget för det hela men håller mig gärna under 10 tusen åtminstone :p

Hej och välkommen till forumet!

Med din budget har du mycket att välja på.
Jag har själv två st Dewalt DW625E, de är på 2000W och jag är mycket nöjd med dem. En sitter permanent monterad i fräsbord. Vet att @Ola C som är en mycket duktig snickare också har den.
Ett annat alternativ är Trend T11 som är en klon på DW625 men som har inbyggd höjdjustering ovan bordet när den sitter i fräsbord. (Går att åstadkomma med DW625 också men då måste man köpa ett tillbehör.)

Det här är stora och starka maskiner som excellerar i det du tänker göra men i vissa fall vill man kanske ha en lite nättare maskin, själv önsketänker jag mig en Festool OF 1400 som är smidig och kompetent. Jag tror säkert att den skulle funka för det du ska göra; @Daniel_N kan säkert ge ett bra svar på det — han har ett rum fullt med dem. ;)

Annars vet jag att @stigen har en AEG-fräs som han är mycket nöjd med och som också är kraftfull nog för uppgiften.

Blå Bosch stora maskiner verkar få bra omdömen medan Triton får mer blandad kritik. Makita har säkert ett intressant alternativ men jag vet för lite om det märket.
Tror nog att du kan vara trygg så länge du väljer en fräs avsedd för professionell användning; extra intressant kan ju vara att få input på hur spånuppsamlingen är och där kan jag bara uttala mig om min egen maskin som jag tycker är ok.

Lycka till med inköp och fräsning!
//Ronnie

• Gilla
JensHenry
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Skulle vara intressant att få se bild på din släde.
Har du någon länk till youtubevideo du följt?

• Gilla
JensHenry
  • Laddar…
Hej!

Jag har denna fräsen och är mycket nöjd med den. Dubbla basar och lampa över stålet. Priset på Amazon är ett fynd! Brukar kosta ett par tusen till!
Bor du i Stockholmsområdet får du gärna testa den.
Jag har även en ännu kraftigare AEG fräs på 2050w. Det är en Ryobi industrimaskin i annan färg.
Lycka till med ditt val!
Dag

AEG industrifräs i orange och svart på en produktsida med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Oavsett märke är effekt och möjlighet att kör 1/2” eller 12mm frässtål viktigt, i min mening, till det du vill göra.

Ju större avverkningsyta du kan få i varje passage, ju mindre efterarbete enligt min erfarenhet. Jag kör en Trend T11 och är nöjd. Dock ingen maskin jag kör frihand med.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Om plana plankor varit mitt primära användsningsområde hade jag satsat på en fräs med fix eller dubbla basar. De blir lite mindre topptunga med fixa basen än en fjädrande bas och handtagen sitter längre ner. I den kategorin är väl Bosch GMF 1600 den kraftfullaste, men det är bara 200W mer än AEGn ovan medan priset är några tusenlappar mer.

Du ska absolut upp i maskiner som tar 12mm spännhylsor och se till att det finns 1/2" spännhylsor att köpa till...vilket det gör till i princip alla 12mm fräsar jag känner till.

Triton köps mest för att den är grym i fräsbordet, måste vara den mest topptunga fräsen på marknaden o ingen höjdare att köra handhållet. Dewalt 625 är en gammal trotjänare (fast ser ut som det kommit en ny modell) som skulle lösa uppgiften att plana plankor galant men jag hade hellre köpt nåt med dubbla basar.

• Gilla
JensHenry och 1 till
  • Laddar…
Stort tack till alla svar. Vet inte vilket jag ska markera som bästa, alla är lika bra :D

Jag har en liten smidig handfräs sen tidigare som jag gjort lite små saker som avrundningar, urgröpningar osv med. Men bara i plywood och mdf, inget massivt. Så den jag tänkte införskaffa nu är till den ”tuffa” fräsningen i massivträ. Räcker det med 1400w då eller ska man satsa på dom där 2000 wattarna? Och klarar AEG/Bosch 60mm planstål med 12mm skaft? :thinking: Och har AEGn så där extra 1/2” spännhylsa?

