Vi betalade av det sista på vårt huslån i somras och nyligen slogs jag av tanken på pantbreven.
Vet att det fanns några(3?) pantbrev på huset när vi köpte det för 15 år sedan och nu funderar jag på om det är nåt som man ska/bör göra angående dessa pantbrev.
Är det nåt som banken sitter på tills de ev. behövs igen eller ska man begära att få tillbaks dem?
Funderar mest på vad som händer ifall banken "slarvar bort" dessa och jag eventuellt skulle behöva låna till en renovering igen. Kan inte påminna mig om att vi har/fick något slags kvitto på att banken har dessa brev och att de verkligen existerar.
Det kan ju vara så att man byter bank och då kanske detta faller mellan stolarna?
Tacksam för råd innan jag tar kontakt med min bank igen.

Moderna pantbrev är elektroniska så nått papperspantbrev finns nog inte, men du ska bli informerad om att panten är återlämnad. Ring och kolla.

Med största sannolikhet är det datapantbrev. Ligger bra där dom ligger. Inga problem vid ev. bankbyte...

Har också en fundering kring detta. Jag köpte ett hus byggt 1990 häromåret. Eftersom jag inte behövde ta något lån så brydde jag mig inte kring detta med pantbrev. Det framgår dock att det finns ett antal sådana när jag kollar på Lantmäteriets nättjänst.

Borde jag ha agerat på något sätt angående detta vid köpet? Jag antar att det rör sig om elektroniska pantbrev?

Man kan döda pantbrev men det känns riktigt onödigt då de är en dold tillgång. Om ni någon gång säljer huset slipper nästa ägare att ta ut pantbrev på en del av beloppet. Kan bli betydande summor som de istället kan använda för att bjuda mer för ert hus.

Pantbrev är som sagt nästan alltid elektroniskt registrerade numera. De följer med fastigheten vid ett köp. Om det står ett D framför pantbrevsbeloppet i LMV's register är det dataregistrerat. När man köper en äldre fastighet som kanske inte är belånad kan det finnas sk fysiska pantbrev, i pappersform som då är värdehandlingar och viktiga att lämna över till nya ägaren.

Pantbrev (elektroniska) ska ligga i "allmänna arkivet" när de inte är registrerade som pant för lån. Kolla med din bank (där du hade lånet) att de har lämnat tillbaka det till allmänna arkivet. När de ligger registrerat som fria på fastigheten,så kan man använda dem för nya lån eller annan affärsverksamhet som fordrar säkerhet. När man köper en fastighet är det viktigt att man kollar upp, så inget pantbrev ligger hos någon annan.

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.