10 239 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Att använda osb på taket?
Hej
Håller på att planera mitt takrenoveringprojekt som jag skall sätta fart med till våren.
Det är ett timmerhus från 1700 talet, varpå det befintliga taket består av takåsar -> lockpanel -> Lerpannor.
Det finns alltså ingen papp.
Jag har tänkt ta ner alla pannor, sen lägga OSB klass 3 direkt på lockpanelen för att få ett plant underlag för pappen, sen strö/bärläkt.
Vad tror ni om att använda OSB skivor?
Fördelen är att dom är lätta och billiga.
Håller på att planera mitt takrenoveringprojekt som jag skall sätta fart med till våren.
Det är ett timmerhus från 1700 talet, varpå det befintliga taket består av takåsar -> lockpanel -> Lerpannor.
Det finns alltså ingen papp.
Jag har tänkt ta ner alla pannor, sen lägga OSB klass 3 direkt på lockpanelen för att få ett plant underlag för pappen, sen strö/bärläkt.
Vad tror ni om att använda OSB skivor?
Fördelen är att dom är lätta och billiga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Svenskt Trä är alltid en bra källa i sådana här frågor:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
Lockpanelen är nog inte i det bästa skicket, men tillräckligt bra för att klara hållfastigheten.
Skivorna kommer att fästas till lockpanelen, vilket gör det att ytterskivan kanter runt om fästes mot något, såskivan kommer inte att flexa.
Men jag såg att konstruktionsplywood P30, 12 mm inte var så dyr
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/konstruktionsplywood-p30-p1005
Värt att notera är att min pappa gjort så här på ett garage för 5 år sen, och det har funkat hittills, men det går inte att se skicket på skivorna då pappen döljer skivorna, så jag vet inte hur dettta funkar på längre sikt.
Skivorna kommer att fästas till lockpanelen, vilket gör det att ytterskivan kanter runt om fästes mot något, såskivan kommer inte att flexa.
Men jag såg att konstruktionsplywood P30, 12 mm inte var så dyr
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/konstruktionsplywood-p30-p1005
Värt att notera är att min pappa gjort så här på ett garage för 5 år sen, och det har funkat hittills, men det går inte att se skicket på skivorna då pappen döljer skivorna, så jag vet inte hur dettta funkar på längre sikt.
Det låter vettigt. Då får man istället använda 45x70 fribärande läkt ovanpå. Antingen det eller råspontstak med papp och tunn läkt.Oldboy skrev:
@ClasseClas Fribärnade läkt använder man bara när man har 1200 cc mellan upplagspunkterna jag har ju inga spännvidder eftersom jag har min lockpanel jag har ju ett "homogen" tak.
Jag har tidigare haft ett hus med oljeboard, huset var ca. 15 år och redan problem med boarden. Jag tycker det är en snik lösning, dessutom skall jag göra allt själv och tycker det är lättare med traditionell papp, med tanke på genomföringar som skorstenar m.m.
Hur som helst jag kör med plywood skivor 10-12 mm och vanlig papp.
Tack för all input!
Jag har tidigare haft ett hus med oljeboard, huset var ca. 15 år och redan problem med boarden. Jag tycker det är en snik lösning, dessutom skall jag göra allt själv och tycker det är lättare med traditionell papp, med tanke på genomföringar som skorstenar m.m.
Tack för all input!
Precis, du har ju redan ngt som påminner om ett råsponttak. Jag misstolkade ditt första inlägg. Själv väljer jag råspont, papp och läkt även för plåttak. Gillar heller inte hängboard.M Malborn skrev:@ClasseClas Fribärnade läkt använder man bara när man har 1200 cc mellan upplagspunkterna jag har ju inga spännvidder eftersom jag har min lockpanel jag har ju ett "homogen" tak.
Tack för all input!
Klicka här för att svara