Byggahus.se

Att hemmasnickra ett hemautomationsystem. (Domoticz + MySensors.org)

91k läst  255 svar

  1. hek
    Medlem Nivå 11
    Kan man inte fylla den med is i mitten?
     
  2. S
    Medlem Nivå 10

    Jodå där är ett fack man kan klämma ner is/kylklamp men frugan fyllde den med rosé
     
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Glöm inte att även sätta en liten switch så att du kan få ett push-meddelande om någon obehörig går och nallar i tunnan.
    Ett annat tips: Köp en tunna till och gräv ner på en plats i närheten men som bara du känner till så behöver aldrig bli utan samtidig som omsättningen blir mer diskret.
    Skål!
     
    • Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 10
    Ett av sommarens projekt har varit att bygga mig en justerbar strömförsörning. Efter lite DIY sökande hittade jag massa enkla projekt där man gör om ett gammalt nätaggregat från en dator (ATX PSU) till en enkel lab ström aggregat. Det fina med ett sådant aggregat är att det finns färdiga sladdar för 3.3v, 5v och 12v vilket är dom tre volt-nivåerna jag använder mig av hela tiden!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9.JPG


    Som vanligt alla varningar och pekpinnar! Jag kommer inte göra detta som en guide, det finns mycket att söka på... för det kan gå åt skogen om du gör fel! Vi snackar om 240v AC här! Vet du inte vad du gör... köp ett på Kjell! (Även om dom också kan börja brinna).

    Denna guide har jag använt mig av: och modifierat lite efter mina behov.

    Det hela börjar med ett helt vanligt nätaggregat:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG


    På specifikationen (ofta en klisterlapp) står det vad respektive färg på sladdarna betyder. I mitt fall ville jag ha ett enkelt skydd och en front så jag gjorde en ram av trä och målade:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5.JPG


    Efter det kunde jag borra fast alla kopplingar, knappar och LCD på framsidan.
    Jag gjorde en enkel mall i Paint :) för att få en enkel framsida men text.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3.JPG


    Därefter var det bara att koppla ihop allt!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7.JPG

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8.JPG

    Jag använder mig inte av en Step-up så den variabla volten går mellan 0.8-12V vilket passa mig utmärkt. Med en enkel och billig DC-DC Step up kan man få upp till 30v.

    På sidan (vilket inte syns på bilderna) har jag satt två resistorer för att konstant ge en load. Detta var ett tips från några andra som gjort samma projekt...

    Det ända jag gjorde med AC och strömaggregatet var att dra fram on/off knappen.

    Jag är supernöjd! Använder det ofta och har ni möjlighet att testa lägre volt för att ex. simulera batterier som laddats ur till viss del.

    Någom som vet hur jag enkelt kan göra fronten snyggare? Tänkte först 3D printa men den är för stor (20*20cm). CNC fräs i något plastmaterial? Några ideer (som inte kostar skjortan)?
     
  5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Det man skall vara medveten om när man gör ett sådant här är att det (med största sannolikhet) inte blir potentialfritt. Dvs minus-polen har en bestämd spänning relativt nätets jord. Den behöver inte heller vara "noll"! Dvs de nätagg som levererar negativa spänningar har ofta den lägsta negativa spänningen (-12V) som jordpunkt, och "minus" hamnar då alltså inte på "noll" utan på +12V gentemot jord.

    Detta kan leda till spännande fenomen, med mycket magisk rök i labbet, om man bara är van vid vanliga, potentialfria, labbaggregat! :)

    Men en fördel är som sagt att de är lätta att få tag på och kan leverera stora mängder ström. Mycket mer än rimligt dyra labbaggregat. Och de tar bara några timmar att göra. (Och de reglerar som sagt inte rätt om de inte har en konstant last, lägg 5-10Ohm över 5V, eller 12V utgången internt i aggregatet, beroende på vilken bus som levererar mest ström; 5V för nyare och 12V för äldre typiskt).

    (Mitt eget "reservagg" har jag dock ingen särskild panel på, har bara satt uttagen på metallfronten och märkt upp dem. Samt lysdioder för "ansluten" och "påslagen")
     
    • Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 10
    Bra info! Tack!
     
  7. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ingen orsak! Här är en inspirationsbild på mitt nuvarande ifall någon vill bygga liknande. Det finns dock en massa, massa exempel på webben och youtube, så det är inte svårt.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-08-21 11.26.11.jpg


    Om man inte vill bygga (de håller inte alltid i en evighet och det tar några timmar att fixa till ett nytt) så finns det speciella "breakout boards" eller dylikt som man bara ansluter till en ATX-kabel på sitt PC-aggreså får man ett nätagg. Exv. det här:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-8-21_11-38-45.png
     
  8. S
    Medlem Nivå 10
    Riktigt snyggt bygge! Clean och raka linjer... var rädd att jag inte skulle fixa det rätt i metallhöljet. Allt för många av youtube byggena ser ut som man kastat dit hålen med en tärning...

    Hade också lite komponenter som jag var rädd för skulle bli trångt med displayen och så... men nästa gång kanske jag kör på din variant för att snabba på bygget.
     
  9. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, man får ju rita upp och körnslå så att hålen kommer rätt. Självklart. Men plåten är tunn och mjuk så det krävs lite försiktighet för att det skall bli acceptabelt, bara ett varningens ord ifall någon blev sugen. (Jag använde stegborr för plåt och fick efterrikta bort några bulor).

