71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
E ErikFr skrev:
Har faktiskt ställt frågan till ansvarig om krav på utbildningsnivå för att klara sorteringen på rätt sätt.Enrabo skrev:
Svaret uteblev, jag har väntat över ett år.
Har man karat av grundskolan bör man ha tillräcklig kompetens.
Det gick som tur var inte igenom (ännu).D Dilato skrev:
Men varför den begränsningen? Vill man hindra folk från att återvinna?N Nalleman64 skrev:
Jag har en omväg på typ en minut i princip varje dag för att åka in på "vår" återvinning på väg till/från hämtning och lämning på förskola, fritids osv. Det är väldigt sällan jag lastar ett släp med allt jag samlat på mig. Snarare väljer jag en fraktion eller två, stoppar in i bilen och tar det på vägen när jag ändå åker.
Varför vill man förhindra ett sådant beteende?
"Det skall vara lätt att göra rätt" är ett mantra som glöms bort när det gäller återvinning och sopsortering. Det är helt klart ett område där man inte har ett utifrån-och-in-perspektiv och ser till hur man kan underlätta för kunden. Istället går man på sina egna processer, arbetssätt och påhittade direktiv och säger till alla som skall nyttja tjänsten att de skall anpassa sig och hålla käft.
Jag fick veta när jag skulle slänga cellplast senast att Sveriges ens anläggning för att återvinna cellplast brann upp, så nu eldar vi cellplast i min kommun. Fast det finns ingen fraktion för brännbart, så det slängs som ”tapet och gummi” 😂K Kane skrev:
Ja när man ställer retoriska frågor så brukar folk inte bemöda sig att svara - eftersom du redan vet svaret du är ute efter.B Bernt Ö97 skrev:
Men som svar på din fråga, självklart behöver du inte en akademisk examen för att slänga i rätt avfallsfraktion.
Du behöver kunna läsa alt. be någon i personalen på ÅVC (misstänker att de inte har en akademisk examen) att hjälpa dig.
Det är för att det är dyrt att ta hand om sopor och företag betalar rätt mkt per besök. Så mindre nogräknade företagare åkte dit som privatperson och slänger företagets skräp.tensiden skrev:
Men varför den begränsningen? Vill man hindra folk från att återvinna?
Jag har en omväg på typ en minut i princip varje dag för att åka in på "vår" återvinning på väg till/från hämtning och lämning på förskola, fritids osv. Det är väldigt sällan jag lastar ett släp med allt jag samlat på mig. Snarare väljer jag en fraktion eller två, stoppar in i bilen och tar det på vägen när jag ändå åker.
Varför vill man förhindra ett sådant beteende?
"Det skall vara lätt att göra rätt" är ett mantra som glöms bort när det gäller återvinning och sopsortering. Det är helt klart ett område där man inte har ett utifrån-och-in-perspektiv och ser till hur man kan underlätta för kunden. Istället går man på sina egna processer, arbetssätt och påhittade direktiv och säger till alla som skall nyttja tjänsten att de skall anpassa sig och hålla käft.
Någon missköter sig och så får resten lida
Jo men hur svårt kan det vara? Återvinningstationen är då den lokala där det står en prima container för plast.AndersPS skrev:
Citat
"De plastförpackningar (mjuka och hårda) som du som privatperson sorterar ut hemma och lämnar på återvinningsstationen körs till Svensk Plaståtervinning för sortering och återvinning. Den sorteras sedan maskinellt med hjälp av luftsugar. Då skiljs den mjuka och hårda plasten åt. Materialet säljs sedan till företag som tillverkar nya plastråvaror. Den mjuka plasten blir till nya plastpåsar eller plastfolie. Hårdplast kan bli nya förpackningar men även barncykelsadlar, blomkrukor, utemöbler, bullerplank med mera."
Så vi har ju redan ett fungerande system.
Borde fungera som i SimCity där man lägger återvinningskostnaden på skatten.E ErikFr skrev:
Likväl som man får pröjsa några kronor på skatten för att man ska bli stoppad i jorden och återvunnen en vacker dag borde man få pröjsa några kronor för att få ett rent och fint samhälle och en planet som förhoppningsvis inte tar slut helt och hållet.