32 278 läst ·
39 svar
32k läst
39 svar
Återskapa 50-talskök
Hej!
Jag tycker att er idé om färgsättning låter riktigt bra. Möjligen att det blir lite mörkt med både svart linoleum och Virrvarr (eller ska ni ha den ljusa varianten av den kanske?).
Däremot tror jag att rostfritt helt förstör 50-talskänslan. Föreslår istället att ni försöker hitta något emaljerat med lite runda hörn för spisen. Jag vet att det är svårt, vi är på jakt efter något liknande, men 40-tal, och det finns verkligen inte mycket. Har hittat en SMEG inbyggnadsugn + gashäll som just nu är vårt huvudalternativ. Om ni ska ha gas finns ju även där Blocket-alternativet. Gamla elspisar kanske inte är lika kul.
För kyl och frys skulle jag göra inbyggnadsskåp om ni inte vill gå på förslagen ovan som ju också är jättesnygga och passar stilen. Definitivt inte rostfritt där tycker jag.
Ett annat probelm är fläkten. Ett riktigt 40/50-talskök verkar inte ha haft någon över huvud taget. Har faktiskt sett en i böjt frostat plexiglas i en lägenhet ett 50-talshus en gång. Det såg rätt ut. Vi tänker bygga något själva av trä och frostat glas runt någon lämplig fläktenhet som vi köper.
pinebar
Jag tycker att er idé om färgsättning låter riktigt bra. Möjligen att det blir lite mörkt med både svart linoleum och Virrvarr (eller ska ni ha den ljusa varianten av den kanske?).
Däremot tror jag att rostfritt helt förstör 50-talskänslan. Föreslår istället att ni försöker hitta något emaljerat med lite runda hörn för spisen. Jag vet att det är svårt, vi är på jakt efter något liknande, men 40-tal, och det finns verkligen inte mycket. Har hittat en SMEG inbyggnadsugn + gashäll som just nu är vårt huvudalternativ. Om ni ska ha gas finns ju även där Blocket-alternativet. Gamla elspisar kanske inte är lika kul.
För kyl och frys skulle jag göra inbyggnadsskåp om ni inte vill gå på förslagen ovan som ju också är jättesnygga och passar stilen. Definitivt inte rostfritt där tycker jag.
Ett annat probelm är fläkten. Ett riktigt 40/50-talskök verkar inte ha haft någon över huvud taget. Har faktiskt sett en i böjt frostat plexiglas i en lägenhet ett 50-talshus en gång. Det såg rätt ut. Vi tänker bygga något själva av trä och frostat glas runt någon lämplig fläktenhet som vi köper.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kul att den här debatten tog fart igen! Och tack för alla tips och råd till Ansch, HM och Pinebar och alla andra.
Jag köper rakt av era råd om 15x15 plattor och ljusgrå/ockragul fog.
Har fyra paralella spår som jag processar dag och natt.
Nämligen föjlande:
1. Snickare bygger stommar till luckor från 1955
2. Vedums Jenny-luckor.
3. Kvänums Banér-luckor (big favourite, big money).
4. Gå snickarkurs och bygga hela rasket själv. Hur svårt kan det vara?
Men problemet är, precis som ni påpekar, just vitvarorna. Å ena sidan är det 2006, å andra sidan är det ju rasande kul att vara 50's-fundamentalist.
Egentligen tycker jag inte att de bulliga kylskåpen från exempelvis Smeg fungerar så där jättebra, de är alldeles för amerikanska i formspråket om man diggar folkhemsköken.
Spisen är ett annat dilemma. Borde vara vit förståss, men de jag har sett har rätt trist design. Och fläkt och diskmaskin ska vi bara inte tala om.
Som ni hör, fler tips är välkomna.
En sak är i alla fall klar. Det blir snabelhandtag på luckorna!
Jag köper rakt av era råd om 15x15 plattor och ljusgrå/ockragul fog.
Har fyra paralella spår som jag processar dag och natt.
