Svårt att svara på utan mer info. Iläggskivor, klaffar och liknande finns för att ändra storleken, men höjden är väl det du vill kunna variera?

På medeltiden hade jag ett glasbord från IKEA. Skivan låg på ett underrede som man kunde ha både i soffbordshöjd och matbordshöjd, beroende på hur man ställde det. Olika bredd och djup.

Det bör vara ett soffbord som, när man vänder på det så går det att göra till ett matbord, utan iläggsskivor.?

Då gör du väl enklast som Ikea gjorde. Lös skiva och ett underrede med olika mått på bredd och djup.

Jag hittade det: Platon/Cajus hette Ikeabordet.

BirgitS
Hep Hep skrev:
På medeltiden hade jag ett glasbord från IKEA. Skivan låg på ett underrede som man kunde ha både i soffbordshöjd och matbordshöjd, beroende på hur man ställde det. Olika bredd och djup.
Vi hade ett mat/soffbord med samma princip, men i furu. Underredet såg ut som ett hoptryckt H när det fungerade som soffbord, och var då brett. Två längsgående "brädor" mellan mittdelarna av H:na, om jag kommer ihåg rätt. Det var små lister på något sätt på undersidan av bordskivan som förhindrade att den gled mot underredet, oavsett hur det var vridet.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
De jag har sett är äldre och man höjer bara skivan genom att skruva på den och på vissa ligger iläggsskivorna inne i bordet. Det går förvånande snabbt att ändra höjden och vill man inte använda iläggskivorna eller ha en eller två i permanent går det. Eller byta ut skivan mot något eget.
Det sitter en grövre gängad stång i skivan och motsvarande gängat fäste i underredet. Stigningen på gängorna är ganska brant för att slippa snurra så mycket. Vissa kan bli vingliga i övre läget.

Industriinredning är inte lika vanligt nu men ett lyftbord med en skiva på funkar.

Ett vanligt höj och sänkbart skrivbord funkar också och då får man ståhöjd som bonus. Det räcker med stativet om man vill ha en annan skiva. De brukar finnas begagnade och ska man ändå byta skiva spelar skicket på skivan ingen roll.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
BirgitS
Z z_bumbi skrev:
Ett vanligt höj och sänkbart skrivbord funkar också och då får man ståhöjd som bonus.
Går de att sänka till soffbordshöjd dvs. ungefär 50 cm?

Ja som soffbord är det tänkt att vara ca 50 cm och som matbord ca 73-74 cm högt.

Jag har inte letat efter absolut lägsta höjd på marknaden men ner till 60 cm har jag sett och runt 65 m med stativ och fötter (t ex Ikea barnskrivbord). Jag tycker det är lagom för ett soffbord då vårt nuvarande på 52 cm är alldeles för lågt och tänkte bara i de banorna.

Vissa mekanismer går inte heller ända ner i botten så det går att korta ner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.