71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Jo, felsorteringar är definitivt ett problem. Att det hamnar lite för mycket i brännbart förstör inte fraktionen. Men orsakar en kostnad. Sorteras trä som trä (som också bränns) så blir det en inkomst för kommunen medan restavfallet är en kostnad. I andra fraktioner försämras kvalitén så att de kanske inte går att sälja, i alla fall inte till samma pris.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det handlar om att folk på golvet sällan förstår systemen och övertolkar allvaret i frågan. Så har det i alla fall varit i mitt arbetsliv. Jag tror inte man står inför några stoppade leveranser utan att folk helt enkelt tar sitt arbete på lite för stort allvar. Och så är det ju roligare att säga åt andra vad de ska göra än att göra sitt servicejobb. Ett problem i hela arbetslivet: ingen vill göra det hårda jobbet, alla vill bestämma över andra på arbetstid.
Så svårt är det inte att göra rätt.
Nu läste du inte inlägget du svarade på va?P paralun skrev:Jo nu är det mycket stora kostnader och en fingervisning är att så många kommuner/renhållningsbolag inte ens hade genomfört en separering av torra samt våta sopor (matavfall) vid nyårsskiftet.
Många BRF samt hyrehus måste bygga om eller bygga nya soprum för att klara "vansinnessorterandet".
Det är väl bara i den miljöreligiösa världen ingenting kostar.... allt betalas av "någon annan" eller någon fond som inte finns.
Införandet kostar definitivt, Men har man tagit den kostnaden finns det inte mycket att vinna på att backa.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag förstår faktiskt inte varför tetran med skruvkork skulle behöva diskas,torkas och dissekeras. Om man har ett kärl för brännbart är det väl bara att kasta hela förpackningen och om man har fastighetsnära insamling är det bara att sortera i avsett fack/påse. Om man så vill kan man ju åka till en ÅVC och slänga tetran där.Unikt namn skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nej man behöver inte diska, torka eller dissekera nånting..........
Nu separerar man plasten från kartongen på pappersbruket, så man behöver egentligen inte ta bort korken. Och som jag tidigare nämnde så sitter korken fast numera pga ett EU-direktiv. Vill de att vi skall ta loss korken, eller vill de inte? De får gärna bestämma sig.F fribygg skrev:Jag förstår faktiskt inte varför tetran med skruvkork skulle behöva diskas,torkas och dissekeras. Om man har ett kärl för brännbart är det väl bara att kasta hela förpackningen och om man har fastighetsnära insamling är det bara att sortera i avsett fack/påse. Om man så vill kan man ju åka till en ÅVC och slänga tetran där.
Och nu hittade jag text hos Arla om att jag gör rätt som lämnar korken på tetran:
Här är referensen:
- https://www.arla.se/produkter/forpackningar/atervinning/
Ofta finns det robusthet i systemen som gör att de klarar normala fel. Det jag reagerade på är alla som gnäller på att det är så svårt att göra rätt. Är nivån på befolkningen verkligen så låg?
Jag ser inget problem i att de skickar besöksfakturan till firmanamnet på bilen.
I mitt fall får de skicka den till Skoda.
I mitt fall får de skicka den till Skoda.
Nivån på befolkningen är lägre än du ens kan föreställa dig verkar det som.D Daniel 109 skrev:
10-20% klarar inte av att köpa en tågbiljett i en SJ-automat p g a rent kognitiva begränsningar. En annan stor minoritet kan inte svenska eller deltar inte ens i informationsutbytet kring frågor som dessa, de tar inte del av svensk media helt enkelt. Många kämpar med att betala sina räkningar av rent psykiska skäl. O s v.
Man kan inte bygga system som ignorerar att dessa stora minoriteter också är en del av vårt samhälle. Det går inte att bygga ett samhälle för eliten enbart.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Problemet är väl det väl kan vara lätt att göra rätt, men svårt att veta vad som är rätt. Det visar sig ju bara på konversationen om plastlocks avtagande eller inte ovan.D Daniel 109 skrev:
Jag sorterar t.ex. efter bästa förmåga innan jag ska till ÅVC men det är inte sällan man gjort om hur saker ska sorteras när jag kommer fram vilket innebär att jag får stå på släpet och öppna upp och sortera om allt en gång till och springa med löst material i famnen mellan olika containrar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ska och ska, det är inget krav från de som tar hand om materialet iallafall. Men det är klart att det bidrar till mindre plast i just pappen men troligen ett spel för galleriet.S Styrman_jansson skrev:
Vi har redan ett robust system och vi klarar vad jag kan se EU-avtalet om vi skärper oss med det vi redan har.D Daniel 109 skrev:
Så varför bekosta en massa nya eller ombyggda soprum samt nya dyra sopbilar?
Har vi inte nog med fördyrande kostnader?