13 192 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Att ha luftspalt eller inte?
Du behöver ingen luftspalt, var noga med ångtröga duken, tejpa alla skarvar och undvik genomföringar. Det ska vara lufttätt, om du har cellulosaisolering så transporterar den ut det lilla fukt om det blir något. Ångtrög duk gör att fukten kan vandra åt båda hållen men gör du det lufttätt så kommer inte fuktig luft vandra upp i taketBäckström92 skrev:
Hej!
Eftersom alla hus är unika så startar jag en egen tråd för att bolla tanken om vi ska ha luftspalt eller inte, vi renoverar ett timmerhus diffusionsöppet och har precis bytt tak och valt att behålla det gamla stickespånet. Det tillkom oljehärdad masonite på stickespånet följt av en duk över nock och 500mm ner eller så, efter detta skedde riktning och ytterst har vi pannplåt.
Nu har vi kommit så långt att vi har salat på takbjälkarna för att rymma 220mm träfiberisolering följt av ångbroms men innan det vill jag ta beslut om vi ska skapa en luftspalt eller inte. Jag bifogar en skiss på taket och de olika skikten samt bilder inifrån och utifrån. Plats: Skaraborg
Jag börjar såhär och försöker besvara eventuella frågor allt eftersom.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Då skulle jag be dom skriva ut ett intyg på det . Och givetvis att det fungerar i mer än 10år. Snacka går bra! Men stå för sina rekommendationer är det tyvärr sämre med.Bäckström92 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden