71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Så har vi på min närmsta ÅVC också (fast innanför staketet). På den stora ÅVC'n är det öppna containrar så man kan tömma hela tunnan direkt utan att behöva knöla in allt i en smal springa i en halvfull minicontainer.P Pin skrev:
Håller på med att hjälpa till att städa ur gamla utrymmen/lokaler och vi har koll på hur det ska sorteras på ÅVC. Allt ställs i högar utifrån hur det ska lämnas sedan blir det x resor med släpa, hur enkelt som helst och gäller privatperson.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 414 inlägg
Brinner inte papp? 🤔
Jag försöker följa anvisningar och på dagens första resa till ÅVC blev jag tilllsagd att inte slänga två metalltuber, tomma sedan 30-40 år, som varit sprayämnen i var farligt avfall och inte metall.
Hum, nya flaskor jag tömt hemma har under många år åkt i container för metall under många år.
Inte alltid så enkelt😎
När jag läser på våra anvisningar ska de tomma läggas i metall.
Hum, nya flaskor jag tömt hemma har under många år åkt i container för metall under många år.
Inte alltid så enkelt😎
Tomma sprayflaskor skall inte slängas i metallA AndersS skrev:Jag försöker följa anvisningar och på dagens första resa till ÅVC blev jag tilllsagd att inte slänga två metalltuber, tomma sedan 30-40 år, som varit sprayämnen i var farligt avfall och inte metall.
Inte alltid så enkelt😎
Jag har pratat om just tomma sprayburkar med en av personalen på men hemma ÅVC.
Hon är f ö en bekant till mig som inte alls agerar polis på sitt jobb utan är jättetrevlig och ganska pragmatiskt.
Hennes svar var att: är dom helt tomma spelar det ingen större roll om dom skulle hamna i metallåtervinningen. Fast det förstår inte alla, utan då börjar folk slänga även halvfulla burkar där. Så reglerna att allt sådant ska till farligt avfall har även med signalvärde att göra.
Hon är f ö en bekant till mig som inte alls agerar polis på sitt jobb utan är jättetrevlig och ganska pragmatiskt.
Hennes svar var att: är dom helt tomma spelar det ingen större roll om dom skulle hamna i metallåtervinningen. Fast det förstår inte alla, utan då börjar folk slänga även halvfulla burkar där. Så reglerna att allt sådant ska till farligt avfall har även med signalvärde att göra.
Så här står det hos oss "Lämna alla metallförpackningar till återvinning. Konservburkar, sprayburkar (tomma), tuber och aluminiumformar, även små förpackningar som till exempel kapsyler, lock och folien på crème fraicheburken". 😉
Så har jag också fått förklarat för mig.M MagHam skrev:Jag har pratat om just tomma sprayburkar med en av personalen på men hemma ÅVC.
Hos oss går allt som är av metall till skroten. Där får jag betalt för det.
Sorteringarna är:
-Koppar klass1
-Koppar klass2
-Aluminium
-Järn
-Mässing och brons
Halvfulla målburkar och sprayburkar sorterar jag som problemavfall
Inte nödvändigtvis, vi har haft båda i mer än 15 år. Nu tar ju iofs kommunens över ansvaret, så kanske kommer det att gå snabbare att ta bort stationerna.hsd skrev:
Ja, det har du.A AndersS skrev:
Vi har ett lantbruk. Vi har en VW caddy, = lätt lastbil. Den används både privat och i företaget.
Vi har också vanliga personbilar, och släpkärror.
Om vi bygger en altan, eller målar om och tapetserar i stora rummet, eller för den delen gör om köket i bostadshuset, så är det till 100 % ett privat bygge, har inget med företaget att göra.
De här ombyggnadsjobben genererar en del avfall, som sorterat såklart, ska till ÅVC.
Om vi då kör kartonger, färgburkar, tapetremsor, några gamla lampor och ett bortrivet kök med Caddyn till ÅVC, så skulle vi bli debiterade.
Å andra sidan, om vi tar "farligt avfall" (för ett lantbruk är många saker definierade som "farligt avfall", vilket samma saker inte är för privatpersoner) med oss i en personbil, så skulle vi inte bli debiterade....
Åtminstone på höst och vinter så är Caddyn väderskyddad, så att man alltså kommer med torrt sorterat skräp till ÅVC.
Leksands kommun har tagit ett riktigt korkat beslut här.
Var på ÅVC idag för att slänga lite brännbart och kartonger, samt en liten koll för att se om det vimlade av soppoliser, men idag såg det ut som vanligt, 1 anställd som höll sig i bakgrunden och folk gjorde som de brukat förr, använde sitt sunda förnuft och sorterade vettigt utan att tömma plastpåsar och molekylsortera.
Någon kanske har vaknat och insett att det funkade väldigt bra tidigare och det återgått till något som fungerar i längden och som på totalen är det bästa för naturen och miljön.
Någon kanske har vaknat och insett att det funkade väldigt bra tidigare och det återgått till något som fungerar i längden och som på totalen är det bästa för naturen och miljön.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Kommunerna är nog inte villiga att stå för den kostnaden, men det vore bra med insamling av icke förpackningar exempelvis stekpannor trädgårdsmöbler och sådant som man idag måste åka långväga till åvcAndersPS skrev: