Byggahus.se

Att hemmasnickra ett hemautomationsystem. (Domoticz + MySensors.org)

88k läst  255 svar

  1. M
    Medlem Nivå 2
    Det tog visst lite längre tid än planerat.

    Bifogat är i alla fall mitt första program som skriver ut data, men det bör vara rimligt enkelt att använda för att göra annat. Det kan inget annat än att läsa, och det bryr sig inte om att kolla CRC, det skickar helt enkelt en ack oavsett...

    komplicera genom att ange alla filerna på samma rad efter gcc -o scanserial
    kör med ./scanserial /dev/ttyXXX

    Det funkar ett tag, men gör sönder värmepumpen någon gång per dygn, dvs den går i larmläge. Jag har inte identifierat var felet ligger, men jag tror inte att det ligger i det här enkla konceptet. Om någon har en modbus40 skulle jag ev. vara intresserad av att skicka lite programvara och scanningsutrustning för att kolla om den skickar något mer än bara till den adressen.

    Edit: Tydligen tar forumet bara zip-filer och inte tgz-filer, och jag orkade inte krångla med att packa upp och packa ner, så det blev dubbelkomprimerat...
     
    • Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 10
    Våren och utomshusgemenskap står för dörren och jag har länge haft planer på att integrera radio/ljud/spotify i mitt HA. Skulle gärna vilja ha ett multiroom setup med någon musikserver... gärna kopplat till tv för ett biosystem... och ja, där är vi uppe i ett 10000+kr projekt tror jag.

    Ett steg i taget. Jag har samlat på mig lite grejer över tiden och just nu inleds steg 1. Spotifyradio/nätverksradio (motsvarande en Squeezebox). Detta mestadels för att lära mig den ädla konsten kring högtalare och ljud. (Tror dom kallar sig för Audiofiler som gillar detta).

    Mål:

    - Baserad på billig hårdvara (Raspberry motsvarande)
    - Bra ljud
    - Enkel att styra
    - Spotify
    - Integrerad i Domoticz
    - Tillräckligt hög WAF (wife acceptans factor) att den kan stå framme

    Inspiration (snodd från nätet) fast lite mer i trä vill jag ha den:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG


    Så... steg 1, research vilket blev att surfa runder på nätet och det positiva är att det finns MASSOR diy exempel samt färdiga operativsystem/bilder till Raspberry att bara bränna och köra. Hittade Max2Play och Volumio som intresserade mig mest. Kring tillverkning av skal/låda finns sjukt mycket på nätet och youtube... detta blir min variant.

    Steg 2, ihopsättning av hårdvara - Raspberry.

    Jag köpte hem mig en Raspberry PI 3 eftersom det finns så många färdiga lösningar till detta. Efter research står det snabbt klart att det är en bra plattform, men audio kvaliten på R-PI är sådär... enkelt förklarat ger inte ljudutgången en bra och ren signal (vilket jag framförallt hörde vid låga volymer i form av brus). Det åtgärdas genom att koppla på ett ljudkort som en sköld på gpio pinnarna. Det finns många att välja på men jag valde HifiBerry som inköptes på m.nu.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3.JPG


    Varför Raspberry 3? Overkill - ja! Wifi inbyggt - ja. Hade ingen Wifi dongel liggandes hemma och vill ha den portabel. Ibland får man unna sig lite :)

    Steg 3 - Ljudet, högtalare, förstärkare och delningsfilter.

    Mitt första bygge handlar inte om en extrem party-låda så den kommer bli liten! Jag hade dels ett par gamla HP dator högtalare (med inbyggd förstärkare!) liggandes hemma (fullrange) samt en gammal slaktad Samsung tv (som ni sett i tidigare inlägg - den ska bli en magic mirror någon gång). I samsung tv fanns fyra högtalare (2 bas och 2 fullrange) samt delningsfilter till dessa.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7.JPG


    Planen blev då 1 bas samt 2 fullrange. Optimalt? Ingen aning.
    Delningsfilter? Ja, eftersom varje högtalare är optimerad att spela ljud i en vissa frekvenser så är det bäst att skicka dom frekvensen då. Ett delningsfilter stoppar egentligen dom frekvenserna som högtalaren INTE kan spela så bra och låter dom frekvenser den kan spela gå igenom till högtalaren.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4.jpg


    Strömmen till RPI tänker jag prova köra genom en 12->5v adapter (syms också på bilden) från förstärkaren som är 12v. Får se om den kan ge tillräckigt med kräm för detta.