Har nog kollat på i princip alla filmer som finns på youtube om slädar, och har gjort en väldigt liknande. Viktiga för mig som jag ”hittade på” är att skenorna som släden löper på fäster jag i utsidan på arbetsbordet, då kan jag justera dom individuellt så de hamnar i våg även om bordet mot förmodan inte skulle stå i våg.

J JensHenry skrev:
Stort tack till alla svar. Vet inte vilket jag ska markera som bästa, alla är lika bra :D

Jag har en liten smidig handfräs sen tidigare som jag gjort lite små saker som avrundningar, urgröpningar osv med. Men bara i plywood och mdf, inget massivt. Så den jag tänkte införskaffa nu är till den ”tuffa” fräsningen i massivträ. Räcker det med 1400w då eller ska man satsa på dom där 2000 wattarna? Och klarar AEG/Bosch 60mm planstål med 12mm skaft? :thinking: Och har AEGn så där extra 1/2” spännhylsa?

Har nog kollat på i princip alla filmer som finns på youtube om slädar, och har gjort en väldigt liknande. Viktiga för mig som jag ”hittade på” är att skenorna som släden löper på fäster jag i utsidan på arbetsbordet, då kan jag justera dom individuellt så de hamnar i våg även om bordet mot förmodan inte skulle stå i våg.
Har skickat PM.

• Gilla
JensHenry
  • Laddar…
Jag har liknande projekt på G med en Bosch GMF 1600.
Vad rekommenderar panelen för frässtål? Hur mycket vågar man avverka varje passage?

Om jag skulle pysslat med detta i någon större utsträckning hade jag gått på stål med utbytbara skär. Man vill ju upp lite i diameter och dessa stål blir snabbt dyra även om det är vanliga notstål. Så, ju större ståldiameter desto snabbare sparar man in pengarna på ett med utbytbara skär.

Sånt här tex https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Surface_Trepanning_Three_Wing_928.html

Vill man hålla sig till vanliga stål är något av dessa ett bra alternativ

https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Surface_Trim__3_Wing_250.html
https://www.wealdentool.com/acatalog/Surface-Trim.html
https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Surface_Trim__3_Wing_250.html

Angåande skärdjup får man nog testa sig fram lite. Beror på ståldiameter, varvtal, träslag och matningshastighet. Man märker rätt snabbt när det går för tungt.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
J JensHenry skrev:
Och klarar AEG/Bosch 60mm planstål med 12mm skaft? :thinking:
Det där är ett v ä l d i g t stort frässtål för en handöverfräs; ta noga reda på maxavverkning per pass innan du börjar.

Det är rejäla krafter inblandade och hugger stålet kan allt möjligt otäckt hända, till exempel kan maskinen vridas ur ditt grepp och fara iväg — påslagen — bortom kontroll!

Jag skulle själv hellre gå ner i diameter på stålet och istället låta jobbet ta lite längre tid.
//Ronnie

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Välkommen till forumet!

Skulle vara intressant att få se bild på din släde.
Har du någon länk till youtubevideo du följt?
Då ingen bild eller länk till youtube kommit upp i tråden får jag väl söka själv då :)
Det är alltså en liknande denna som byggts?

Person i verkstad vid en stor maskin med metallskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I så fall finns ju ingen risk att den slits ur handen i alla fall.

• Gilla
Övningssnickarn
  • Laddar…
En tanke är att en lackfräs ju är uppbyggd med ett liknande frässtål. Den är ju dock hyfsat klen och meningen är att ta väldigt lite åt gången, men om man redan har en sådan skulle man ju för något mindre projekt kunna göra en enklare släde till den :thinking:

J JensHenry skrev:
Har gjort en routersläde för att kunna plana plankorna
Används denna när planhyvel saknas eller är för liten? Eller finns det andra fördelar/användningsområden?

Välkommen hit!

Routersläden är faktiskt en ganska praktisk grej. Det blir en kombination av rikt och planhyvel. Men används främst när den vanliga planhyveln saknas eller inte är tillräckligt stor.

Stötta upp ämnet så det inte rör sig. Placera jiggen/styrreglarna utmed sidorna och lägg släden på och kör på.

Nackdelen är att snickarboan ser ut som en spånbomb briserat efter man är klar.

• Gilla
Övningssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.