mikethebik mikethebik skrev:
Leksand är, eller ska vi säga varit? en bra kommun för företagande och privatpersoner.
Jag upplever själv att de senaste åren har det kommit fler och fler dumheter från olika främst kommunala företag och organisationesom som drabbat oss ganska mycket i form av högre kostnader utan någon nytta.

Dock rekommenderar jag att vill du bo i en bra miljö med mestadels trevliga och hjälpsamma människor (inklusive de på ÅVC...) är Leksand ett lysande alternativ. med bra kommunikationer och fantastisk miljö.

Om vi bara kunde halvera byråkratin, eller åtminstone minska med 90 %😉 vore det paradiset.
Jag är ju mas i förskingringen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Så, en person som har enskild firma inom redovisningsbraschen och som tar sin bil till ÅVC med hushållets avfall debiteras automatiskt som hantverkare som lastar av byggavfall?
Ja, om bilen är registrerad som lastbil.

useless useless skrev:
Är din privata bil lastbilsregistrerad?
Se ovan. Nej varken registrerad som lastbil eller ser ut som lastbil. Dock skulle jag väl kunna göra som en a traktor. Ta ur baksätet och sätta fast lastnät (utan att strypa motorn) och registrera som lastbil. Vilka förmåner är det med lätt lastbil, lägre skatt?

useless useless skrev:
Om du har en lätt lastbil ja.
Opelcombo är väl ett lämpligt val av fordon för transport av Ikeakartonger oavsett om de ska hem från varuhuset eller till ÅVC?
Redovisningsbyråns ägare eller skogsgårdens ägare ska väl inte påföras extra avgifter för att man gör rätt, det kommer ju leda till att man eldar skiten hemma i en bränntunna istället för att återvinna wellpappen.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Opelcombo är väl ett lämpligt val av fordon för transport av Ikeakartonger oavsett om de ska hem från varuhuset eller till ÅVC?
Redovisningsbyråns ägare eller skogsgårdens ägare ska väl inte påföras extra avgifter för att man gör rätt, det kommer ju leda till att man eldar skiten hemma i en bränntunna istället för att återvinna wellpappen.
Som sagt var är det väldigt enkelt att slippa avgiften (i alla fall hos oss) genom att lägga 20 sekunder innan besöket på att göra en föranmälan.
I Leksand verkar inte ens det behövas, utan det räcker att man talar om på plats att det är hushållsavfall.

Det känns som att många förstorar ett problem som inte ens finns?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var är det väldigt enkelt att slippa avgiften (i alla fall hos oss) genom att lägga 20 sekunder innan besöket på att göra en föranmälan.
I Leksand verkar inte ens det behövas, utan det räcker att man talar om på plats att det är hushållsavfall.
Vore bättre att få anmäla att den enskilda firman ska debiteras om den enskilda firman någon gång skulle lämna avfall på ÅVC, tog bort mycket onödigt arbete och kostnader för den enskilde. Har ÅVC även möjlighet att betala med kort är det lätt att göra rätt för sig och betala om det inte är privat och kommunen slipper skicka ut faktura.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du sak alltså kontakta personal när du kört in som sedan ska "godkänna" det som avfall med producentansvar om du kommer med privatbil som enskild företagare.
Annars debiteras du uppenbarligen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du sak alltså kontakta personal när du kört in som sedan ska "godkänna" det som avfall med producentansvar om du kommer med privatbil som enskild företagare.
Annars debiteras du uppenbarligen.
Det borde vara en ganska snabb process om du har en bunt IKEA-kartonger eller en tunna med gamla mjölkpaket.

useless useless skrev:
Det borde vara en ganska snabb process om du har en bunt IKEA-kartonger eller en tunna med gamla mjölkpaket.
IKEA har ju en hel avdelning med kontorsmöbler för företag.

Ska inte mjölkpaketen i fyrfackstunna eller förpackningsåtervinning istf container på ÅVC?

hsd
Det är löjeväckande att företagen ska betala på återvinningen, det blir bara ett krångel för personalen och risker att skiten hamnar i skogen

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ska inte mjölkpaketen i fyrfackstunna eller förpackningsåtervinning istf container på ÅVC?
Hos oss finns det containrar för plast-, metall-, glas- och pappersförpackningar.

"Helautomatisk registrering avser företagsregistrerade fordon eller fordon kopplade till enskild firma (till ett personnummer)"
så räkningen borde hamna oss OK-Q8 om jag hyr en flakbil för att åka till tippen

• Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så räkningen borde hamna oss OK-Q8 om jag hyr en flakbil för att åka till tippen
Japp, perfekt lösning av problemet, eller om du har tjänstebil blir det någon annan osv.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
P Pin skrev:
IKEA har ju en hel avdelning med kontorsmöbler för företag.

Ja så är det

• Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hos oss finns det containrar för plast-, metall-, glas- och pappersförpackningar.
På ”min” ÅVC är detta placerat utanför där man kör in och själva bilkön. Det ser alltså ut som på vilken återvinning som helst som står här och där i samhället. Glasiglos och behållare för tidningar, kartong, plast mm.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.