    Mjukvaran:

    Jag började med att flasha Max2Play och testade. Fördelen är att squeezebox server är färdigt med detta paket vilket kan integreras i Domoticz. Jag fick tyvärr inte igång Spotify på denna :( så jag provade att flasha Volumio där jag hade svårt med volymkontroller (ironiskt med tanke på namnet). Oavsett är dom mycket enkla att bara flasha färdiga images på sd-kortet. När man startar upp väljer man ljudkort och allt är i princip klart! Supersmidigt.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5.JPG

    Bra bild faktiskt!

    Och ljudet? Utan låda är det platt - men förvånansvärt bra!!!
    Nu blir nästa steg en låda... inte min starka sida men jag hoppas kunna återkomma om någon vecka... eller fyra om det inte går bra.
     
    • Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 10
    Kan tillägga kostnaden för ovan:

    Rasperry Pi: 399:-
    HifiBerry Dac+ Light: 295:-
    Högtalarelement: 0:- (återanvänt) men hittar riktigt ljusta/billiga på ljudfokus.se som jag troligvis köper framöver.
    Delningsfilter 0:- (återanvänt) och det gör man enkelt själv med kondesator/resistor och induktor.
    Förstärkare: 0- (återanvänt) men det beställs asbilligt via Ebay. Sök "TPA3116D2" som är en populär och billig variant (30kr för 2x50W förstärkare)
    Strömadapter 12v: 0kr (återanvänt) och det hittas nog riktigt billigt på ebay.
    12v till 5v adapter: 0kr (återanvänt) och det hittas nog riktigt billigt på ebay.

    Låda: 0:- för detta trä har jag hemma.
     
  4. S
    Medlem Nivå 10
    Lådan börjar ta sig... men som alltid första gången man gör någonting finns rum för förbättring. Är ganska nöjd men man ser att den är hemmagjord och lite sne o ving som vi säger i skåne.

    Tillskärning av ytterhöljde. Denna gjordes senare ännu mindre (på samma sätt) men det glömde jag ta bilder på:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4.JPG


    Målning... men det blir nog vanlig färg istället för sprejfärg. Tänkte mig det blev slätare med sprejfärg men ska försöka komma över en filt-pensel/roller istället för sprejfärgen blev inte helt jämn den heller.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3.JPG


    Hålet där all elektronik ska få plats sen :eek:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG


    Framifrån med högtalarelementen fastsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG
     
    • Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 10

    Färdig nätverksradio

    Resultatet

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG


    Helt okey utseendemässigt! Liten och bekväm. Bra ljud men tyvärr lite för platt! Saknar en del bas och ska försäka täta lådan bättre och se om det kan hjälpa. Troligtvis för dåligt/litet baselement?

    Jag har framförallt lärt mig massor. Träarbete har jag en del kvar att jobba på för att få riktigt proffsigt men är nöjd. Raspberry + Hifiberry = supersmidigt i detta avseende och gör allt mycket bekvämt.

    Några slutgilitga byggbilder:

    Jag fick lägga till en "ground loop isolator" mellan R PI och förstärkaren för när jag körde dom på samma power supply blev det tjut i apparaten. Lite av strömmen från raspberryn tog helt enkelt vägen via ljudkabeln och sen förstärkaren för att komma till jord. Allt drivs av 12v 3.5A strömadapter (gammal datoradapter tror jag) och 5v converteras via en biladapter 12V->5V med USB ut. Detta strömförs sen R-PI via GPIO pins (och där bör vara en 1A fuse, men den glömde jag!)

    Valde också att löda loss potentiometern till ljudet och satte fast den på sidan för att även kunna nå hårdvaru volym kontrollen. (Mjukvaru ljudvolymen fungerar nu också).

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5.JPG

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4.jpg
     
  6. S
    Medlem Nivå 10
    Snabb uppföljning på spotifyradion.
    Det partajades vilt förra helgen med 6 timmar non-stop spelning där volymen ökade efter hand. Det fungerade fint men det blev diskussion kring kopplingen av högtalarna.

    Eftersom det är två högtalare kopplade till L kanal och en kopplar till R kanal blir ljudet ojämnt fördelat (och därmed för lite bas). Jag har beställt en ny förstärkare av modellen 2.1 (3 kanaler ut, L, R och B) vilket kommer passa perfekt till mitt system!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG
     
    • Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 10

    Renovering av UVLjus

    Hej på er!