    Och det finns ju plats för de grejjorna jag satt dit, men som du misstänker inte mycket mer. Någon display tror jag jag hade fått svårt att få dit. Så vill man ha det så får man som du tänka större! :)
     
  10. S
    Medlem Nivå 10
    Ett tag sen det hände något här... och sommaren är mycket tid för annat men medan höstmörkret faller på och löven är räfsade (jaja... de mesta iallafall) så kan man börja ägna sig lite åt att bygga.

    I stort sett har senaste tiden inte varit till att expandera och göra nya funktioner i huset. Det har varit tid till lite underhåll och optimering däremot.

    En hel del tid har gått till att optimera mitt kretskort i EasyPCB serien för MySensors. Jag har faktiskt köpt mig ett billigt oscilloskop och en hel ny värld öppnar sig... men framförallt har det varit att optimera funktionen för den "nya" RFM69 edition. Mycket prat kring antenner och

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG


    Ett av dom stora problemen jag upplever (som jag säkert nämnt tidigare) är just att kunna debugga noder på plats. I dagsläget kan man i bästa fall ta med sig en laptop med sin ftdi/serial adapter och koppla in. Jag har under sommare utvecklat en ny device som kan läsa 2.2-5v Serial TTL och outputta det till antingen bluetooth (i din smartphone) eller för en längre logg möjlighet på ett sd-kort. Allt drivs på 2 AA. I princip hoppas jag kunna debugga noder på plats och få antingen en direkt/snabb bild via bluetooth/smartphone eller kunna debugga 1-2 veckor på ett sd-kort och diagnostisera via en dator i ett senare skede. Min logger kommer släppas på openhardware.io och säljas via Ebay framöver...

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG


    Jag har också gjort om min utomhusnod... som beskriven tidigare i denna tråd.
    Den stora anledningen är att DHT sensors börjar ge konstiga värden på luftfuktighet och den tappar/skickar inte in detta värde ibland. Oftast fungerar den, men jag saknar också möjlighet att på ett enkelt sätt reboota den utomhus.

    [​IMG]

    Den nya noden innehåller samma som innan, men med en BMP280 istället för DHT22 + BMP085. Ovan testas den i uterummet innan deployment. Som ni ser är nu även denna byggd på EasyPCB och är något proffsigare än förra... Eventuellt kommer jag köra dubbelt ett tag framöver för att se så allt fungerar. Bra med backup eller köra snittvärde på två noder.

    Har även gjort om min nod till dörrklockan. Istället för en mekanisk switch (som ibland missades pga att det just var mekanisk) så har jag gjort om den till en optocoupler istället.

    [​IMG]

    Jag fick ungarna att trycka som tusan på knappen och fick helt enkelt fram 8V AC via två poler när den var intryckt. Genom att sätta en diod (enkel, struntade i full bridge) så fick jag iallafall en halv wave rectification och lite DC ström att jobba med. För att boosta det hela fick det bli en 100uF kondensator och därefter en voltage divider för att få ner volten. Detta pluggades in i en 4n35 optocoupler som aktiverar nod sidan med VCC -> Optocoupler -> D3. Fungear utmärkt!

    [​IMG]

    Sist men inte minst kan väl nämnas att jag skrev en egen sketch till min batterikod: https://github.com/sundberg84/MySensors2.0.0/blob/master/BatteryMeasurer/BatteryMeasurer.ino att använda till att kopiera in när jag kör noder med en voltage divider för att mäta batteristatus. Problemet har helt enkelt att jag kopierat från andra noder... och ofta glömt en eller annan sak, vilket medför en del problem såklart.

    Hoppas på en höst med mycket oscilloskop-mys och HA utmaningar.
     
  11. H
    Medlem Nivå 7
    Imponerande, mina projekt ser ut som råttbon inuti lådan men utanför är allt fint! Huvudsaken är dock att det fungerar och råttbona är under kontroll!

    Jag kör nästan bara MQTT så jag använder detta även för debugging har ett topic för utskrifter och ett inkommande för att göra saker. Man kan säga att jag bygger mig en debugger vid behov. Oftast är det bara spårutskrifter via MQTT, det kommer man långt med. Vill jag kunna läsa eller skriva något mer så uppdaterar jag bara koden via OTA. Ofta har jag mobilen med mig så att jag kan använda den för att påverka MQTT-data. Mycket smidigt!
     
    • Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 10
    Hur får du in debuggen om noden inte får connection? Mina problem är oftast att noden faller bort "är död" och då har jag problemen att få in debugg data.
     
  13. H
    Medlem Nivå 7
    Det brukar inte hända så ofta att den är helt borta. Dock får man passa sig när man programmerar för gör man något tokigt så kan den ju krascha sen när den startar upp igen. Ett annat fel jag ofta råkat ut för är att jag får krock på IP-adresser. Jag brukar vilja ha fasta adresser för viktigare projekt och det har hänt mer än en gång att jag slarvat och återanvänt samma adress. Trots att jag har en tabell med alla i. Då är det lotteri om man kommer åt med OTA och MQTT. Lustigt nog funkar det ändå hyfsat ibland.

    Efter första uppladdningen i ett nytt kort lägger jag alltid in OTA-stöd, dels för att kunna felsöka men även för att det går mycket fortare att ladda upp koden hädanefter. Lägger då in standard-topics för spårutskrifter och även en topic som rapporterar IP-adress, mac-adress, mitt versions-ID etc. Då får jag bra koll på alla mina noder när de kopplar upp sig.
     
  14. S
    Medlem Nivå 10
    Ah du kör Esp? Det är ju fusk då ser du ju om du har wifi täckning i telefonen ? Sorry är dålig på Esp och wifi eftersom jag kör andra protokoll.
     
  15. H
    Medlem Nivå 7
    Stämmer, kör ESP8266.