27 039 läst ·
126 svar
27k läst
126 svar
Att lösa ett konflikthärjat dödsbo, veta vad som är rätt och fel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Gift med, eller på annat vis nära någon av dem gissar jag.
Nu dyker alltså syskon C upp som inte haft någon kontakt med Förälder A?I Ironside skrev:Hej,
Familjen har djupa konflikter och kontakten mellan parterna har varit sporadiska. Förälder A som avlidit har levt ett sparsamt liv och har huvudsakligen haft kontakt med syskon A och B där A har skött all ekonomi.
Syskon C lyckas efter många om och men få ut historik på förälderns konto där man kan se att minst 8x pengar har plockats ut vid olika tillfällen under tiden som syskon A höll i ekonomin förutom den summa som redan anses vara förskott på arv.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det framgår inte när syskon A har plockat ut pengarna. Samt vilken summa.
Det verkar som att pengarna plockats ut under hela perioden som A haft ansvar.
De 8 uttag som gjorts. Det låter som ni misstänker A för att ha tagit pengarna.
Men det kan ha varit föräldern som ville ha dessa pengar.
För min del låter det som en infekterad konflikt som inte kommer att göra någon lycklig. Syskon A misstänks för att ha tagit massa pengar. Dessutom försöker man jaga fram ännu mera pengar. Syskon A har haft ansvar för ekonomin. Det är ett jobb de också.
Vad har syskon B & C gjort? Syskon A tycker säkert att han eller hon utfört ett bra jobb. Framförallt hjälpt föräldern. A tycker kanske denne gjort mer än B & C. Som nu inleder en häxjakt. Syskon B & C kan ha hjälpt till med andra saker nog då viktigt och arbetskrävande. Den ena kanske bor långt bort och inte har möjlighet att hjälpa till så mycket som denne vill.
Alltså alla kan ha gjort vad de kan.
Men nu har syskon A börjat jagas. Varför då?
Fundera lite istället. Är det meningen att er förälders död även ska sabba erat förhållande?
Är det verkligen så mycket pengar?
Försök att göra ett avslut med syskon A. Därefter fördela arvet lika eller enligt testamente. Desto snabbare ni kan komma överens desto mer pengar finns det kvar i dödsboet. För boutredningsmannen kostar pengar. Resultatet av bråket kan leda till att det inte finns några pengar kvar. Då står ni där utan ett öre. Så bråket om pengar kan om det vill sig illa resultera att det inte finns några pengar lvar...
För min del låter det som en infekterad konflikt som inte kommer att göra någon lycklig. Syskon A misstänks för att ha tagit massa pengar. Dessutom försöker man jaga fram ännu mera pengar. Syskon A har haft ansvar för ekonomin. Det är ett jobb de också.
Vad har syskon B & C gjort? Syskon A tycker säkert att han eller hon utfört ett bra jobb. Framförallt hjälpt föräldern. A tycker kanske denne gjort mer än B & C. Som nu inleder en häxjakt. Syskon B & C kan ha hjälpt till med andra saker nog då viktigt och arbetskrävande. Den ena kanske bor långt bort och inte har möjlighet att hjälpa till så mycket som denne vill.
Fundera lite istället. Är det meningen att er förälders död även ska sabba erat förhållande?
Försök att göra ett avslut med syskon A. Därefter fördela arvet lika eller enligt testamente. Desto snabbare ni kan komma överens desto mer pengar finns det kvar i dödsboet. För boutredningsmannen kostar pengar. Resultatet av bråket kan leda till att det inte finns några pengar kvar. Då står ni där utan ett öre. Så bråket om pengar kan om det vill sig illa resultera att det inte finns några pengar lvar...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 841 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 841 inlägg
Har man tillgång till att logga in på kontot så finns det (iaf hos Swedbank) möjlighet att se historiska överföringar, då ser man till vilket konto och eventuella meddelanden.H hempularen skrev:
Du skriver att A har tagit ut 8x gånger pengarna. Fattar jag det rätt att arvet skulle vara 100k per barn men A redan har tagit ut 800k?
Kan du berätta hur stora summorna är?
Kan du berätta hur stora summorna är?