    I helgen blev jag tvungen att ta reda på vad som hänt med min UV/Ljus nod då den varit röd i Domoticz och inte rapporterat ett tag. Visade sig att plastpåsen legat och skrapat mot något och ett hål hade gjort om behållaren/noden till en liten swimmingpol för fåglar... mindre bra!

    Då jag hade ytterligare en slim-node liggandes färdig att köra så satte jag mig av att använda denna istället för EasyPCB! (Allt för att jaga uA och batterilängd på noderna).

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG


    2xAA ger 3,0V som Max och UV sensors behöver 3.3v... därav provade jag en ny grej!
    Istället för att koppla UV/ljus till VCC/+ så kopplade jag dom via en DC-DC Step up (0,8-3 -> 3.3v) booster som matas från en digital utgång på chippet (D4). Varför?

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4.JPG


    D4 kan i koden/loopen stängas av och sättas på (HIGH/LOW) och min förhoppning är att det ska spara ström. När noden sover (15min) finns det ingen anledning att strömföra sensorerna.
    Eventuellt skulle man använt en transistor för att en digital out kan enbart ge 20mA / pinne men det verkar vara tillräkligt för att strömsätta dessa två! (och det bekräftas av resp. datasheet).

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.JPG

    Bortse från Onewire temp sensorn - den var kaputt och ej med i slutgiltiga noden

    Fungerar detta i längden? Vet ej... vi får se.
    Någon frågade också, försöker inte boostern boosta hela tiden? Vet ej... vi får se :)
    Sleep konsumtion är dock 5uA! (Utan avancerad mätutr.) Så någon vidare ström verkar inte passera när D4 är low.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3.JPG

    Bortse från minustecknet :rolleyes:

    Koden uppdaterades också (Finns här: MySensors.org) och samtidigt gick jag över till senaste dev. branch på github för MySensors... living on the edge :)

    Och istället för plastpåse så ett nytt och ordentligt case!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5.JPG
     
  8. S
    Medlem Nivå 10
    Ångest!?

    Sitter på jobb och får en notifikation att "padde" (vår robotgräsklippare) går ut. Tankeverksamheten går igång... Söndag, första turen på veckan innebär kantklippning...

    HELVETE... Grillen!

    Kopplar upp sig mot hemmet och mycket väl ser man i kameran på baksidan hur gräsklipparen stångar sig blodig mot grillen som jag inte satt in i gårkväll.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Capture.JPG


    Får stänga feeden från cameran... får smått ångest hur jag ser hur man bankar fram och tillbaka men inte kommer förbi.

    Någon som har tips på hur man löser detta? Man kunde ju flyttat in grillen i gårkväll...
     
  9. X
    Medlem Nivå 2
    Riktigt rolig tråd att läsa. Har hållt koll på den ett tag nu.
    Jag kör själv med mysensors men jag är nog en väldigt basic användare.
    Läste att du satsar en del på 433MHz. Fattade jag det rätt?
    Hur går det med dina "in-wall-noder"? Använder du dessa? Haft några som har failat?
    Själv kör jag med några nexa bakom mina lyseknappar. Tycker det fungerar helt ok men saknar 2 vägskommunikation. Vill kunna se statusen även om jag tänder / släcker med knappen.

    En annan sak jag är lite nyfiken på. Slim node.
    Vad har du för en byggkostnad på en sån?
    Hur blir det om man ska köra en 1MHz bootloader?
    Måste man ändra baud rate för hela nätverket? Hur påverkas det?
    Idag kör jag med några pro mini och batteri booster. Skulle vilja slippa boostern.
     
  10. S
    Medlem Nivå 10
    Tack! Ska försöka besvara dina frågor ur min världsbild :)

    > Läste att du satsar en del på 433MHz. Fattade jag det rätt?
    Ja, kring 240V AC har jag mestadels satsat på 433mhz eftersom det är CE märkt. Har som du säkert sett haft en och annan incident med strömadapters m.m. och detta blev en quickfix.

    > Hur går det med dina "in-wall-noder"? Använder du dessa? Haft några som har failat?
    Inga som failat, har två byggda (en som LCD skärmen kör på och en som jag har som testnod. Använder dom inte live till att bryta AC inuti väggarna ännu. Kan också sakna tvåvägskommunikationen ibland, men ekonomin gick före här. Det är ett projekt för framtiden men jag har en jävla respekt för 240v och testar lite smått efter hand mina noder. Skulle önska jag kunde skicka dom till ett test-lab eller iallafall ha utrustning till att kräma på och överbelasta m.m.

    >Slim node.

