71 583 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
"Om du inte kontaktar personal", tja det räcker ju med att vara läskunnig som enskild företagare.mikethebik skrev:
Men vi försöker igen, har du enskild firma är det ditt personnummmer, din bil är registrerad på ditt personnummer och det blir då i ÅVC:s åsikt automatiskt att det är ett företag som slänger avfall fast det är ditt privata.
Om du nu inte kontaktar personal som ska "godkänna" ditt avfall som avfall med producentansvar.
Återbruket är en container där du kan lämna sådant som eventuellt kan säljas via någon organisation.
Det var lika dant här när man införde systemet. Men det dröjde bara någon månad innan folkstormen gjorde att man ändrade så att bara lastbilar omfattas.mikethebik skrev:
Det var nog någon på ekonomiavdelningen som inte tänkt riktigt färdigt innan då varenda färmånsbil helt plötsligt blev fakturerad...
A AndersS skrev:
Inte lika enkelt i praktiken, jag har firmabil som jag använt ibland för att den helt enkelt rymmer det som inte går in i en personbil, tror inte chefen är så intresserad att betala 350:- för mitt privata avfall som kanske inte skulle godkännas "med producentansvar"A AndersS skrev:
Och ska allt alltid "godkännas" när du kommer till ÅVC med din privata bil och har enskild firma blir det nog andra sätt att lösa det på för de som har enskild firma.
Om du har enskild firma är det så ja.P Pin skrev:
@useless inlägg ovan är ju också belysande hur det blir när byråkrater utan att tänka hittar på saker som inte funkar i praktiken.
Leksands kommun är känt för sin företagaranda, stora som små företag har här de bästa möjligheterna att växa och utvecklas.
https://leksand.se/foretag-och-foreningsliv/starta-driva-och-utveckla-foretag-i-leksand
Staben med kommunikatörer på kommunen målar upp bilden av att det är en bra miljö för företagande.
https://leksand.se/foretag-och-foreningsliv/starta-driva-och-utveckla-foretag-i-leksand
Staben med kommunikatörer på kommunen målar upp bilden av att det är en bra miljö för företagande.
Leksand är, eller ska vi säga varit? en bra kommun för företagande och privatpersoner.P Pin skrev:
Jag upplever själv att de senaste åren har det kommit fler och fler dumheter från olika främst kommunala företag och organisationesom som drabbat oss ganska mycket i form av högre kostnader utan någon nytta.
Dock rekommenderar jag att vill du bo i en bra miljö med mestadels trevliga och hjälpsamma människor (inklusive de på ÅVC...) är Leksand ett lysande alternativ. med bra kommunikationer och fantastisk miljö.
Om vi bara kunde halvera byråkratin, eller åtminstone minska med 90 %😉 vore det paradiset.
Avläsning av registreringsnummer fungerar inte.
Bortsett från att en en person med enskild firma kan åka privat (även med sin lastbil och då behöva förklara sig) så kan det motsatta också hända:
Att en privat bil dyker upp med företagsskräp från ett AB. Utflykten med den privata bilen bokförs (utan att ÅVC har en aning om det) som "utlägg milersättning".
Dom som vill fuska lyckas nästan alltid. Därför är det ganska meningslöst, och ofta kontraproduktivt, att byråkrater i offentlig förvaltning anstränger sig så till den milda grad med att ta fram hitte-på-system och regler.
Allt som oftast är dom inte speciellt genomtänkta. Det ser vi nu i ett annat sammanhang, nämligen avvecklandet av FTI.
Bortsett från att en en person med enskild firma kan åka privat (även med sin lastbil och då behöva förklara sig) så kan det motsatta också hända:
Att en privat bil dyker upp med företagsskräp från ett AB. Utflykten med den privata bilen bokförs (utan att ÅVC har en aning om det) som "utlägg milersättning".
Dom som vill fuska lyckas nästan alltid. Därför är det ganska meningslöst, och ofta kontraproduktivt, att byråkrater i offentlig förvaltning anstränger sig så till den milda grad med att ta fram hitte-på-system och regler.
Allt som oftast är dom inte speciellt genomtänkta. Det ser vi nu i ett annat sammanhang, nämligen avvecklandet av FTI.
Funderar på om det är så att man helt enkelt kan ha ett handlesbolag istället, det har väl eget organisationsnr?P Pin skrev:Märkligt det där med fordon ”kopplat till enskild firma”.
Jag driver enskild firma och äger ett fordon. Fordonet har ingenting med firman att göra. Jag ägde det innan jag startade firman och det har överhuvudtaget ingenting med firman att göra. Det förekommer ingenstans i min bokföring. Min firma producerar dessutom absolut noll som ska återvinnas.
Vad kommer härnäst? Mitt hushållsavfall är inte mitt utan firmans eftersom det är samma personnummer (och adress!) som firman har?
Om du har en lätt lastbil ja.F fribygg skrev:
Men jag tycker hela problemet är kraftigt överdrivet? Hos oss slipper man avgiften om man föranmäler det genom att fylla i regnumret på avfallsbolagets hemsida innan besöket. Såvida man inte åker skytteltrafik till och från ÅVC känns det inte som någon jättestor arbetsinsats för den lilla andel av kommuninvånarna som både har en lastbil och en enskild firma och vill slänga lite skrymmande skräp några gånger om året.
Så, en person som har enskild firma inom redovisningsbraschen och som tar sin bil till ÅVC med hushållets avfall debiteras automatiskt som hantverkare som lastar av byggavfall?