71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vilket bara bekräftar det som jag precis skrev. Det är inte så svårt att göra rätt, men desto svårare att veta vad som är rätt.S Stefan1972 skrev:
Jag kan bekräfta detta, mina föräldrar bor i ett radhusområde med delat soprum. Det är inte mycket som är korrekt sorterat. Detta problem eskalerade kraftigt när några av radhusen köptes upp av företag för att hyras ut till utländsk arbetskraft. Polacker, kineser, koreaner, balter m.fl. har väldigt svårt att förstå vår sopsortering.Claes Sörmland skrev:
Nivån på befolkningen är lägre än du ens kan föreställa dig verkar det som.
10-20% klarar inte av att köpa en tågbiljett i en SJ-automat p g a rent kognitiva begränsningar. En annan stor minoritet kan inte svenska eller deltar inte ens i informationsutbytet kring frågor som dessa, de tar inte del av svensk media helt enkelt. Många kämpar med att betala sina räkningar av rent psykiska skäl. O s v.
Man kan inte bygga system som ignorerar att dessa stora minoriteter också är en del av vårt samhälle. Det går inte att bygga ett samhälle för eliten enbart.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jo men det gäller ju att den som sorterar använder sunt förnuft också...........En del dissekerar ju verkligen allting och tror på fullt allvar att man måste. Samma med att det ska vara urdiskat. En del står och handdiskar med hetvatten och har det på tork sen..............Man måste inte det heller. Att man rekommenderar att skölja ur matrester har ju mer med skadedjur vid anläggningarna att göra än att returprocessen kräver rena förpackningar.
Avfallsförodrningen kap 1 §8N NOP skrev:
Nej det är inte frivilligt, det är ett tvång
Jättebra att man tar sig till återvinningscentralen men du är enligt lag tvungen att lägga det i rätt fraktion.
Men som en reflektion av den här tråden, systemet upplevs krångligt av många av olika anledningar, och det verkar skilja sig mellan olika ÅVCer och kommuner. Vilket naturligtvis spär på situationen när man ska återvinna, det känns inte som en folkfest på ÅVC.
Uppenbarligen behövs det ett harmoniserat system där konsumenten på förväg enkelt kan ta till sig vad som gäller.
Förstår att det blir väldigt trist för han i tråden som kom med 10 blåa påsar och försökte göra rätt men ändå fick snubbor väl på plats.
Redigerat:
Jag misstänker att det inte går att ha containrar oövervakade för "brännbart" då allt möjligt lär hamna där. De närboende vill nog varken ha "brännbart"/övrigt eller kompost.M MagHam skrev:
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Att "bränna hemma" kan vara en givande hobby och i slutskedet av processen kanske ske liva upp den grå tillvaron något.mikethebik skrev:
Var en sväng på mitt lokala ÅVC idag för att slänga/återvinna lite förpackningsmaterial, kartong, cellplast och någon sorts skyddsfoam och några påsar med blandat brännbart.
Jag brukar vara väldigt noggrann med sortering för att jag anser att det är nödvändigt att ta tillvara på bästa och rimligaste vis.
Slängde wellpapp där det ska vara, hyvade ner det brännbara i brännbart men hann bara hälften när en soppolis talade om att sedan 2 veckor så skall plast läggas i en annan container.
Mitt fick ligga kvar då jag absolut inte hade för avsikt att plocka upp det från containern.
Började prata med en man som stod och tömde plastpåsar, typ fryspåsar, och han hade fått instruktioner att plastpåsarna skulle i annan container medans innehållet gick bra att slänga i brännbart
Min kommentar var att jag aldrig någonsin skulle stå och tömma plastpåsar på annat brännbart för att sortera ytterliggare en gång på ÅVC.
Både han och jag var eniga om att när hysterin går för långt kommer vi tillbaka till att avfallet hamnar i skogen eller som i mitt fall blir det väl brännhögen på åkern istället.
Hamnade i den sitsen för några år sedan när jag skickade en elpryl av något slag i avsedd häck, då kom en person och sa att sladden skulle vara avklippt innan jag fick lägga i den, jag frågade om jag skulle skala kabeln först så att det bara var ren koppar kvar.
En annan nymodighet är att regskylten läses av för att kunna automatdebitera företag, drabbade min kompis i byn häromdagen när han i sin vanliga personbil registrerad på sitt namn gjorde sig omaket att som duktig och ansvarskännande medborgare åka till ÅVC för att slänga en liten grej privatavfall på avsedd plats.
Några dagar senare får han en faktura på 350:-, han har en enskild firma registrerad i sitt namn och då är man tydligen betalande företagare enligt sopSTASI.
Är ganska säker på att hans avfall fortsättningsvis grävs ner eller eldas upp på gården.
Jag använder ibland jobbilen för att köra skrymmande saker till ÅVC med privatavfall, men det går inte längre uppenbarligen, så det får väl bli brännhögen istället.
I övrigt instämmer jag helt med att återvingshysterin kan gå för långt och bli kontraproduktiv.
Hur definierar man brännbart och andra "restprodukter"? Det kanske krävs en akademisk examen på högskolan för att sortera sopor.
Lycka till med dina goda ambitioner men deppa inte ihop om du misslyckas ibland, "att fela är mänskligt".
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Korken är ju en liten del, mera plast där korken skruvas på och den är limmad mot pappen, sitter som bergetpacman42 skrev:
En liten kommentar ang hur laga
Ca 25% av tetrapak är plast, inte bara korken. Den plasten separeras under återvinningsprocessen, så gör som det står på din tetrapak så blir det rätt
Korken kan lämnas på, eller läggas i plaståtervinning.hsd skrev:
Ca 25% av tetrapak är plast, inte bara korken. Den plasten separeras under återvinningsprocessen, så gör som det står på din tetrapak så blir det rätt
Pacman; Nej, det står inte ”skall” det står ”kan”. Det är två ord med olika betydelse. Du kan sortera den som plast om du vill.
https://www.arla.se/produkter/forpackningar/atervinning/
https://www.arla.se/produkter/forpackningar/atervinning/
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Om du inte exempelvis renoverar eller tömmer ett gammalt dödsbo.N Nalleman64 skrev:
Och varför i h-vete började man med dessa plastkorkar och plastöverdelar på vätskekartongerna?
Vad var det för fel på systemet med att bryta upp, vika tillbaka, skjut fram, (och häll som det faktiskt stod längre tillbaka för dem som inte fattade vad man skulle göra med en öppnad förpackning...)
funkade alldeles utmärkt utan att blanda in fler material.
Om det nu är viktigt med mindre plast så ska man väl inte tillföra den när det inte behövs.
Vad var det för fel på systemet med att bryta upp, vika tillbaka, skjut fram, (och häll som det faktiskt stod längre tillbaka för dem som inte fattade vad man skulle göra med en öppnad förpackning...)
funkade alldeles utmärkt utan att blanda in fler material.
Om det nu är viktigt med mindre plast så ska man väl inte tillföra den när det inte behövs.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Sen är det varierande var restfett / matfettet ska ta vägen
En del säger sortera i restavfallet, en del i matavfallet och som lök på laxen skall fettet till åvc:s särskilda behållare, dvs alla måste ha bil att förflytta fettet till rätta platsen
En del säger sortera i restavfallet, en del i matavfallet och som lök på laxen skall fettet till åvc:s särskilda behållare, dvs alla måste ha bil att förflytta fettet till rätta platsen