A AndersS skrev:
Det är då du åker till ÅVC, precis som med allt annat skrymmande.
Men jag har hört att man kan riva sönder kartonger😉
Ja, och då är "fastighetsnära" inte längre så nära. Problem för dem som inte har bil! Jag antar att mer blir uppeldat och mindre insamlat, åtminstone när det gäller den fraktionen, i alla fall på landet!

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja, och då är "fastighetsnära" inte längre så nära. Problem för dem som inte har bil! Jag antar att mer blir uppeldat och mindre insamlat, åtminstone när det gäller den fraktionen, i alla fall på landet!
är lådan för stor så tar jag fram kniven det löser problemet

Ojojoj! Men om ni vill bli av med stora wellpackskartonger? I det där lilla facket får man ju inte ner någonting av allt det som kommer i form av förpackning när man köper saker via nätet
Det är ju därför det fortfarande finns ”vanliga” tidigare FTI platser kvar.

Var och en får hitta sin egen lösning på stora "saker" och om man inte har bil. Allt går om man inte bara fokuserar på problem, finns många lösningar bara man funderar lite.
Med de kärlen kan jag nu sortera glas ofärgat och färgat, metall, plast, restavfall, matavfall, tidningar/papper och merparten av kartongerna direkt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ju inget nytt har haft det i flera år.
Tömning görs i sopbil med fyra fack.
Olika intervall på tunnorna.
Vid fritidshuset töms den med bl.a. komposterbart och restavfall varannan vecka och den andra en gång/månaden.
[bild]
Hur gör ni egentligen med dessa tunnor? De verkar förutsätta att alla har ungefär samma mängd av de olika sopfraktionerna.Finns återvinningsstationer kvar med det som inte får plats. Vi har 200 m til vägen med soptunnan. Olika sopdagar låter som vi kommer missa minst hälften av tömningarna dessutom. Vi (2 personer) fyller en ICAkasse i veckan med mjölkkartonger och eldar resten av pappret. Plast 1 -2 kassar i veckan ibland och ibland ingenting. Komposterbart en papperspåse i veckan, max

hsd
Förpacknings återvinningsstationer kommer att avvecklas allt eftersom alla fått bostadsnära insamling
Välj ett nummer större kärl om ni är många i familjen

Redigerat:
B byggmaja skrev:
Hur gör ni egentligen med dessa tunnor? De verkar förutsätta att alla har ungefär samma mängd av de olika sopfraktionerna.Finns återvinningsstationer kvar med det som inte får plats. Vi har 200 m til vägen med soptunnan. Olika sopdagar låter som vi kommer missa minst hälften av tömningarna dessutom. Vi (2 personer) fyller en ICAkasse i veckan med mjölkkartonger och eldar resten av pappret. Plast 1 -2 kassar i veckan ibland och ibland ingenting. Komposterbart en papperspåse i veckan,
Inga problem för er låter det som, kanske halvfyllt.
Och ni får kanske justera rutinerna, t.ex. ställa tunnor vid tömningsplats.
Vid fritidshuset har vi det så med en påse som allt kastas i och sorteras vid tunnorna.
Vill ni inte flytta tunnorna t ex. lägga in i mobilkalender med påminnelse.

hsd hsd skrev:
Föroacknings återvinningsstationer kommer att avvecklas allt eftersom alla fått bostadsnära insamling
Njä, här har man dragit ner på antalet stationer, men de behövs för saker som inte går ner i tunnorna exempelvis större kartonger och annat emballage.

Våra fyrfackstunnor är one size fits none.
Edit: one size fits none som i att man inte kan beställa en större.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
MultiMan
hsd hsd skrev:
Förpacknings återvinningsstationer kommer att avvecklas allt eftersom alla fått bostadsnära insamling
Finns inte längre i min kommun iom övergången till sortering vid husen med dubbelfackstunna och extra lådor. Tidigare fanns 3 olika storlekar för privathushåll, nu finns en. De som hade minsta sorten innan får fördubblad avgift, de som hade mellan på ~200 liter får bara 25% dyrare och de med 400L tunnor får göra bäst de vill, för nya tunnan rymmer ungefär 1/3 av brännbart, men blir något billigare. Trots att det finns massa hushåll med större tunnor, har kommunen inget annat svar än "källsortera bättre". De med blöjbarn har mötts med en axelryckning hittills.

• Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nja, som 13th Marine skriver är det här systemet "one size fits none".
Hos oss gapar färgat glas och papper tomt (dricker inte öl och har ingen reklam eller tidningar).
Men beställer man mycket saker, har tonåringar som bälgar i sig mjölk, yoggi mm så blir pappersfacket snabbt fullt.
De centrala förpackningsstationerna kan inte avvecklas, då har man skapat riktiga problem!

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Finns inte längre i min kommun iom övergången till sortering vid husen med dubbelfackstunna och extra lådor. Tidigare fanns 3 olika storlekar för privathushåll, nu finns en. De som hade minsta sorten innan får fördubblad avgift, de som hade mellan på ~200 liter får bara 25% dyrare och de med 400L tunnor får göra bäst de vill, för nya tunnan rymmer ungefär 1/3 av brännbart, men blir något billigare. Trots att det finns massa hushåll med större tunnor, har kommunen inget annat svar än "källsortera bättre". De med blöjbarn har mötts med en axelryckning hittills.
Hos oss kan de med blöjbarn beställa en extra tunna som bara är brännbart, och då är brännbart redan 1/2 av en 400l tunna.

Vårt problem är att vi är för bra på att sortera.
Tunna 1 med brännbart är i princip tom, vi ställer fram den den var 8e vecka, för då är den halvfull.
Den har tömning varannan vecka.

Tunna 2 börjar bli full efter 2-3v men det går att trycka ihop pappen så att vi klarar oss 4v till tömningen.
Och då har vi inga tonåringar som äter som hästar.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
hsd
M MagHam skrev:
Nja, som 13th Marine skriver är det här systemet "one size fits none".
Hos oss gapar färgat glas och papper tomt (dricker inte öl och har ingen reklam eller tidningar).
Men beställer man mycket saker, har tonåringar som bälgar i sig mjölk, yoggi mm så blir pappersfacket snabbt fullt.
De centrala förpackningsstationerna kan inte avvecklas, då har man skapat riktiga problem!
Va, var in å kollade
Och de har ändrat här till one size system så då får vi kanske utbytt eftersom vi har den utgångna storleken

Den här annonsen är från det lokala sopföretaget

Broschyr från sopföretag om automatisk registrering för företag vid ÅVC Limhagen, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar hur mycket som kommer att hamna på andra ställen än det som funkat bra tidigare?

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Den här annonsen är från det lokala sopföretaget

[bild]

Undrar hur mycket som kommer att hamna på andra ställen än det som funkat bra tidigare?
En seriös företagare tar jag för givet är det även här. Ruffel/bågare bryr sig inte om något bara de kan tjäna pengar.

A AndersS skrev:
En seriös företagare tar jag för givet är det även här. Ruffel/bågare bryr sig inte om något bara de kan tjäna pengar.
Handlar mer om att du med ditt person-nummer alltid är företagare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.