Förtydligande - vi gör alltså två affärer - till gällande tax.värde.

Redigerat:
Jamtland skrev:
Förtydligande - vi gör alltså två affärer - till gällande tax.värde.
Tack för din förträffliga feedback!

Skatteverket svarar ungefär som jag tänkte mig, men jag är samtidigt mycket överaskad att man inte får gå under taxeringsvärdet vid försäljning.

Hur skall den fastighetsägare, som jag beskriver tidigare i tråden, i vårt område hantera sin (panik) försäljning med kniven på strupen, långt under taxeringsvärdet. Det finns helt enkelt inga budgivare på dom nivåerna. Skattemyndighetens svar borde testas ordentligt. Men det kanske beror på att ni just byter bostad med varandra.

Hur blir det vid renodlad försäljning, dvs med olika datum. (Då är det inga byten) Du köper bostaden av grannen, och en vecka senare köper han din av dig.

Sista ordet är nog inte sagt i denna fråga ( men jag är ju ingen skattejurist)

Jamtland skrev:
Vi som "byter" upp oss beskattas direkt på den vinst vi gör från 961 000 upp till 1 202 000 men i och med att vi lägger 200 000 emellan så blir det bara skatt på 41 000 (1 202 000-961 000). Anskaffningsvärdet på det hus vi byter till oss höjs med vad vi köpte gamla huset för + mellanskillnad, 1 250 000 + 200 000.

/Magnus
Det där låter ju lite märkligt. Ni gör ju ingen vinst om ni säljer erat hus för 961.000:-, egentligen !? Med andra ord så kopplar man ihop era affärer och väljer att tolka utifrån det?

Vad händer om ni först säljer ert hus för 961.000:- för att en vecka senare köpa grannens för 1.202.000:- ? Kommer skatteverket då att gå in och fortfarande se det som en gemensam affär och beskatta utifrån samma tolkning? Eller om man låter en släkting köpa grannens, för att senare skriva över. Finns väl många vägar...

Eller är man inne på skatteplanering nu som skatteverket kan ha stora synpunkter på?

Rapid skrev:
Hur skall den fastighetsägare, som jag beskriver tidigare i tråden, i vårt område hantera sin (panik) försäljning med kniven på strupen, långt under taxeringsvärdet. Det finns helt enkelt inga budgivare på dom nivåerna. Skattemyndighetens svar borde testas ordentligt. Men det kanske beror på att ni just byter bostad med varandra.
Jag gissar att skatteverket lär komma med en förfrågan kring försäljningen när fastighetsägaren ifråga redovisar sin förlust. Om det inte är konstigare än att han inte fick mer för huset så kommer skatteverket inte att ha några fler synpunkter... Så tror jag.

Hur får man fram marknadsvärdet på ett hus? Vi inser alla att teoretiska värderingar, trots fina intyg, inte är värt ett jota. Man brukar då göra en låtsas- försäljning. Man lägger ut huset hos mäklare som tar in anbud. Man antar sedan att högsta anbud är marknadsvärdet, och drar tillbaka försäljningen. Nu har man bevis!
men.... eftersom det är kutym med öppna kontrakt, där köparen först skall besiktiga- hittar fel- och förhandlar ner priset väsentligt, och plötsligt är marknadspriset lägre än vad man nyss testat fram.

Ett marknadsvärde är ganska komplicerat att ta fram. Och gäller bara tillfälligt (för ögonblicket). Allt hänger på vilka budgivare som råkar dyka upp just den perioden.

Man tvingas kanske göra en affär under taxeringsvärdet, och skattemyndigheten frågar genast varför. Hur komplicerat är inte det svaret (egentligen).

Dom frågar säkert genast varför. Men med ett logiskt svar så är dom förmodligen nöjda.

Chansa lite. Det går ju alltid att säga hoppsan vi gjorde visst fel i efterhand.
Skatteverket hade ju inte 100% koll då kanske risken är rätt lite att de börjar rota i detta. Några hundra tusen under taxeringsvärdet ska borde väl funka? Ni kanske rev ut inredningen och några väggar innan ni flyttade? :)

Det högsta bud som fås vid en öppen försäljning torde duga som marknadsvärde för skattemyndighetens vidkommande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.