Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon här som menar att TS ska ge efter?
Ja, några inlägg har föreslagit det.

Har läst igenom tråden nu och jag lider med TS. Hur de har det där de bor har jag lite svårt att relatera till, men låter minst sagt jobbigt. Hur vissa forummedlemmar bemöter dem gör mig ledsen, tycker denna tråd och innehåll i den är tragisk.

• Gilla
mniku och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag blev oerhört illa bemött när jag flyttade till en liten norrländsk by till ett hus som stått tomt i många år eftersom ägaren hamnat på äldreboende. Under den tiden hade lokala idrottsföreningen använt tomten till skidspår och skoterspår, inklusive en läggning 1m utanför köksfönstret, totalt kanske 80-100m på fastigheten.

Ingen hälsade mig välkommen, men jag hade fullt upp att flytta in. Första vintern kommer det helt plötsligt skidåkare utanför fönstret när jag dricker kaffe. Därefter snöskotrar in på tomten, en efter en. Ingen ringer på, ingen säger något trots att jag visar mig. Helt fantastiskt!

Första sommaren börjar med att det kommer in gamla kvinnor och sätter sig att kissa direkt utanför samma fönster. En morgon vaknar jag av hammarslag. Då har idrottsföreningen lejt någon att bredda skoter- och skidspåret över en bäck in på min mark till det tredubbla med hjälpa av grova stockar. Fortfarande har inte en enda människa från byn hört av sig på något sätt. Jag förklarar för snickaren och han förstår iaf och lämnar bygget.

Nästa vinter har fortfarande ingen hört av sig och körandet fortsätter vilket föranleder att jag sätter upp bockar med skyltar om privat mark, körning förbjuden. Ingen bryr sig utan det fortsätter. Det leder till att jag helt sonika sågar sönder den gamla brädbro som fanns sedan tidigare, först då upphör körningarna. Fortfarande ingen som hör av sig.

Eftersom jag är gjord av flinta numera påverkar inte sådant mitt psyke nämnvärt utan jag kan bara konstatera att en del människor är oförmögna till att konversera, saknar all respekt för människor de inte känner och är rejält rasistiska även inom landet (jag kom från en helt annan landsända och har fått höra massa fördomar under tiden jag bott här).

Trots att jag senare blivit aktiv i vägföreningen och ordföranden där varit aktiv i samma idrottsförening, så har jag inte fått någon som helst ursäkt eller förklaring. Det är som att det aldrig hänt.

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att det skulle vara välinvesterade pengar om du tar en kurs i konflikthantering eller lågaffektivt bemötande. Det finns kanske möjligheter att gå sån kurs på jobbet?
Om din beskrivning av grannarna stämmer, är det extra viktigt att ta det varsamt. Å ena sidan kan det vara bra att prata om att ni har problem, och att du gärna hittar en lösning.

På en konfliktshanteringskurs kan du säkert få bra tips om hur du ska lägga upp det.
Men är det verkligen han som behöver gå kursen ?

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Otrolig trist och jobbigt! Som nybliven fastighetsägare med bara ett litet servitut förstår jag litr gran iaf.
Det är tydligt även hos mig att kommunen inte vill lägga sig i åt något håll och även Lantmäteriet. Att de förstör din egendom är ju brottsligt, att dödshota är det med. Dokumentera, fota, filma och Polisanmäl varje gång imho.

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
S
De enda som kan hjälpa er är Lantmäterimyndigheten. De kan göra en fastighetsbestämning av gemensamhetsanläggningen, dvs vilken utbredning den hade när den bildades.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Det är ju uppenbarligen på gång. Det bästa är nog att ta det så lugnt det går tills den är genomförd.

• Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Ja självklart finns det tomtgräns runt hela fastigheten. [bild]
Ge dig inte i kast med massa emotionellt pajkastande. Bit i det sura äpplet. Ta kontakt med Lantmäteriet och få en utsättning som de gör enligt konstens alla regler. Bjud in Vägsamfällighets ordf samt styrelse att delta under utsättningen. När väl denna utsättning är gjord så köp omgående hem ett antal betongsuggor omgående och placera i tomtgränsen.

Då fastigheten finns reglerad handlar det enbart om utsättning. En kostnad på ca 5000kr.

