3 853 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Atmos
Ställ ner hastigheten på Laddomatpumpen den ska stå så att den precis hinner ta undan när det brinner som värst. Ställ ner den ett hack, om panna brinner utan att slå ifrån för för hög värme så är det OK.
Kan även hända att du har en 72°C termostat i Laddomaten (78°C är vanligast), det är stämplat på den oranga saken på bilden:
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21_reservdelslista_s.pdf
I tabellen så står det vilka nummer som är vad.
Kom ihåg att stäga av dom tre kulventilerna runt Laddomaten innan du öppnar!
Sen är inte termometrarna dom mest precisa i världen heller kan visa 5°C fel eller mer ibland....
Annars så är det inte så farligt med 85°C, det blir mindre lagringsförluster då, men upplever du att du har för lite ackumuleringskapacitet så kan det vara ide att försöka ändra.
Kan även hända att du har en 72°C termostat i Laddomaten (78°C är vanligast), det är stämplat på den oranga saken på bilden:
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21_reservdelslista_s.pdf
I tabellen så står det vilka nummer som är vad.
Kom ihåg att stäga av dom tre kulventilerna runt Laddomaten innan du öppnar!
Sen är inte termometrarna dom mest precisa i världen heller kan visa 5°C fel eller mer ibland....
Annars så är det inte så farligt med 85°C, det blir mindre lagringsförluster då, men upplever du att du har för lite ackumuleringskapacitet så kan det vara ide att försöka ändra.
Om en panna ligger på 95 grader hela tiden under eldningen så skulle jag faktiskt öka ladningspumpen så man inte ligger så nära kokningen och balanserar på en svag lina hela tiden
. Det är OK att ligga på 85 bara det stiger på sluttet ( utan att fläkten stannar) så du kan ladda dina tankar högre.
Har du någon gång haft 85 grader i botten av tankarna????? Vad var panntemperatur då????
Stannar din rökfläkt vid 85 grader? Om den gör det så betyder det att panntemp är förutinställt att den inte ska gå över 85 grader. På vår Atmos 40 finns det en vred i panelen där man ställer i panntemp. Vi har ställt den på 95 grader och får 95grader i tankarna på slutet av eldningen. Har du en sån på din 35-a?
Om fläkten inte stannar vid 85 så finns det inte någon begränsning och du bör få högre temp på slutet av eldningen och i tankarna när dom är laddade. Att det är något lägre temp än 95 på pannan är inte så viktigt så länge fläkten inte stannar tidigare än 95
.
Pannvatten kan knappt hålla 95 grader under hela eldningscykeln för den kylls hela tiden av den kallare vatten som kommer från tankarna. Först när det blir varmare i tankarna bör panntemperaturen stiga upp till 95 utan att fläkten stannar.
Som sagt stannar fläkten vid 85 så är den inställt på 85 och man ska ändra den inställningen för att komma högre upp.
Vår laddpump står i läge 2 och det är lagom att transportera värmen bort från pannan så den varken kylls ner ( det tar laddtermoventil hand om) eller kokar ( det är fläkten som ska stoppa då).
Om det brinner i pannan som det ska så kan du vara säker att du producerar värme som akumuleras i dina tankar och också förbrukas av huset under tiden medan du eldar. Observera hellre att tankarnas temperatur ökar utan att lägga så mycket vikt på panntemperaturen (så länge den inte ligger under 72 grader hela tiden).
Det magiska 72 grader ( egentligen 68 i verkligheten) är en temperatur då det bildas vattenkondens och pannan börjar rosta och det är inte lämpligt att köra pannan i så låg temperatur i långa perioder - det tar laddtermoventilen hand om. Det är OK när pannan är 85 varm
. Hoppas du kan komma högre upp på slutet av eldningen. Kolla din panntemp inställning.
det blev en enda röra med info .... hoppas du kan förstå vad jag ville säga
gaia
Har du någon gång haft 85 grader i botten av tankarna????? Vad var panntemperatur då????
Stannar din rökfläkt vid 85 grader? Om den gör det så betyder det att panntemp är förutinställt att den inte ska gå över 85 grader. På vår Atmos 40 finns det en vred i panelen där man ställer i panntemp. Vi har ställt den på 95 grader och får 95grader i tankarna på slutet av eldningen. Har du en sån på din 35-a?
Om fläkten inte stannar vid 85 så finns det inte någon begränsning och du bör få högre temp på slutet av eldningen och i tankarna när dom är laddade. Att det är något lägre temp än 95 på pannan är inte så viktigt så länge fläkten inte stannar tidigare än 95
Pannvatten kan knappt hålla 95 grader under hela eldningscykeln för den kylls hela tiden av den kallare vatten som kommer från tankarna. Först när det blir varmare i tankarna bör panntemperaturen stiga upp till 95 utan att fläkten stannar.
Som sagt stannar fläkten vid 85 så är den inställt på 85 och man ska ändra den inställningen för att komma högre upp.
Vår laddpump står i läge 2 och det är lagom att transportera värmen bort från pannan så den varken kylls ner ( det tar laddtermoventil hand om) eller kokar ( det är fläkten som ska stoppa då).
Om det brinner i pannan som det ska så kan du vara säker att du producerar värme som akumuleras i dina tankar och också förbrukas av huset under tiden medan du eldar. Observera hellre att tankarnas temperatur ökar utan att lägga så mycket vikt på panntemperaturen (så länge den inte ligger under 72 grader hela tiden).
Det magiska 72 grader ( egentligen 68 i verkligheten) är en temperatur då det bildas vattenkondens och pannan börjar rosta och det är inte lämpligt att köra pannan i så låg temperatur i långa perioder - det tar laddtermoventilen hand om. Det är OK när pannan är 85 varm
det blev en enda röra med info .... hoppas du kan förstå vad jag ville säga
gaia
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Termometern på min DC 35 går lite över 90°C när det brinner bra. Detta med laddpumpen i läge 3. Jag har inte tankarna precis intill pannan, det skiljer några meter, men 35 mm rör till laddomat 21 och till tankarna.
På vintern kan jag oftast köra med laddpumpen i läge 2, utan att fläkten stannar. Då är ju förbrukningen under eldning högre. Dessutom har inte veden legat inne lika länge heller, så den har nog lite högre fukthalt.
Det jag eldar med nu har ju varit i källaren sen i våras.
Jag har 78°C termostat i Laddomaten, förresten.
På vintern kan jag oftast köra med laddpumpen i läge 2, utan att fläkten stannar. Då är ju förbrukningen under eldning högre. Dessutom har inte veden legat inne lika länge heller, så den har nog lite högre fukthalt.
Det jag eldar med nu har ju varit i källaren sen i våras.
Jag har 78°C termostat i Laddomaten, förresten.
Klicka här för att svara