S
Hejsan

Gjutning av en betongplatta 20x50m (1000kvm) 70-80mm tjock, (eller tunnare om det är görligt).
Det ligger isolering under och det skall gjutas in kylrör i plattan. Ovanpå plattan skall det sedan anläggas en isbana.
Det är inte tal om några stora belastningar på plattan.
Plattan skall vara så plan som möjligt, önskvärt är en största variation över hela plattan på 5mm.
Är det rimligt? Om inte, vad är rimligt? Hur åstadkommer man en så platt platta som möjligt.

Låg kostnad är av stor vikt, så frågan handlar i första han om att skapa kunskap och förståelse kring vilka olika metoder som finns för att få en plan yta och kostnaderna för det, så att ett väl avvägt beslut kan tas.

Någon som är kunnig inom området som vill dela med sig av sin kunskap?

Flytspackel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går absolut att gjuta så plant. Men man vill helst gjuta minst 100mm för att det är svårt och jobbigt att gjuta tunnare om man vill få det plant och en sådan stor yta. Vart i Sverige är det?. Om du vill ha tips på några duktiga firmor som gjuter.

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Just varit o jobbat på en fabrik där stora automatiska vagnar åker runt till monteringsstationer, de kräver plana golv.
Enligt en jag pratade med finns bara ett sätt att få de helt plana, att slipa.
Gjuta och få plant direkt går inte, och man kan inte flytspackla så stora ytor.
Ska det vara kyla under är nog flytspackling direkt olämpligt, det kan lossna med krympningen.

Isakare Isakare skrev:
Just varit o jobbat på en fabrik där stora automatiska vagnar åker runt till monteringsstationer, de kräver plana golv.
Enligt en jag pratade med finns bara ett sätt att få de helt plana, att slipa.
Gjuta och få plant direkt går inte, och man kan inte flytspackla så stora ytor.
Ska det vara kyla under är nog flytspackling direkt olämpligt, det kan lossna med krympningen.
En del av dem man pratar med vet inte riktigt vad de pratar om.

• Gilla
Goalit
  • Laddar…
S
B byggolle skrev:
Det går absolut att gjuta så plant. Men man vill helst gjuta minst 100mm för att det är svårt och jobbigt att gjuta tunnare om man vill få det plant och en sådan stor yta. Vart i Sverige är det?. Om du vill ha tips på några duktiga firmor som gjuter.
Hejsan

Detta är i Göteborg. Jag tar gärna emot tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.