Två tips till TS:

1: Inse att du har råkat bosätta dig i en gödselstack. Med den attityd som grannarna visat från första början finns det ingen chans att du kan få ett trivsamt liv på platsen. Sälj och flytta, det är enklast och ger dig bäst chans till en behaglig framtid.

2: Fundera över din egen roll i den här konflikten, och den konflikt du hamnat i i den här tråden. Är du inblandad i mycket konflikter och bråk? Kan det möjligtvis vara så att det har något med dig att göra? Ett konfliktfyllt liv är jobbigt. Finns det möjlighet till en behagligare och lugnare tillvaro om du kan hitta andra sätt att få din vilja fram?

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
S Springhunter skrev:
De enda som kan hjälpa er är Lantmäterimyndigheten. De kan göra en fastighetsbestämning av gemensamhetsanläggningen, dvs vilken utbredning den hade när den bildades.
Den är redan utförd vad jag förstår. MEn det finns alltid problem när man äger en hörn fastighet och alla vill "skära kurvan" som en F1 förare

W WilleR skrev:
Nu läst hela tråden. Nyreggade konton finns med bara inlägg här, misstänker t o m at det finns grannar som bidragit.
Det är två nyreggade konton, den ena med ett inlägg och den andra med sju inlägg.

Några av inläggen som den med sju inlägg skrivit skulle jag kunnat skrivit.

Den med ett inlägg har inte skrivit något negativt alls utan har också en hörntomt där vägen tar mer-å-mer av tomten.

Sedan finns det några konton som har varit ”inaktiva” en längre tid, där kollade jag aldrig om dessa bara svarat i denna tråd eller även i andra trådar.

Alsbo skrev:
Hej! Jag är alldeles ny här och har en fråga om en vägförening. Vi bor i en liten by på landet. Vi har en enskild väg med statsbidrag = öppen för allmänheten, som går mitt igenom vår villatomt, ca 50 meter, och har en kurva precis i slutet av vår tomt och fortsätter på vår tomt ytterligare ca 70 meter. Kurvan har blivit bredare och bredare innan vi köpte fastigheten och vi har satt upp gräns för hur mycket som ska vara väg. Vägen går i en slinga så det är mycket folk och fordon som passerar precis utanför vår trapp till bostaden. Hästar, folk som rastar hundar osv. Vi vill att det ska vara skyltat förbjuden genomfart men istället så har vägföreningen bestämt att de inte ska underhålla vägen förbi oss och ca 400 m åt ena hållet och ca 250 m åt andra så vägen plogades inte alls på hela vintern, tvärtom plogades det upp höga snövallar på vägen så vi inte kunde ta oss ut härifrån. Vi försökte ta hjälp av kommunen, räddningstjänsten, kronofogden, polisen, länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen m fl men ingen kunde hjälpa oss, tvärtom tycker de att felet är vårt när vi inte tillåter trafik inne på halva tomten. T o m Trafikverket har krävt av oss att upplåta tomten till biltrafik, de enda som inte gett vägföreningen rätt är Tingsrätten trots att föreningen tog hjälp av REV:s jurister och jag skötte vårt själv. Trafikverket skrev att vi inte fick ha parkerade bilar, avgränsningar mm på tomten för då kunde passerande göra sig illa på det! 20 meter in på tomten!! Igår pratade jag med Lantmäteriet igen om att vi har en bit tomt på andra sidan av kurvan men den biten använder andra grannar som väg. Fastigheten har inget servitut alls om väg men då sa tjänstemannen på Lantmäteriet att det är ju så liten bit så den har ingen betydelse, det är minst 20 kvm beroende på vart vägen egentligen går och den delen av tomten har vi ingen rätt till den heller. Avstyckning gjordes 1994 och normalt skulle vägen dragits om då eller så skulle tomten delats upp i 2 delar med vägen för sig men nu finns inga mått eller någon uppvisad dragning av vägen alls utan vår tomt ska vara en stor allmän väg.
Finns det någon som har någon idé om hur vi ska göra? Vi har blivit dödshotade av föreningens styrelse, ordförande bara skriker åt oss, andra skriker Håll käften när vi vill yttra oss på föreningens årsmöte. Ett staket vi satte upp har 4 av grannarna "hjälpt oss" att ta bort. Nu sitter ett nytt staket uppe men hur länge....? Jag skickar med några foton på det jag beskrivit.[bild] [bild] Nuvarande samfälligheten är bildad 1994 och styrelsen påstår att kurvan är lika bred på båda flygfotona. De säger att kurvan ska vara samma bredd som 1994 men verkligheten var en helt annan när vi flyttade hit.[bild]
Alsbo skrev:
Vi skrev en motion till årsmötet 2017 om att dra om vägen på andra sidan av vår tomt och ordförande sa direkt att motionen skulle avslås. Då försökte jag få säga något men då skrek de som var där att jag skulle hålla käften och då gick vi därifrån. Styrelsen säger att det kostar för mycket men Vägverket har sagt till ordförande flera gånger att Vägverket betalar den nya vägen men ordförande vägrar att det ska bli en omdragning av vägen. Just nu är det värre ändå. När vi rastar hunden skriker folk att de ska skjuta oss och döda både oss och vår hund.
Det du skriver stämmer, vägen behövs inte alls utan det räcker att den går fram till vår fastighet på ena sidan där även skogsägarna behöver komma fram bredvid tomten upp till sin skog. Lantmäteriet fick ett uppdrag om att göra en ny fastighetsreglering, men bara om vägens dragning, förra sommaren. När det utsetts en handläggare kommer vi att ge den personen alla foton och handlingar innan ett beslut tas och sen är det bara att hålla tummarna att de är neutrala och struntar i alla lögner som sprids om oss. Vi satte ut en löjligt litet farthinder för 2 år sedan som grannarna förstörde direkt. Första staketet slog närmsta grannen ner med yxa nattten mellan 20161230 och 20161231. Det fanns snö så det fanns stövelavtryck och jag såg deras ficklampor när de kom. När vi gjorde en ränna för snösmältningen blev vi polisanmälda och polisutredning är på gång. Men gräsmatta var en bra idé, den är ingen avstängning men är ändå en tydlig markering för att området inte är en väg, tack för tipset! Närmsta grannen åt på andra sidan passerar aldrig här och henne kan vi prata med men hon har inte heller något att säga till om och vågar inte stöta sig med styrelsen men det är en liten inkörsport iaf.