Alla är inte snälla. Det kan mycket väl vara så att syskon A har "mjölkat" föräldern på pengar, kan röra sig om mycket pengar dessutom, för att syskonet A tycker sig behöva dessa pengar bättre än sina syskon. Din text utgår från att syskon A är den snälla och hjälpsamma. Kan mycket väl vara tvärtom, en riktig orm som utnyttjat föräldern utan att de andra syskonen förstått detta.Bananskalare skrev:
Det framgår inte när syskon A har plockat ut pengarna. Samt vilken summa.
Så då är rådet att bara låta det vara? Känns som den typiska konflikträdda reaktionen.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Usch.. Får bara ont i magen av att läsa sånt här.I Ironside skrev:Hej,
Jag har tagit del av en konfliktladdad uppdelning av ett dödsbo mellan 3 syskon.
Familjen har djupa konflikter och kontakten mellan parterna har varit sporadiska. Förälder A som avlidit har levt ett sparsamt liv och har huvudsakligen haft kontakt med syskon A och B där A har skött all ekonomi.
Vid bodelning blir parterna förvånade över hur lite pengar som finns kvar i dödsboet och frågar ut syskon A som visar sig inte vara samarbetsvillig. Syskon A erkänner dock efter påtryckning att man fått 4x pengar från den avlidne för att köpa ett "objekt". Bouppteckningsmannen anser att övriga syskon ska godta detta och gå vidare trotts att ekonomin fortfarande inte går ihop.
Man tar in en bouppdelare som under lite mer än 1 år lägger ca 40 timmar på att dela upp dödsboet. Lägenheten säljs, värdesaker fördelas undermåligt mellan syskonen. Att bohaget blivit delvis utplockat av Syskon A och B på förhand ignorerar man o.s.v. Bouppdelare förmedlar att ingen kommer bli nöjd med uppdelningen, de 4x pengar som syskon A fått på förhand ska räknas som förskott på arv.
Syskon C lyckas efter många om och men få ut historik på förälderns konto där man kan se att minst 8x pengar har plockats ut vid olika tillfällen under tiden som syskon A höll i ekonomin förutom den summa som redan anses vara förskott på arv.
Det finns flera saker här som förvånar mig:
1. Informationen till syskonen är förvånansvärt knaper. Varken bouppteckningsman eller bouppdelare har förklarat i detalj processen för att få till en rättvis delning av dödsboet. Har man juridiska frågor gällande bodelningen så kan man inte få svar på detta från bouppdelare då hen ska förhålla sig neutral. Pratar man om att hyra in en advokat för att tolka lagens långa arm blir man direkt avrådd på grund av de ekonomiska konsekvenserna. Så hur är det meningen att de involverade ska känna sig trygg i att allt går rätt till när det på ytan ser tvivelaktigt ut?
Inte nog med att en anhörig har dött, men ska dessutom slå sig fram i mörkret för att ens ha en möjlighet att få en del av det man har rätt till.
2. Konflikter vid dödsbo är inget nytt ändå framstår det som att man skjuter lite från höften vid utredning? Bröstarvingar ska enligt lag dela lika om det inte finns papper som säger annat (ex gåvor) men även då kan det vara svårt att skriva bort. Här får man känslan av att man inte ens försöker gör delningen rättvis? Ex man visar upp foto på värdesaker, syskonen får peka ut vad de önskar, ett av syskonen får inget utan förklaring till varför, endast ett konstaterande. Man låter parter gå in ensamma i bohaget där vissa plockar åt sig objekt i "hemlighet", ord mot ord leder till ingen åtgärd. Det finns uppenbarligen stora belopp som taget ut på förhand men ingen utredning görs.
Även om relationen är dålig mellan de inblandade så bör inte en uppdelning vara värst komplicerad? Man delar upp bohaget, vill flera ha samma sak, kör aktion där pengarna går in i dödsboet alternativt köpslå med hjälp av andra objekt. Resten säljs av och skatten betalas. Ekonomin kontrolleras och eventuella konstigheter spåras, ex förskott på arv. Slutligen delar man värdet som finns kvar jämnt med avdrag (ex förskott). Allt ska givetvis vara helt transparent för samtliga parter.