Nämligen föjlande:
1. Snickare bygger stommar till luckor från 1955
2. Vedums Jenny-luckor.
3. Kvänums Banér-luckor (big favourite, big money).
4. Gå snickarkurs och bygga hela rasket själv. Hur svårt kan det vara?
Men problemet är, precis som ni påpekar, just vitvarorna. Å ena sidan är det 2006, å andra sidan är det ju rasande kul att vara 50's-fundamentalist.
Egentligen tycker jag inte att de bulliga kylskåpen från exempelvis Smeg fungerar så där jättebra, de är alldeles för amerikanska i formspråket om man diggar folkhemsköken.
Spisen är ett annat dilemma. Borde vara vit förståss, men de jag har sett har rätt trist design. Och fläkt och diskmaskin ska vi bara inte tala om.
Som ni hör, fler tips är välkomna.
En sak är i alla fall klar. Det blir snabelhandtag på luckorna!
Åh de där snabelhandtagen är bara så cooola!!!
Och håller helt med dig när det gäller smeg - de är snygga men kunde lika gärna ha en flagga med stjärnbanéret på fronten för de är bara så "amrikanska". Nä - folkhemsköken är bra mycket snyggare!
Ang fläkt har faktiskt Kvänum i sin katalog lite bra förslag på sidan med de ursnygga Banér-köken. Men de ÄR larvigt dyra och tyvärr finns de bara från Kvänum i det utförandet - fråga mig för vi har ägnat dagar åt avancerad research. Ursprungligen var ju fläkten ett utsug uppe vid taket i de här köken men jag har i lite äldre hus, sett utsug men med både plåt- och glaskåpa-ram runt. Rätt snyggt - för att inte säga ursnyggt - med en svetsad ram och råglas med helt raka kanter. Tyvärr rev de nya ägarna i just det här huset ut rubbet...
Men vill du händelsevis ha gamla skåpluckor dock i masonit men med liknande utseende har vi ett helt kök som nu åker.
Och ersätts av ett snudd på lika dant men hemmasnickrat av duktig make. Lådorna är det inget kvar av och vi tuggar lika mycket träflisor som vi tuggar mat ibland... Fick höra av en "förståsigpåare" att Guuuud så tråkigt att ha ett vitt slätt trist kök men smaken är ju gudbevars delad! - Och var har jag sett alla dessa kök då ? Jo jag är fastighetsmäklare
...
Och håller helt med dig när det gäller smeg - de är snygga men kunde lika gärna ha en flagga med stjärnbanéret på fronten för de är bara så "amrikanska". Nä - folkhemsköken är bra mycket snyggare!
Ang fläkt har faktiskt Kvänum i sin katalog lite bra förslag på sidan med de ursnygga Banér-köken. Men de ÄR larvigt dyra och tyvärr finns de bara från Kvänum i det utförandet - fråga mig för vi har ägnat dagar åt avancerad research. Ursprungligen var ju fläkten ett utsug uppe vid taket i de här köken men jag har i lite äldre hus, sett utsug men med både plåt- och glaskåpa-ram runt. Rätt snyggt - för att inte säga ursnyggt - med en svetsad ram och råglas med helt raka kanter. Tyvärr rev de nya ägarna i just det här huset ut rubbet...
Men vill du händelsevis ha gamla skåpluckor dock i masonit men med liknande utseende har vi ett helt kök som nu åker.
annsch:
Vore jättetacksam om du kan beskriva den fläktkåpan med råglas och svetsade kanter lite mer? Gärna en skiss
Barea:
Jag har för mig att kök och kök (www.kokochkok.se) har visat mig en lucka som ser precis ut som 40-50-talsmodellen fast i björk istället för masonit, men jag hittar ingen bild på deras hemsida. Förmodligen är det Kungsäter kök som gör den. Den är säkert inte heller billig, men ser helt rätt ut.
/pinebar
Vore jättetacksam om du kan beskriva den fläktkåpan med råglas och svetsade kanter lite mer? Gärna en skiss
Barea:
Jag har för mig att kök och kök (www.kokochkok.se) har visat mig en lucka som ser precis ut som 40-50-talsmodellen fast i björk istället för masonit, men jag hittar ingen bild på deras hemsida. Förmodligen är det Kungsäter kök som gör den. Den är säkert inte heller billig, men ser helt rätt ut.
