Vilken grej!
Började igårkväll med att migrera över enheter från mitt gamla system, och har fått in ca 30 enheter nu, och skapat lite automatisering.
Tyvätt verkar termometrar på 433mhz vara lite si och så när det gäller kompabiliteten, tyvärr.
Så om någon har tips på bra termometrar på 433 som fungerar (jag har Telldus varianter) så är jag tacksam.
Men allt annat är kalasfint, och jag behöver inte sätta mig in i något obskyrt programspråk, otroligt skönt.
Så nu har jag kört frånluften på CO2 istället för tid, och kul att se att det fungerar (bifogar bild på hur kurvan rätar ut sig senaste dygnet).
Kanske är man lite lyriskt och "nykär", men fan vad bra allting fungerar!

Graf över koldioxidhalt i vardagsrummet under veckan, från en hög nivå på måndag till lägre och stabilare värde på söndag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vet att vissa Telldus termometrar funkar med appen Trust Smart Home, åtminstone om de använder ett protokoll som heter Alecto v3. Man kan behöva tala om för appen att termometern använder det protokollet.

Walle85
Jag kör en hel del Shelly HT plus gen3, funkar bra men går då via wifi. Brukar komma till bra pris under Amazon Prime days eller typ Black Friday på Shelly's egna shop.

Ett annat tips om man har en PoE switch och vill slippa en separat kabel för ström är att köpa en Unifi adapter.
PoE to USB-C Adapter (UACC-Adapter-PoE-USBC)

• Gilla
Blomman_
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag kör en hel del Shelly HT plus gen3, funkar bra men går då via wifi. Brukar komma till bra pris under Amazon Prime days eller typ Black Friday på Shelly's egna shop.

Ett annat tips om man har en PoE switch och vill slippa en separat kabel för ström är att köpa en Unifi adapter.
PoE to USB-C Adapter (UACC-Adapter-PoE-USBC)
Vad använder du PoE-kabeln till?
Vilka enheter (för Homey)?

A alfista skrev:
Vet att vissa Telldus termometrar funkar med appen Trust Smart Home, åtminstone om de använder ett protokoll som heter Alecto v3. Man kan behöva tala om för appen att termometern använder det protokollet.
Tack, jag ska prova.
Kör nu med "Wireless weather sensors", och den får in några termometrar via "Alecto v3", men uppdateringen av mätvärden är instabil.

Sorry, jag snackar goja. Det var Wireless Weather Sensors jag menade. Funkar normalt sett bra för mig. Någon gång om året droppar en eller annan sensor bort några timmar men det löser sig alltid av sig själv.
Tyvärr verkar det som om den nya Homey Pro är sämre på 433 MHz än den gamla bollen som jag har.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
A alfista skrev:
Sorry, jag snackar goja. Det var Wireless Weather Sensors jag menade. Funkar normalt sett bra för mig. Någon gång om året droppar en eller annan sensor bort några timmar men det löser sig alltid av sig själv.
Tyvärr verkar det som om den nya Homey Pro är sämre på 433 MHz än den gamla bollen som jag har.
Tack för infon.
Jag ser att några av mina givare rapporterar sporadiskt, och med konstiga mätvärden.
Ska se om det går att få ordning på detta.
Har två äldre givare från Oregon, dom fungerar dock klanderfritt.

Igår eftermiddag blev det viktigaste implementerat.
Tänk att man är ute och känner sig lite frusen, drömmer om en varm bastu när man kommer hem.
Enkelt att då bara knäppa igång den, och få en notis när den gör över 25 grader, då vet jag att det har fungerat, och nästa notis när den är tillräckligt varm.
Det är full takhöjd i bastun, men jag har satt givaren på 110cm höjd för att ge den ett bra temperaturspann.
Givaren är en Aquara zigbee.

Bastun.jpg
Skapa konto

Walle85
Hannuse Hannuse skrev:
Vad använder du PoE-kabeln till?
Vilka enheter (för Homey)?
Istället för deras egna ethernet adapter, så slipper man ha en transformator separat. Kostar typ samma. Men förutsätter såklart att du har en PoE switch.

