62 472 läst ·
122 svar
62k läst
122 svar
Att backa ut från sin tomt
Eftersom det saknas så pass mycket info så kan jag till viss del förstå grannen som spärrat av med rep. Det är inte så kul att ha bilar som backar in och vänder på ens tomt hela tiden. På bilden ser det heller inte ut att vara så trångt om utrymme för att vända åtminstone en personbil. Men det är, som sagt, svårt att ha någon riktig åsikt när man inte har helhetsbilden.
Det är vändplanen och den var mindre när vi flyttade in. Kom ihåg att bebyggelsen är från 1950 och byggnaden i söder är hans garage.B Beemaster skrev:
Så bra att det inte handlar om hela tiden utan ungefär 10 sekunder max 40 sekunder / vecka. Du vet processen Backa , lägg in en växel , sväng ratten gasa.janwide skrev:
Eftersom det saknas så pass mycket info så kan jag till viss del förstå grannen som spärrat av med rep. Det är inte så kul att ha bilar som backar in och vänder på ens tomt hela tiden. På bilden ser det heller inte ut att vara så trångt om utrymme för att vända åtminstone en personbil. Men det är, som sagt, svårt att ha någon riktig åsikt när man inte har helhetsbilden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Du behöver visa mer för att man ska få en helhetsbild.
Just nu ser det ut som en genomfartsväg och jag förstår inte alls varför man måste in på grannens tomt för att vända.
Just nu ser det ut som en genomfartsväg och jag förstår inte alls varför man måste in på grannens tomt för att vända.
Anar en viss sarkasm i ditt svar. Du kan dock inte förvänta dig att få så balanserade och kompletta svar eftersom du inte lämnar en tillräckligt tydlig helhetsbild av ditt problem.T Tom12 skrev:
Vägen går till nästa granne och där finns ingen vändplan heller. Det finns inte mer asfaltsyta att visa. Om nån kan tala om hur komprimera en bil att passa vägbanan vore det tacknämligt.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Eftersom du inte vill ge en bättre helhetsbild svarar jag trepunktsvändning.
Vad behöver du veta? Jag säger att det inte handlar om hela tiden så då kvarstår vilken komplikationsgrad? Främst ett rep där det förut aldrig funnits ett men sen ?janwide skrev:
Är det markerat som en vändplan, finns det skyltar? Eller är det helt enkelt grannes mark och han kan göra som han vill med den?
Annars fråga för vägföreningen, men som det låter på dig har det bara varit en plats där folk vänt utan att det riktigt varit en vänzon och nu vill grannen ha sin egen mark för sig själv. Om det ska vara en vändplats får väl vägföreningen gå in och förhandla och köpa loss marken eller så.
Annars fråga för vägföreningen, men som det låter på dig har det bara varit en plats där folk vänt utan att det riktigt varit en vänzon och nu vill grannen ha sin egen mark för sig själv. Om det ska vara en vändplats får väl vägföreningen gå in och förhandla och köpa loss marken eller så.
En bättre översiktsbild skulle hjälpa. Där man ser vad som är dina byggnader, din tomt, respektive grannens dito. Bra om tillfartsvägar, parkeringar och liknande är utmärkta. Bara för att din tidigare granne har upplåtit sin tomt för bilar att vända på, så är det ju ingen självklarhet att den nya grannen är lika generös. Vare sig det rör sig om hela tiden eller endast 40 sekunder per vecka. Lösningen kanske ligger i att de som har behov av en vändplats ordnar en sån på sin egen tomtmark? Samtidigt kan man ju tycka att grannen inte skulle behöva bråka om att någon vänder på hans vändplats då och då, men faktum är fortfarande att han kanske har rätten på sin sida. Tråkigt för dig i så fall men svårt att komma runt.T Tom12 skrev:
T Tom12 skrev:Det fanns ett sommarstugeområde.
Det förvandlades till en Bostadsrättsförening.
Den föreningen friköptes och alla ägde sitt hus.
Runt en vändplan ligger två hus och så länge de forna bostadsrättshavarna och sedan husägare var desamma så funkade allting.
Men en Husägare sålde och in flyttade en som spärrar av vändplanen med ett rep längs sin tomtgräns.
Det går men är tricky för den andra Husägaren att komma ut men innebär långa backsträckor och osäkert då vägen är smal. Stämningen är mkt infekterad och blir våldsam ifrån repägarens sida.
Jag har bott där sedan 2002 repägaren flyttade in 2016 och inga större fordon göre sig besvär. Mathem vägrar leverera. Tacksam för hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om "vändplanen" ligger på grannens fastighet har han så klart rätt att sätta upp ett rep, eller ett staket om han vill.
Grundproblemet är att dina hus är byggda så att det är svårt att komma ut. Men det ser inte trängre ut än min garageplats.
Jag tycker det brukar vara lättare om man backar in där det är trångt.
Grundproblemet är att dina hus är byggda så att det är svårt att komma ut. Men det ser inte trängre ut än min garageplats.
Jag tycker det brukar vara lättare om man backar in där det är trångt.