Var en sväng på mitt lokala ÅVC idag för att slänga/återvinna lite förpackningsmaterial, kartong, cellplast och någon sorts skyddsfoam och några påsar med blandat brännbart.
Jag brukar vara väldigt noggrann med sortering för att jag anser att det är nödvändigt att ta tillvara på bästa och rimligaste vis.
Slängde wellpapp där det ska vara, hyvade ner det brännbara i brännbart men hann bara hälften när en soppolis talade om att sedan 2 veckor så skall plast läggas i en annan container.
Mitt fick ligga kvar då jag absolut inte hade för avsikt att plocka upp det från containern.

Började prata med en man som stod och tömde plastpåsar, typ fryspåsar, och han hade fått instruktioner att plastpåsarna skulle i annan container medans innehållet gick bra att slänga i brännbart
Min kommentar var att jag aldrig någonsin skulle stå och tömma plastpåsar på annat brännbart för att sortera ytterliggare en gång på ÅVC.
Både han och jag var eniga om att när hysterin går för långt kommer vi tillbaka till att avfallet hamnar i skogen eller som i mitt fall blir det väl brännhögen på åkern istället.

Hamnade i den sitsen för några år sedan när jag skickade en elpryl av något slag i avsedd häck, då kom en person och sa att sladden skulle vara avklippt innan jag fick lägga i den, jag frågade om jag skulle skala kabeln först så att det bara var ren koppar kvar.

En annan nymodighet är att regskylten läses av för att kunna automatdebitera företag, drabbade min kompis i byn häromdagen när han i sin vanliga personbil registrerad på sitt namn gjorde sig omaket att som duktig och ansvarskännande medborgare åka till ÅVC för att slänga en liten grej privatavfall på avsedd plats.
Några dagar senare får han en faktura på 350:-, han har en enskild firma registrerad i sitt namn och då är man tydligen betalande företagare enligt sopSTASI.
Är ganska säker på att hans avfall fortsättningsvis grävs ner eller eldas upp på gården.

Jag använder ibland jobbilen för att köra skrymmande saker till ÅVC med privatavfall, men det går inte längre uppenbarligen, så det får väl bli brännhögen istället.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Exostor och 50 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
En annan nymodighet är att regskylten läses av för att kunna automatdebitera företag, drabbade min kompis i byn haromdagen när han i sin vanliga personbil registrerad på sitt namn gjorde sig omaket att som duktig och ansvarskännande medborgare åka till ÅVC för att slänga en liten grej privatavfall på avsedd plats.
Några dagar senare får han en faktura på 350:-, han har en enskild firma registrerad i sitt namn och då är man tydligen betalande företagare enligt sopSTASI.
Är ganska säker på att hans avfall fortsättningsvis grävs ner eller eldas upp på gården.
Hos oss är det bara om bilen är registrerad som lätt lastbil man får en faktura.

Vill man lämna sina privata sopor med firmans lastbil så kan man göra en föranmälan på webben så slipper man fakturan.
 
  • Gilla
Donn och 20 till
  • Laddar…
Om egen firma skall betala så blir det stora problem. Hur är det då med företagsbil (leasingbil)? Hyrbil? Den hanteringen fungerar ju inte i praktiken, den kommer de att få backa på...
...den hanteringen följer nog inte heller lagen. Det är ju tydligen olagligt att debitera P-avgifter på bilen baserat på reg-skylt, P-bot ja, men inte P-avgift. Detta gör att P-företagen som registrerat skylt på vägen in i P-husen börjat byta till app, men använder kameran på vägen ut.

Där jag bor är det körkortets QR-kod som scannas när man ankommer till återvinningen. Avfallsvakterna kollar efterlevandet av reglerna.
 
  • Gilla
Erik JS och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
"Avfallvakter"

Vad är det för samhälle vi bygger? Bara för att tillfredsställa en liten grupp märkliga människor med gröna auktoritära värderingar. Bättre att göra dessa människor maktlösa tänker jag.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Haha
Exostor och 65 till
  • Laddar…
Jag har förresten försökt hitta lagrum för detta med att P-bolag har börjat gå ifrån kameror vid infart, är det någon som har koll på detta? Det borde vara av intresse även i detta fallet nämligen.
 
  • Gilla
MickeLarsson och 2 till
  • Laddar…
Här hade vi däck och hjul förr. Men det tog de bort, så plåt och alufälgar får man absolut lämna. Det är ju pengar i det. Medans däck får absolut inte komma dit. Gissa var det tar vägen ?

Brännbart fick vi förr slänga i svarta säckar. Sen blev det genomskinliga, helt okej tycker jag. Men sista året så ska vi även tömma säcken. Så resultatet från min sida när jag sorterat så duktigt hemma är att jag vänder säcken upp och ner vid containern och det som hinner ramla ut ramlar ut, resten får va i säcken när jag släppt den.

Brorsan låter ungarna köra till tippen med sina bilar när de rensar på sin gård då hans bil är företagsbil och han är rädd för att det ska bli tjabb för att han tömmer privat skräp efter renovering av gården.
Det resulterar ju då i att även på vissa jobb får åka privat med.
Givetvis slänger han mycket via arbetet och då får kunden betala för varje släp.

Men våra åvc arbetare är till 9 av 10 ggr bra att ha med och göra så jag kan inte riktigt klaga på de :) Den 10e är oftast en surgubbe.
 
  • Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
"För att förbättra sorteringen och återvinningen måste avfallet sorteras och packas i genomskinliga sopsäckar, som personalen kan se igenom. Säckarna ska därefter tömmas på rätt plats."

Upptäcktes efter en större renovering med ett tiotal blåa säckar fint sorterat..
 
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hos oss är det bara om bilen är registrerad som lätt lastbil man får en faktura.

Vill man lämna sina privata sopor med firmans lastbil så kan man göra en föranmälan på webben så slipper man fakturan.
Även om den är registrerad på privatperson? Vilket liv det hade blivit om jag kommit med min förra bil. Citroen berlingo hade jag som var lätt lastbil. Hade slutat åka till åvc om man varit tvungen att föranmäla varenda gång.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Även om den är registrerad på privatperson? Vilket liv det hade blivit om jag kommit med min förra bil. Citroen berlingo hade jag som var lätt lastbil. Hade slutat åka till åvc om man varit tvungen att föranmäla varenda gång.
Bara om den ägs av ett företag eller någon med enskild firma:


"Om bilen är klassad som lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskild firma behöver du göra en föranmälan innan du besöker återvinningscentralen. Då skickas ingen faktura.

Observera att föranmälan endast ska göras om ditt fordon klassas som lätt lastbil.

Det endast är tillåtet att lämna privat avfall om det är detta du uppgett i din föranmälan."
 
  • Gilla
  • Ledsen
aneng och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Var en sväng på mitt lokala ÅVC idag för att slänga/återvinna lite förpackningsmaterial, kartong, cellplast och någon sorts skyddsfoam och några påsar med blandat brännbart.
Jag brukar vara väldigt noggrann med sortering för att jag anser att det är nödvändigt att ta tillvara på bästa och rimligaste vis.
Slängde wellpapp där det ska vara, hyvade ner det brännbara i brännbart men hann bara hälften när en soppolis talade om att sedan 2 veckor så skall plast läggas i en annan container.
Mitt fick ligga kvar då jag absolut inte hade för avsikt att plocka upp det från containern.

Började prata med en man som stod och tömde plastpåsar, typ fryspåsar, och han hade fått instruktioner att plastpåsarna skulle i annan container medans innehållet gick bra att slänga i brännbart
Min kommentar var att jag aldrig någonsin skulle stå och tömma plastpåsar på annat brännbart för att sortera ytterliggare en gång på ÅVC.
Både han och jag var eniga om att när hysterin går för långt kommer vi tillbaka till att avfallet hamnar i skogen eller som i mitt fall blir det väl brännhögen på åkern istället.

Hamnade i den sitsen för några år sedan när jag skickade en elpryl av något slag i avsedd häck, då kom en person och sa att sladden skulle vara avklippt innan jag fick lägga i den, jag frågade om jag skulle skala kabeln först så att det bara var ren koppar kvar.

En annan nymodighet är att regskylten läses av för att kunna automatdebitera företag, drabbade min kompis i byn häromdagen när han i sin vanliga personbil registrerad på sitt namn gjorde sig omaket att som duktig och ansvarskännande medborgare åka till ÅVC för att slänga en liten grej privatavfall på avsedd plats.
Några dagar senare får han en faktura på 350:-, han har en enskild firma registrerad i sitt namn och då är man tydligen betalande företagare enligt sopSTASI.
Är ganska säker på att hans avfall fortsättningsvis grävs ner eller eldas upp på gården.

Jag använder ibland jobbilen för att köra skrymmande saker till ÅVC med privatavfall, men det går inte längre uppenbarligen, så det får väl bli brännhögen istället.
Det var ju bra att du och den andra gubben var eniga. Låter som en trevlig stund gubbgnäll :p
Man kan såklart välja att se dem som sop-poliser, eller så kan man se dem som trevlig och hjälpsam servicepersonal, vilket jag oftast upplever dem som.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 32 till
  • Laddar…
Ja avfallshanteringen håller på att gå överstyr och bli kontraproduktiv - i varje fall ur miljösynpunkt.
Det finns tydligen ÅVC som inte anser att begreppet energiåtervinning (eller brännbart) ens existerar.
De som tänker så kan ju aldrig ha varit med och renoverat ett hus t ex.
Hur väl man än sorterar så finns det restavfall som varken är trä, plast eller metall, men som brinner fint, utan miljöfara, i ett värmekraftverk.

Får känslan att det är en ny kull akademiker från samhällsbyggnadsprogram som fått lite för mycket inflytande. Men det är bara en teori. Kan också vara EU direktiv i en del fall.
 
  • Gilla
Erik JS och 16 till
  • Laddar…
wildeside
Jag vet att många kastar blandsoppor från små privata hobbyverkstäder i soptunnorna som står rastplatserna utmed vägarna.
Det är enklare än att sortera ut och förvara alla olika fraktioner som blir i en lite hobbyverkstad.
 
  • Gilla
burger och 8 till
  • Laddar…
Det finns så många saker som kommer att bli svåra att sortera ut.

Notera också att man bara får lämna glasförpackningar i glasåtervinningen, inte exempelvis trasiga dricksglas. Man får inte heller lämna plast som inte är förpackningar i plaståtervinningen.

Hur gör man då med glaset som ett doftljus kommer i? Det är ju en glasförpackning med lock. Jag gissar att den skall till deponi...

På mjölkförpackningen står det att man skall lämna plastlocket på (de eldar i pappersbruken med plastresterna från korkar och plastfilmen).

Har ni förresten försökt att läsa er till hur man skall sortera förpackningarna. Det står oftast med extremt finstilt text som jag i medelåldern knappt kan läsa ens MED glasögon. Jag använder mobilen som förstoringsglas för att kunna läsa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
nuco och 4 till
  • Laddar…
Och nätet runt höbalen skall jag numera återbörda till bonden som i sin tur ska ......
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Och nätet runt höbalen skall jag numera återbörda till bonden som i sin tur ska ......
Det påminner mig, vad skall jag göra med nätkassen jag har runt veden? Det är ju en förpackning....
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.