• Gilla
Blomman_ och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag ägnat lite tid åt att få in de delar som tillhör "larm" av olika slag.
Måste säga att Homeyn är min våta dröm just nu. 👌
Jag behöver inte kunna programmering för fem öre, ändå fungerar allting precis som jag vill.
Har inte stött på några större problem hittils, bara det att en del prylar kräver att man är ganska nära Homeyn när man inkluderar dom, så till exempel min trefas elmätare (till elbilsinstallationen) från Qubino, där flyttade jag Homeyn nära den för att få det att fungera, men väl inkluderat så är den problemfri.
Samma med dörrlåset från Danalock, men väl inkluderat så är det kalasfint, och även om jag öppnar manuellt med keypad:en så hoppar statusen på låsets läge in i Homey.
Har lagt in zwave prylar från Telldus, Fibaro Qubino, Philio, Nexa, NeoCoolcam, Aquara, Hank, Heiman, Sunricher, Popp, Netamo (väderstationen), Philips Hue (hela huben) och säkert någon mer.
Även fått full funktion på styrningen av min ventil för inkommande vatten kopplat till läckagevarnare, detta har jag brottats en hel del med i mitt tidigare system, och nu var det busenkelt.
Timerfunktioner till motorvärmare och skotorkar, samt hur brandvarnarna ska uppföra sig har jag också hunnit med.
Får nog lugna mig lite nu, om det ska finnas någonting kul att pillra med under julen 🙃

Det tog många timmar innan mina 433Mhz-termometrar "hoppade in", men nu verkar dom som är närmast (i huset) faktiskt fungera, och uppdaterar sig.
Har kikat på en lösning med WiFi termometrar för frysarna, för det är egentligen bara där jag har problemet med att jag behöver en extern givare med sladd.
All annan temperaturmätning sker antingen via Netatmo (väderstationen) eller via zwave/zigbee termometrar, och det fungerar problemfritt.

Det som jag inte har börjat med är de 433Mhz "pluggar" som jag har ett knippe av.
Men om det inte fungerar perfekt, så är det inte hela världen, då skaffar jag motsvarande zwave eller zigbee enheter.

Så långt är alltså allting helt underbart, och jag är fortfarande "nykär".
Idag hade jag kunnat betala det dubbla för Homeyn, med den käsla för systemet som jag bär inom mig just nu.
Men...motgångar kommer säkert, jag får väl uppdatera.

Diagram över ett Homey-flöde för vattenläckagedetektering och avisering; inkluderar vattenalarm från olika platser och stängningsfunktion av vattenventil.
Skapa konto

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Tips på ett skript som jag använder för att hålla koll på statusen på mina pluggar, ibland går vissa offline (Tuya wifi pluggar). Har lagt in detta skript i ett flöde som kollar detta två gånger per dygn och sedan skickar en notis till mobilen ifall någon verkar vara offline.

Flödesdiagram som visar ett skript för att kontrollera Tuya wifi pluggar två gånger dagligen och skicka notiser om någon är offline.
Skapa konto

