E ErikFr skrev:
Jag kan inget om svårighetsgraden i att återvinna olika glastyper.
Däremot vet jag att olika glastyper återvinns separat för att få en bra slutprodukt.
T.ex skulle ofärgat förvaringsglas inte vara ofärgat om du blandade i färgat förvaringsglas.
Enrabo Enrabo skrev:
Jösses, vad gubbgnäll det är i den här tråden 😂 Skicka era synpunkter till de ansvariga så kanske det kan förbättras, eller förklaras för er varför det ser ut som det gör. Känns som att ni mest vill vara lite upprörda och kränkta en stund dock 😄
Har faktiskt ställt frågan till ansvarig om krav på utbildningsnivå för att klara sorteringen på rätt sätt.
Svaret uteblev, jag har väntat över ett år.

Har man karat av grundskolan bör man ha tillräcklig kompetens.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det svårare att återvinna fönsterglas än ofärgade glasflaskor?
Fönsterglas är numera deponi i Helsingborg. Slängs som fyllnadsmassor. Tidigare slängdes det som isolering.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag bodde i Göteborg för några år sedan var antalet besök på återvinningen begränsade till 12 per år/person.
Sedan blev det fritt antal besök.
sedan ville Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet begränsa antalet besök till enbart sex tillfällen per person och år från 2024.
[länk]
Det gick som tur var inte igenom (ännu).

N Nalleman64 skrev:
Vi har ju samma system med ett visst antal kostnadsfria besök per år (16 st.).
Med den fastighetsnära insamlingen (två fyrfackstunnor) och ett antal insamlingsplatser runt om i kommunen tror jag 16 besök räcker för i stort sett alla. Själv hade jag 12 av 16 besök på ÅVC kvar när 2023 var slut.
Men varför den begränsningen? Vill man hindra folk från att återvinna?

Jag har en omväg på typ en minut i princip varje dag för att åka in på "vår" återvinning på väg till/från hämtning och lämning på förskola, fritids osv. Det är väldigt sällan jag lastar ett släp med allt jag samlat på mig. Snarare väljer jag en fraktion eller två, stoppar in i bilen och tar det på vägen när jag ändå åker.

Varför vill man förhindra ett sådant beteende?

"Det skall vara lätt att göra rätt" är ett mantra som glöms bort när det gäller återvinning och sopsortering. Det är helt klart ett område där man inte har ett utifrån-och-in-perspektiv och ser till hur man kan underlätta för kunden. Istället går man på sina egna processer, arbetssätt och påhittade direktiv och säger till alla som skall nyttja tjänsten att de skall anpassa sig och hålla käft.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Förmodligen, förra veckan blev jag dirigerad till Brännbart med frigolit.
Jag fick veta när jag skulle slänga cellplast senast att Sveriges ens anläggning för att återvinna cellplast brann upp, så nu eldar vi cellplast i min kommun. Fast det finns ingen fraktion för brännbart, så det slängs som ”tapet och gummi” 😂

• Ledsen
  • Wow
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen av de produkterna är förpackningar. Jag tolkar dem som brännbart.
Då är vi två som har fel! Inget av det är brännbart.

B Bernt Ö97 skrev:
Har faktiskt ställt frågan till ansvarig om krav på utbildningsnivå för att klara sorteringen på rätt sätt.
Svaret uteblev, jag har väntat över ett år.
Ja när man ställer retoriska frågor så brukar folk inte bemöda sig att svara - eftersom du redan vet svaret du är ute efter.

Men som svar på din fråga, självklart behöver du inte en akademisk examen för att slänga i rätt avfallsfraktion.
Du behöver kunna läsa alt. be någon i personalen på ÅVC (misstänker att de inte har en akademisk examen) att hjälpa dig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Då är vi två som har fel! Inget av det är brännbart.
Jo, men det kallas inte brännbart efter som det då slängs för många saker där. Det är den fraktion som i föregående inlägg benämns ”tapet och gummi”, det bränns.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:

Jag har en omväg på typ en minut i princip varje dag för att åka in på "vår" återvinning på väg till/från hämtning och lämning på förskola, fritids osv. Det är väldigt sällan jag lastar ett släp med allt jag samlat på mig. Snarare väljer jag en fraktion eller två, stoppar in i bilen och tar det på vägen när jag ändå åker.

Varför vill man förhindra ett sådant beteende?

"Det skall vara lätt att göra rätt" är ett mantra som glöms bort när det gäller återvinning och sopsortering. Det är helt klart ett område där man inte har ett utifrån-och-in-perspektiv och ser till hur man kan underlätta för kunden. Istället går man på sina egna processer, arbetssätt och påhittade direktiv och säger till alla som skall nyttja tjänsten att de skall anpassa sig och hålla käft.
Det är för att det är dyrt att ta hand om sopor och företag betalar rätt mkt per besök. Så mindre nogräknade företagare åkte dit som privatperson och slänger företagets skräp.
Någon missköter sig och så får resten lida:(

AndersPS AndersPS skrev:
Jag fick veta när jag skulle slänga cellplast senast att Sveriges ens anläggning för att återvinna cellplast brann upp, så nu eldar vi cellplast i min kommun. Fast det finns ingen fraktion för brännbart, så det slängs som ”tapet och gummi” 😂
Jo men hur svårt kan det vara? Återvinningstationen är då den lokala där det står en prima container för plast.

Citat
"De plastförpackningar (mjuka och hårda) som du som privatperson sorterar ut hemma och lämnar på återvinningsstationen körs till Svensk Plaståtervinning för sortering och återvinning. Den sorteras sedan maskinellt med hjälp av luftsugar. Då skiljs den mjuka och hårda plasten åt. Materialet säljs sedan till företag som tillverkar nya plastråvaror. Den mjuka plasten blir till nya plastpåsar eller plastfolie. Hårdplast kan bli nya förpackningar men även barncykelsadlar, blomkrukor, utemöbler, bullerplank med mera."

Så vi har ju redan ett fungerande system.

C
AndersPS AndersPS skrev:
Fönsterglas är numera deponi i Helsingborg. Slängs som fyllnadsmassor. Tidigare slängdes det som isolering.
Ett bra exempel på dessa (för vanligt folk) obegripliga och föränderliga sorteringsregler som dessutom är lokala.

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det inte.
[bild]
På vissa står det att den kan lämnas kvar. Men jag har aldrig sett att det står att den ska lämnas kvar.
Arla skriver något annat.
Texturtag från ett diskussionsforum om pappersåtervinning och separation av material i kartongförpackningar.

C
tensiden tensiden skrev:
Gissar att det handlar om att försöka hindra företagare från att åka snålskjuts.

• Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E ErikFr skrev:
Det är för att det är dyrt att ta hand om sopor och företag betalar rätt mkt per besök. Så mindre nogräknade företagare åkte dit som privatperson och slänger företagets skräp.
Någon missköter sig och så får resten lida:(
Borde fungera som i SimCity där man lägger återvinningskostnaden på skatten.

Likväl som man får pröjsa några kronor på skatten för att man ska bli stoppad i jorden och återvunnen en vacker dag borde man få pröjsa några kronor för att få ett rent och fint samhälle och en planet som förhoppningsvis inte tar slut helt och hållet.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.