    PCB = 30st för 130kr (Ca 5kr st för du får in 3st på 1 50x50 board).
    Atmega328 dip 28 = 15kr
    Kondernsatorer + resistor = 5kr
    Batterihållare 10kr
    --------------------------------------------------
    35kr typ för noden (utan sensor).

    > Hur blir det om man ska köra en 1MHz bootloader?
    Det är lite mer avancerat än att bara programmera. Du måste bränna en ny bootloader med en AVR ISP Programmer (Typ USBtinyISP). Det är ett moment till än att bara programmera FTDI via arduino IDE. Inte super krånligt och finns massor av tutorials. Logiken är lite krånligare dock...

    > Måste man ändra baud rate för hela nätverket? Hur påverkas det?
    Absolut inte. Baud rate är bara för den Seriella kommunikationen (debug på RX/TX).
    Sen kör du in MySensors som vanligt. Det enda du måste tänka på är att definiera baud rate i sketchen och sen ändra i Arudino IDE.

    >Idag kör jag med några pro mini och batteri booster. Skulle vilja slippa boostern.
    Super smidigt att slippa boostern med slim node! Dock är det inte alla sensorer som klarar batteri (under 3.3v!) Kolla därför noga vad du tänker planera och respektive datasheet!
     
  11. S
    Medlem Nivå 10
    >Idag kör jag med några pro mini och batteri booster. Skulle vilja slippa boostern.

    Tillägg: Det går att programmera om en pro mini med ny bootloader också, och köra den utan booster. Man sänker BOD (Brown out detection) (som förprogrammerat ligger på 2,8v). Sänker man denna kan man köra den lägre. Samma sak gäller dock med sensorerna som kräver 3.3v!
     
  12. X
    Medlem Nivå 2
    Tack för bra och snabba svar.
    Fick hem min USBISP förra veckan just för att jag vill sänka BOD och ev. flasha annan bootloader.
    Vet du om man kan köra BOD ända ner till 1,8V även på en Pro Mini?
    Antar att det i så fall krävs en 1Mhz bootloader för att klara så låg spänning?
    Ska se om jag kan hitta en sån bootloader någonstans på nätet och prova lite.
     
  13. S
    Medlem Nivå 10
    Att sätta BOD till 1.8v är inga problem. Om den klarar så lågt tror jag inte på 8mhz. 1mhz eller 8mhz beror på vad du ska göra. Det finns mycket diskussioner men ska du göra mycket beräkningar är 8mhz att föredra eftersom den är 8ggr snabbare. Då kommer den komma i low power /sleep mycket fortare och därmed spara batteri. Ett evigt testande och jag säger bara att 1mhz är inte alltid att föredra även om det är mycket bra i vissa situationer. Ska du ända ner till 1.8v är det dock nog 1mhz som gäller.

    Det finns mycket bootloaders på openhardware.io. Både optiboot och MySensors
     
  14. M
    Medlem Nivå 1
    Efter lite andra projekt och en vinter hamnat i vägen så tänkte jag köra igång lite noder igen.

    Jag byggde i vintras ett stycken utomhus noder som blev en domino effekt av fallerade.

    - en batteri driven elmätare = skitkallt och fel batterier kombinerat med dålig signal till centralskåpet tog mig till nästa projekt.

    - en eldriven repeater / brunn vatten sensor som jag tänkte sätta ut i pumphuset som det satt uttag i (relativt nytt hus så ej full koll på dragningarna).
    = tro på fan att tidigare ägare av okänd anledning skitit i uttagen som var dragna och endast kopplat en enda kabel från vattenpump in i pannrummet.


    Så nu står man utan el där ute och jag hade planerat att ha ett antal noder ute i trädgården.

    Funderar på om man ska gräva ned vanliga vp rör i gräsmattan och skjuta likström genom dem.

    En Poe switch eller liknande som central?

    Får man göra sånt själv? Och funkar det med en Poe? Handlar om avstånd på max 100m

    Hur har ni löst utomhus noder?
     
  15. S
    Medlem Nivå 10
    100m har jag inte testat men hetast just nu verkar Lora vara. Med fri sikt så kan väl nrf24l01 gå men troligtvis en del jobb. Poe är ett alternativ som jag kör till mina kameror. 48v bör man väl få göra själv?

    Själv har jag utomhus noder som dels går på 2xAA och 2 noder på 5v som regleras av en vanlig adapter. Den är under tak och helt skyddad dock. Finns ingen ström dit hade jag definitivt försökt batteri.