// Non reporting devices check
// [URL]https://community.homey.app/t/a-script-to-check-sensor-last-update/63142/25[/URL]
const NotReportingThreshold = 24; // 0.8
const thresholdInMillis = NotReportingThreshold * 3600000; // convert hours to milliseconds
let DevicesNotReporting = [];
let devices = await Homey.devices.getDevices();
let notReportingCount = 0; // Variable to keep track of the count
for (const device of Object.values(devices)) {
// Exclude Virtual Devices and apps:
if (device.driverUri.match('vdevice|nl.qluster-it.DeviceCapabilities|nl.fellownet.chronograph|net.i-dev.betterlogic|com.swttt.devicegroups|com.gruijter.callmebot|com.netscan' )) continue;
if (!device.class.match('socket')) continue; // Device classes to include
if (device.name.match(/^(Oanvänd|Temporär).*$/i)) continue; // Device names to exclude
// Any capability updated recently?
let IsReporting = false;
for (const capability of Object.values(device.capabilitiesObj)) {
if (!capability.lastUpdated) continue; // Skip NULL values
let timeSinceReport = Date.now() - new Date(capability.lastUpdated);
if (timeSinceReport < thresholdInMillis) {
IsReporting = true;
break;
}
}
// Add to list if not reported
if (!IsReporting) {
let lastUpdated = null;
if (capability.lastUpdated && (!lastUpdated || new Date(capability.lastUpdated) > new Date(lastUpdated))) {
lastUpdated = capability.lastUpdated;
}
}
DevicesNotReporting.push(device.name + ' (' + (lastUpdated ? new Date(lastUpdated).toLocaleString('en-GB', { timeZone: 'Europe/Paris', year: 'numeric', month: '2-digit', day: '2-digit', hour: '2-digit', minute: '2-digit', second: '2-digit', hour12: false }).replace(/[./]/g, '-') : "Unknown") + ')' + ' | ' + device.class);
console.log('NOK: ' + device.name + ' - ' + device.class + ' - Last updated: ' + (lastUpdated ? new Date(lastUpdated).toLocaleString('en-GB', { timeZone: 'Europe/Paris', year: 'numeric', month: '2-digit', day: '2-digit', hour: '2-digit', minute: '2-digit', second: '2-digit', hour12: false }).replace(/[./]/g, '-') : "Unknown"));
// Increment the count
notReportingCount++;
} else {
let lastUpdated = null;
if (capability.lastUpdated && (!lastUpdated || new Date(capability.lastUpdated) > new Date(lastUpdated))) {
lastUpdated = capability.lastUpdated;
}
}
console.log('OK: ' + device.name + ' - ' + device.class + ' - Last updated: ' + (lastUpdated ? new Date(lastUpdated).toLocaleString('en-GB', { timeZone: 'Europe/Paris', year: 'numeric', month: '2-digit', day: '2-digit', hour: '2-digit', minute: '2-digit', second: '2-digit', hour12: false }).replace(/[./]/g, '-') : "Unknown"));
}
}
// Convert notReportingCount to a number and update the variable - just leftover, shouldn't be required
notReportingCount = parseInt(notReportingCount, 10);
// Output for script AND card
await ([
tag('Non reporting smart plugs', DevicesNotReporting.join('\n')),
tag('Non reporting smart plugs count', notReportingCount) // Tag notReportingCount as a number
]);
// Return both values
return {
nonReportingDevices: DevicesNotReporting,
nonReportingDevicesCount: notReportingCount
};

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag är fortfarande lika "nykär", och imponerad av vad den kan och presterar!
Har migrerat enheter i lugn och ro, och tagit mig tid att både förbereda, läsa ut gamla scheman, och dokumenterat det nya.
Men har nu lagt in enhet nr 100 - nästan värt en whiskey!
Ett knippe av de senaste är 433-enheter, och där uppleverar jag att räckvidden är något sämre (än Telldus), speciellt på batteridrivna saker.
Men det har ingen större betydelse för mig, jag hittar nog lösningar, och allting fungerar.
Det enda jag har gått bet på är en Nexa-plugg, ZPR-111.
Den går att integrera som generisk zwave brytare, och fungerar, men den visar helt galet när det gäller energimätningen, så det är skönt att jag bara har en.
Pillrar vidare, och nu är även elmätaren implementerad via en Tibber Pulse, fantastiskt smidigt.
Men har någon en bättre lösning för Nexas prylar än Everspring och Easy Lightning så är jag tacksam för tips.

Nexa smart plug ZPR-111 on a wooden desk, used for energy monitoring and control, with another plug and office items in the background.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Måste säga att jag är fortfarande lika "nykär", och imponerad av vad den kan och presterar!
Även om jag är en HA-guy så är det kul att ta del av din erfarenheter. Uppskattas!

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även om jag är en HA-guy så är det kul att ta del av din erfarenheter. Uppskattas!
Ja, HA är nog den enhet som är mest kompetent tänker jag.
Kräver dock lite mer av sin administratör (tror jag), men har ett väldigt levande forum.

Homeyn är relativt enkel att hantera, och har också ett levande forum, och det sker utveckling.
Vi får väl se om jag sitter med en HA en vacker dag.
Drömmen är ändå en storbildsskärm, där jag har en massa roliga live-data, historik och valbara händelser.

• Gilla
Blomman_
  • Laddar…
Som sagt var, kul när det fungerar så bra.
Så nod 103 blev.....kaffebryggaren.
Kul att se att själva bryggfasen tar strax under 1400W, sedan går den ner på lugna 55W för varmhållning.
En panna med 6 koppar kostade 0,11kWh.
Så...värdelöst vetande för de flesta, men kul rent tekniskt tycker jag 🙃

Graf över energiförbrukning av kaffebryggare sista timmen, visar 1400W under bryggfas och 55W för varmhållning.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.