3. Att spåra pengar borde inte vara något svårt, det är ju just det som är stora fördelen med den valuta vi har idag. Visst förstår man att inte vem som helst ska ha åtkomst till informationen men vid en konflikt i ett dödsbo borde det vara en självklarhet?
Pengar är verkligen roten till allt ont.
Allt handlar om pengar, ha, mitt, jag.
Varför inte bara välja ut vars ett par grejer som har ett sentimentalt värde för var och en, sälja resten och dela jämnt. Huruvida A och B har fått en del innan eller ej spelar väl ingen roll, om dessa syskon nu är de som stått familjemedlemmen nära och har hjälpt till med ekonomi, och säkert annat också genom åren. En del av detta har dessutom nu räknats av från deras ”andel” som förtida arv. Lägg det på hyllan. Resterande syskon har förmodligen också haft möjlighet att hålla kontakten, hjälpa till, och bry sig om de hade velat?
Sörj den bortgångna familjemedlemmen, eller gör det inte om denne inte stod en nära.
Sälj rubbet, dela lika, och gå vidare med livet.
Pengarna tillhörde den avlidne. Inte något av syskonen alls, till en början med.
Det är bara pengar...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Konflikträdd? Nix, det handlar om att veta vilka konflikter man ska välja. Det är en konst.V videopac skrev:Alla är inte snälla. Det kan mycket väl vara så att syskon A har "mjölkat" föräldern på pengar, kan röra sig om mycket pengar dessutom, för att syskonet A tycker sig behöva dessa pengar bättre än sina syskon. Din text utgår från att syskon A är den snälla och hjälpsamma. Kan mycket väl vara tvärtom, en riktig orm som utnyttjat föräldern utan att de andra syskonen förstått detta.
Så då är rådet att bara låta det vara? Känns som den typiska konflikträdda reaktionen.
Vet du själv hur man väljer en konflikt? Med tanke på att du själv direkt nämnde konflikträdsla.
Jag vet att jag är inte expert.
Men när det är en konflikt mellan 3st syskon så måste man tänka till. Vilket är viktigast? Eventuell girighet från alla 3 och ett infekterat förhållande med sina syskon. Där pengarna troligtvis hinner ta slut innan allt är klart.
Eller att försöka komma överens och slippa ett infekterat förhållande. Samt att pengarna inte har hunnit försvinna.
För det är en faktor i den här girighetens spel.
Det finns en boutredningsman som tickar pengar. Så din konflikt man skulle ta kan alltså vara en förlustaffär affär. Då tänker jag bara pengar, inga känslor.
Jag kan ta strider där jag ibland inte vinner direkt ekonomiskt, men jag vet att motparten får betala. Så jag är inte perfekt.
Men jag skulle inte ta det kriget med syrran.
emmschen skrev:Usch.. Får bara ont i magen av att läsa sånt här.
Varför inte bara välja ut vars
ett par grejer som har ett sentimentalt värde för var och en, sälja resten och dela jämnt. Huruvida A och B har fått en del innan eller ej spelar väl ingen roll, om dessa syskon nu är de som stått familjemedlemmen nära och har hjälpt till med ekonomi, och säkert annat också genom åren. En del av detta har dessutom nu räknats av från deras ”andel” som förtida arv. Lägg det på hyllan. Resterande syskon har förmodligen också haft möjlighet att hålla kontakten, hjälpa till, och bry sig om de hade velat?emmschen skrev:Usch.. Får bara ont i magen av att läsa sånt här.
Varför inte bara välja ut vars ett par grejer som har ett sentimentalt värde för var och en, sälja resten och dela jämnt. Huruvida A och B har fått en del innan eller ej spelar väl ingen roll, om dessa syskon nu är de som stått familjemedlemmen nära och har hjälpt till med ekonomi, och säkert annat också genom åren. En del av detta har dessutom nu räknats av från deras ”andel” som förtida arv. Lägg det på hyllan. Resterande syskon har förmodligen också haft möjlighet att hålla kontakten, hjälpa till, och bry sig om de hade velat?
Sörj den bortgångna familjemedlemmen, eller gör det inte om denne inte stod en nära.