S storemanager skrev:
Den är redan utförd vad jag förstår. MEn det finns alltid problem när man äger en hörn fastighet och alla vill "skära kurvan" som en F1 förare
Nej, TS säger att den är beställd och att de väntar på sin tur i handläggningskön.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det stämmer definitivt inte. Det gäller enbart ytor som ingen utomstående har tillträde till. Dvs hemfridszonen. Även gången fram till ytterdörren är nog tveksam. Men det här är ju på andra sidan vägen i förhållande til bostaden.
Det heter inte "utomstående", det heter: dit allmänheten inte har tillträde.

Om jag hade varit TS så hade jag:
1. Skaffat en kroppskamera med tanke på hoten.
2. Sökt tillstånd hos länsstyrelsen för kamera som kan fånga vandalerna på film och bifogat gjorda polisanmälningar.

Sen med tanke på att tydligen alla runt om kring är släkt med varandra, så undrar jag om grannarna har banjokvällar som gemensamt samkväm på kvällarna...........

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Det handlar inte om att bestämma fastighetsgränserna. Det handlar om att bestäma vilken rätt vägföreningen har på fastigheten. Det är ett större jobb än att mäta in några pinnar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej!

Har ni kollat var gränser exakt går?
Har ni luskat fram alla dokument om vägen, det är offentliga handlingar som ni har rätt att få ut.

Jag kan se ert problem och när vägen fanns en gång i tiden fanns ju inte den trafiken och de hastigheter som finns idag. Vad gäller den handskrivna skulten har den ingen laglighet och den borde ni kunna anmäla! Skyltning är ju inte tillåten utan bygglov!
Jag skulle kolla gränsdragningar, du kan bland annat titta på hitta.se för att se gränser. .

Om jag skulle vara er skulle jag skapa gupp i vägen i iallafall där ni inte vill att folk skall gena och köra.
För mig ser detta ut som era grannar inte vill visa respekt för ert boende och att dom i första hand tänker egoistiskt på sig själva. Verkar som dom har så himla bråttom och att dom verkar inte ha en riktig ratt och broms på bilen för att kunna sakta ner och svänga 90 grader.
Hade det varit jag som drabbats hade det tagit hus i helvete och jag hade gått till media.

Stå på er!

• Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.