/pinebar
Samma här!
Mer information om fläkten med raka kanter och råglas.
Hur då liksom? Låter ju skitfränt.
Kan du skissa och posta, eller jämföra med något annat så att man förstår formen? Går den hela vägen upp till utsuget? Är det någon "motor" i en sådan här fläkt eller leder kåpan bara iväg oset?
Vet du om det finns en bild någonstans.
Huvva! Nu blev jag eld och lågor!
Mer information om fläkten med raka kanter och råglas.
Hur då liksom? Låter ju skitfränt.
Kan du skissa och posta, eller jämföra med något annat så att man förstår formen? Går den hela vägen upp till utsuget? Är det någon "motor" i en sådan här fläkt eller leder kåpan bara iväg oset?
Vet du om det finns en bild någonstans.
Huvva! Nu blev jag eld och lågor!
Skall försöka leta i mina gömmor med inspirationsbilder. Men för att förklara lite: En svetsad ram som fästs i taket och med helt raka kanter ner mot spisen - höjd beroende på hur långt man vill att den skall gå ner och hur högt taket är. Längst uppe vid taket en motor för utsug av oset (kan självklart sättas uppe på taket så slipper man ljudet) och självklart tillhörande fläkt (exakt den konstruktionen ger jag mig inte in i då jag är mer ute efter det estetiska. Vad har man äkta män till om inte projektera utsugar och rör...) I själva ramen, fäster man råglas som inte syns så väl att det blir fett och osigt.
Klarnar något med min virriga förklaring? Skall försöka fixa en ritning och en bild i helgen. Men fråga gärna mer så skall jag försöka förklara...
- Förresten - mosaik är det ju lite inflation i just nu men mosaik i orginal - lite snyggt slitet - är helt fantastiskt snyggt! Men detta sattes icke i kök utan i hallgolv och badrum. Och absolut inte över köksbänkar då mosaik var "golv" på tiden när det begav sig. Lite kul...
Klarnar något med min virriga förklaring? Skall försöka fixa en ritning och en bild i helgen. Men fråga gärna mer så skall jag försöka förklara...
- Förresten - mosaik är det ju lite inflation i just nu men mosaik i orginal - lite snyggt slitet - är helt fantastiskt snyggt! Men detta sattes icke i kök utan i hallgolv och badrum. Och absolut inte över köksbänkar då mosaik var "golv" på tiden när det begav sig. Lite kul...
Har hittat en inb.ugn som skulle kunna fungera. Har dock bara sett den på bild...men lite mjukare former har den ju!

http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=821
Jag skulle nog skippa kåpa och sätta en diskret inb.fläkt under ett 50-talsöverskåp. Det fanns ju som sagt inga fläktar på den tiden.
Kyl, frys och diskmaskin skulle jag "bygga in" och micron skulle jag också gömma i lämpligt skåp.
Lite andra förslag
inb.ugn
http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=820
tillsammans med
http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=2718
Det är ju en lite annorlunda form på fläkten, och det svarta går ju igen i golvet och virrvarren (om du ska ha den mörka varianten)
En annan knäpp fläkt som jag tar med för att den är så ;D Men rund i formerna är den...
http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=895
Har ni sett Smegs nya diskmaskin? (finns i fler färger)


http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=821
Jag skulle nog skippa kåpa och sätta en diskret inb.fläkt under ett 50-talsöverskåp. Det fanns ju som sagt inga fläktar på den tiden.
Kyl, frys och diskmaskin skulle jag "bygga in" och micron skulle jag också gömma i lämpligt skåp.