Pengarna tillhörde den avlidne. Inte något av syskonen alls, till en början med.
Det är bara pengar...
Det är bara pengar...
Arvslagstiftningen är från 1800-talet. I den här artikeln argumenterar advokaten Svante Thorsell om varför den är omodern:
https://www.gp.se/debatt/arvsrätten-är-omodern-avskaffa-laglotten-1.10066420
I det aktuella fallet skulle kanske syskonen B och C respektera den avlidnes vilja att ge mer till syskonet A.
Så länge inte någon är omyndigförklarad har denne rätt att spendera sina pengar på vad eller vem som helst.
Det är förstås många komponenter att väga in men frågan är hur bra relationen blir när man senare alltjämt känner sig lurad av sitt egna syskon?Bananskalare skrev:
Konflikträdd? Nix, det handlar om att veta vilka konflikter man ska välja. Det är en konst.
Vet du själv hur man väljer en konflikt? Med tanke på att du själv direkt nämnde konflikträdsla.
Jag vet att jag är inte expert.
Men när det är en konflikt mellan 3st syskon så måste man tänka till. Vilket är viktigast? Eventuell girighet från alla 3 och ett infekterat förhållande med sina syskon. Där pengarna troligtvis hinner ta slut innan allt är klart.
Eller att försöka komma överens och slippa ett infekterat förhållande. Samt att pengarna inte har hunnit försvinna.
För det är en faktor i den här girighetens spel.
Det finns en boutredningsman som tickar pengar. Så din konflikt man skulle ta kan alltså vara en förlustaffär affär. Då tänker jag bara pengar, inga känslor.
Jag kan ta strider där jag ibland inte vinner direkt ekonomiskt, men jag vet att motparten får betala. Så jag är inte perfekt.
Men jag skulle inte ta det kriget med syrran.
Tycker nog mer att det är en principfråga och så förstås, rör det sig om några tusenlappar är det ju löjligt men pratar vi stora pengar så sitter det nog hårdare inne.
Har du varit i en sits där du varit tvungen att välja att ta ett sådant krig mot din syster? Eller är hon möjligtvis en vettig människa?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Okej. Du menar alltså att det är nästan lika illa att känna sig överkörd av sina syskon som att ha tagit en fajt där resultatet blir att du troligtvis aldrig kommer kunna kommunicera med. I mitt resonemang handlar det om att komma överens med syskonen. Kanske något man inte är helt nöjd med, men alla är troligtvis på samma nivå. Samt att du inte har någon konflikt med dina syskon.V videopac skrev:Det är förstås många komponenter att väga in men frågan är hur bra relationen blir när man senare alltjämt känner sig lurad av sitt egna syskon?
Tycker nog mer att det är en principfråga och så förstås, rör det sig om några tusenlappar är det ju löjligt men pratar vi stora pengar så sitter det nog hårdare inne.
Har du varit i en sits där du varit tvungen att välja att ta ett sådant krig mot din syster? Eller är hon möjligtvis en vettig människa?
Men jag måste erkänna att det blir svårare desto mer pengar det rör sig om .
Problem som ofta dyker upp när syskon som aldrig visar sig plötsligt är intresserade av arvet. Hade liknande story i hustruns släkt. Bror A var alltid hemma hos farmor och snyltade mat och lite cash. Bror B hjälpte farmor lite då och då och lånade ofta bilen. Bror C höll sig mest undan men var dock den som bjöd på julmiddag osv osv. Vid dödsboet var kontona ganska tomma, en del krediter fanns tydligen och en del saker saknades.
Så, vad är rätt eller fel? Är det mer rätt att den som verkligen umgås får mer? Är det viktigaste att alla får exakt lika? Vem avgör om de gamla är för lätta att lura på pengar ?
Så, vad är rätt eller fel? Är det mer rätt att den som verkligen umgås får mer? Är det viktigaste att alla får exakt lika? Vem avgör om de gamla är för lätta att lura på pengar ?
Jo så verkar vara fallet men fråga är varför? Det är som sagt en an vår valutas starkaste fördel. Konflikt i dödsbo känns som ypperligt tillfälle att använda spårning?H hempularen skrev: