62 472 läst ·
122 svar
62k läst
122 svar
Att backa ut från sin tomt
Vetesjutton om jag hade gjort en polisanmälan då jag var medveten om att jag var inne på grannens tomt, trots tidigare tillsägelser.
Hade jag haft en granne som olovligen, trots tillsägelser, backade runt på min tomt hade nog jag med blivit förbannad och övervägt en lite mer handgriplig approach då samtal tydligen inte hjälpt.
Hade jag haft en granne som olovligen, trots tillsägelser, backade runt på min tomt hade nog jag med blivit förbannad och övervägt en lite mer handgriplig approach då samtal tydligen inte hjälpt.
Är nog också beredd på att hålla med att TS inte borde backa in på hans tomt. Även om det bara är några sekunder varje gång så blir det irriterande tillslut. Mitt råd är att se över din tomt och flytta eller bredda din uppfart så du kan komma ut enklare.
Korrekt lösning är den som gynnar och förbättrar tillvaron för båda parter inte den där ena parten löser problemet på den andras bekostnad.
Korrekt lösning är den som gynnar och förbättrar tillvaron för båda parter inte den där ena parten löser problemet på den andras bekostnad.
Jag fick först uppfattningen att det var två sista husen på en väg och då kan man ha en T-formad vändplan som tar bort en del som annars skulle varit tomt. Nu är det bara 2 tomter med en väg emellan, med egna infarter.
Att Mathem inte vill leverera låter konstigt. Hur gör sopbilen?
Vändplan behövs normalt vid slutet av en väg.
”Backa runt hörn” och backa in på p-plats fick man lära sig i trafikskolan. När man sen kör ut så har man dessutom mycket bättre sikt.
Men hur många gör sig omaket att backa in på tomten? På vår gata är det nog bara taxichauffören och jag.
Nej, förresten oftast är det nog bara jag.
Att Mathem inte vill leverera låter konstigt. Hur gör sopbilen?
Vändplan behövs normalt vid slutet av en väg.
”Backa runt hörn” och backa in på p-plats fick man lära sig i trafikskolan. När man sen kör ut så har man dessutom mycket bättre sikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur många gör sig omaket att backa in på tomten? På vår gata är det nog bara taxichauffören och jag.
Nej, förresten oftast är det nog bara jag.
Många skriver att grannen naturligt vis får höra vad denne vill på sin fastighet. Det ör långt ifrån säkert. Det är inte ovanligt att vägar och vändplatser ligger på småhusfastigheter. I det här fallet tycks det ju snarare handla om granbens uppfart snarare än en vändplats. Den har inte grannen skyldighet att upplåta för vändande fordon.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Bilden kan iofs. vara missvisande. Men om den bil som syns på bilden är normalstor, så borde det inte vara svårt för en normalstor bil att backa ut från din infart. Ev. att man måste ta det i ett extra steg jämfört med att backa in på grannens tomt.
En alternativ lösning kanske vore att ta upp en bredare infart till din tomt någonannanstans utefter vägen?
Det låter ju som det finns en del andra grannkonflikter än detta med infarten/vändplan, mellen er som grannar. Oavsett vem som har rätt i de andra delarna av konflikten, så är det väl inte så konstigt om någon blir grinig över att en granne backar in på tomten med jämna mellanrum, och någon man dessutom uppfattar som (rätt/fel) knäpp eller obehaglig.
En alternativ lösning kanske vore att ta upp en bredare infart till din tomt någonannanstans utefter vägen?
Det låter ju som det finns en del andra grannkonflikter än detta med infarten/vändplan, mellen er som grannar. Oavsett vem som har rätt i de andra delarna av konflikten, så är det väl inte så konstigt om någon blir grinig över att en granne backar in på tomten med jämna mellanrum, och någon man dessutom uppfattar som (rätt/fel) knäpp eller obehaglig.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Efter att ha läst igenom trådarna som raffe1234 bifogat så rekommenderar jag dig att flytta.
Vill man ha det lugn som du är ute efter så får man köpa en fastighet där du själv kan styra om du vill ha grannar eller inte.
I ditt fall så har du grannar och dessa vill leva ett annat liv än dig, tufft läge men sånt är livet.
Vill man ha det lugn som du är ute efter så får man köpa en fastighet där du själv kan styra om du vill ha grannar eller inte.
I ditt fall så har du grannar och dessa vill leva ett annat liv än dig, tufft läge men sånt är livet.
Återigen inses att här saknas all form av juridikdiskussion så stor varning till de som ska ta ställning till ett förslag från Lantmäteriet. Att flytta? Enklast med fötterna före om ni som värdesätter asfalt som persiska mattor tillåter förflyttning. Låser nån kedjan ?
Din förra granne var snäll och lät dig använda hans uppfart som vändplats. Att du inte kan ta emot lastbilsleveranser är inte nya grannens problem. Mathem får väl ställa så nära de kommer åt eller lämna på utlämningsställe. Eller köp från annat företag vars förare kanske orkar gå ur lastbilen och gå några meter med dina kassar. Bilen kommer du uppenbarligen in och ut med ändå, eller har du stannat hemma sedan repet kom upp?
Från det du har presenterat verkar det inte finnas så mycket juridiskt att diskutera. Det verkar vara grannens tomt och er relation tillåter inte en vuxen diskussion er emellan om ditt eventuella användande av den som vändplats.T Tom12 skrev:
Ursäkta TS men det är stor trollvarning på dig. Det värsta som finns är när någon skapar en tråd och utelämnar massa med fakta. Du har köpt en sämre fastighet än grannen. Han har köpt en med 2 parkeringsplatser och du med 1. Nu är du sur för att du inte får använda hans tomt för att vända. Förstår verkligen inget av ditt resonemang.
Hade det varit min tomt hade jag sagt åt dig att du inte fått använda den. Hade du inte förstått det utan fortsatt TROTSA likt en skolunge hade jag med blivit ARG.
Du har uppenbarligen plats att komma in och ut på din tomt. Sen att du har haft förmånen att få använda grannens tomt under ett antal år är inte din nya grannes problem. Hade han haft 2 bilar hade du ändå inte kunnat använda hans tomt.
Flytta där du bor helt ensam och där du inte kan störa dig på något. Med en privat väg till ditt hus som du får sköta själv. Med grannar och vägföreingar får man inte göra allt man vill.
Mitt råd till dig är att du ger fan i grannens tomt. Vill du kunna få in en stor lastbil på din tomt får du väl se till att göra plats för det. Sen att du kanske får göra ett hus mindre är ditt problem.
Hade förra grannen varit snäll och låtit dig parkera din bil på hans parkering betyder det inte att nästa ägare tycker det är okej.
Tillägg: Vill man ha det som det alltid har sett ut från ens fönster finns bara en väg. Den är att äga all mark och fastigheter som finns i blickfånget. Annars får du tyvärr finna dig i att landskapet förändras och att grannar tycker olikt dig.
Hade det varit min tomt hade jag sagt åt dig att du inte fått använda den. Hade du inte förstått det utan fortsatt TROTSA likt en skolunge hade jag med blivit ARG.
Du har uppenbarligen plats att komma in och ut på din tomt. Sen att du har haft förmånen att få använda grannens tomt under ett antal år är inte din nya grannes problem. Hade han haft 2 bilar hade du ändå inte kunnat använda hans tomt.
Flytta där du bor helt ensam och där du inte kan störa dig på något. Med en privat väg till ditt hus som du får sköta själv. Med grannar och vägföreingar får man inte göra allt man vill.
Mitt råd till dig är att du ger fan i grannens tomt. Vill du kunna få in en stor lastbil på din tomt får du väl se till att göra plats för det. Sen att du kanske får göra ett hus mindre är ditt problem.
Hade förra grannen varit snäll och låtit dig parkera din bil på hans parkering betyder det inte att nästa ägare tycker det är okej.
Tillägg: Vill man ha det som det alltid har sett ut från ens fönster finns bara en väg. Den är att äga all mark och fastigheter som finns i blickfånget. Annars får du tyvärr finna dig i att landskapet förändras och att grannar tycker olikt dig.
Redigerat:
Haha, episkt. Eller tragiskt egentligen. Fast ganska episkt ändå.R raffe1234 skrev:Är det samma granne som här?:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Det verkar som att ni har svårt att komma överens. Enklast är nog att låta grannen ha sin tomt i fred och bredda din egna uppfart om du behöver mer utrymme. Tror inte att varken ni eller denna tråd kommer närmare någon lösning. Ibland är det bättre att bara gå vidare med livet och fokusera på annat. Sköt om er allihopa, speciellt i dessa coronatider![]()