Lite andra förslag
inb.ugn
http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=820
tillsammans med
http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=2718
Det är ju en lite annorlunda form på fläkten, och det svarta går ju igen i golvet och virrvarren (om du ska ha den mörka varianten)
En annan knäpp fläkt som jag tar med för att den är så ;D Men rund i formerna är den...
http://www.vitvarumaklarna.se/index.asp?pid=895
Har ni sett Smegs nya diskmaskin? (finns i fler färger)

Då måste en vän av ordning undra lite - är diskmaskinen tänkt att ha framme på köksbänken eller skall man bygga in den bulliga framsidan? I min värld gömmer man diskmaskiner och dylika rätt fula saker så mycket man kan - inte tar fram dem som prydnad. Men jag kan ha fel - det har jag haft förr... 
Kanon om du kan fixa någon bild eller liknande på fläkten, Ansch!
Tack för vitvarutipsen. Linska.
För tillfället lutar jag åt en klassisk vit spis med gashäll. Det är ungefär så mycket 50-tal man kan få utan att gå åt det amerikanska smeg-hållet. Har dock ingen stadsgas, så det får bli tuber i så fall...lite väl mycket jox för att få den där rätta feelingen.
Seriöst, med 50-tals mild grönfärg, varför skulle egentligen inte rostfria vitvaror funka? Om man hittar till exempel en spis i lite mullig form, tycker jag inte att det rostfria stör.
Just mixen rostfritt-milt grön är egentligen fantastisk om man tänker efter.
Oder?
Tack för vitvarutipsen. Linska.
För tillfället lutar jag åt en klassisk vit spis med gashäll. Det är ungefär så mycket 50-tal man kan få utan att gå åt det amerikanska smeg-hållet. Har dock ingen stadsgas, så det får bli tuber i så fall...lite väl mycket jox för att få den där rätta feelingen.
Seriöst, med 50-tals mild grönfärg, varför skulle egentligen inte rostfria vitvaror funka? Om man hittar till exempel en spis i lite mullig form, tycker jag inte att det rostfria stör.
Just mixen rostfritt-milt grön är egentligen fantastisk om man tänker efter.
Oder?
http://photos1.blogger.com/blogger/996/3124/640/DCP_1064.jpg
tror inte att den är ett dugg energisnål
tror inte att den är ett dugg energisnål
Nä - inte ett smack energisnål är den men den är ju helt enkelt ursnygg!!! Skulle pryda sin plats i vilket 50-talskök som helst! Men hur är plattorna på en sådan spis - fungerar de överhuvudtaget
.
Vi hade en liknande i vårt kök tidigare - en Ankarström från 1952 för stadsgas. Vit, emaljerad, vacker som en dag. Men tyvärr med helt o-bak-bar gasugn där man max fick in tre bullar eller en pytteliten kaka. Men snygg var den.. Maken lade in sitt veto och har nu ett blankt vidunder utan emalj och finess. Men är en gud att laga mat på... Frågan är var man skall jämka?
Vi hade en liknande i vårt kök tidigare - en Ankarström från 1952 för stadsgas. Vit, emaljerad, vacker som en dag. Men tyvärr med helt o-bak-bar gasugn där man max fick in tre bullar eller en pytteliten kaka. Men snygg var den.. Maken lade in sitt veto och har nu ett blankt vidunder utan emalj och finess. Men är en gud att laga mat på... Frågan är var man skall jämka?
Plattorna funkar kanon, enda kruxet var lite ojämn ugnsvärme men det går nog att fixa. Kuriosa ;tanten som bodde här innan var erbjuden en ny valfri husqvarna spis i utbyte gratis från nån köksfirma men ville behålla sin inkörda spis.
Den är ju underbar! Egentligen borde du behålla den, visa den för dina ungar en vacker dag och dra en skröna om "förr i världen". Berätta också om tanten som tackade nej till en high-tech dito och lyckan är gjord! 
Jag gissar att höjden är betydligt lägre än 90 centimeter och då är den dessvärre inget för oss. I något slags vågspel mellan estetik och funktion får det senare råda (två kids, lite tid och allt det där).
Men tack för upplevelsen!
Jag gissar att höjden är betydligt lägre än 90 centimeter och då är den dessvärre inget för oss. I något slags vågspel mellan estetik och funktion får det senare råda (två kids, lite tid och allt det där).
Men tack för upplevelsen!