7 731 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Återladda gamla borrhål eller nya borrhål
Ja, varmt går till kallt. Dvs den värme du för ned i energibrunnen diffunderar iväg genom berget.P Plexus skrev:
Om du gör lilla tankeexperimentet att det är en underjordisk sjö under marken. Som både du och din grannes energibrunn går ned i. Om du återladdar sjön under ditt borrhål. Hur mycket av värmen är kvar just under ditt borrhål några månader senare? Och hur mycket av värmen har diffunderat iväg? Kommer inte du ha värmt upp sjön under din grannes borrhål?
Berg har typiskt betydligt högre värmeledningsförmåga än vatten.
Vatten i en sjö flyttar på sig på ett sätt som berg inte gör.D daVinci skrev:Ja, varmt går till kallt. Dvs den värme du för ned i energibrunnen diffunderar iväg genom berget.
Om du gör lilla tankeexperimentet att det är en underjordisk sjö under marken. Som både du och din grannes energibrunn går ned i. Om du återladdar sjön under ditt borrhål. Hur mycket av värmen är kvar just under ditt borrhål några månader senare? Och hur mycket av värmen har diffunderat iväg? Kommer inte du ha värmt upp sjön under din grannes borrhål?
Jo nu har vi inte hört av TS men SGU vet ju det mesta i landet som jag postade och det är ju mycket viktigt vad som finns därunder. Den här "sjön" bör ju ha ett utbyte av vatten om det ska fungera som värmesänka.D daVinci skrev:Ja, varmt går till kallt. Dvs den värme du för ned i energibrunnen diffunderar iväg genom berget.
Sen precis som SGU skriver så kan det då medföra ett antal borrhål för en värmesänka.
Dock var det inte värmesänka som jag skrev. Utan att värmen diffunderar från varmt till kallt.P paralun skrev:
Framförallt om det är fiskar i den och det blåser på ytan. Dock kan man inte räkna med det i underjorden.D Daniel 109 skrev:
Nej. Jag rekommenderar att du läser 5P Plexus skrev:
Tack för ett bra svar!Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Min personliga uppfattning är att ett borrhål bör ligga över minus för att fungera problemfritt. När det väl fryser i hålet får man ofta problem med klämda slangar, ibland bildas två isproppar som växer mot varandra och trycker ut köldbärarspriten.
Tittar man på vissa beräkningar så gör en grads skillnad på köldbärare runt 2-4 % skillnad i cop. Och tittar man på uppmätta värden från Nibe 1210 4 Kw som exempel så får man 4.77 Kw vid 0 in och 5.77 Kw vid 5 grader in. Skillnaden över ett år är alltså ganska markant.
En medeltemperatur in kring minst 2 grader på vintern är önskvärt för att slippa problem. Vid köldknäppar är det normalt att det dippar då man tar ut mer energi än normalt. Som maxtemp beror det på var man bor men optimalt får man samma temperatur som förra året, dvs borrhålet har jämnvikt och är inte i nedkylningsfas.
Har bara ett års data på mina borrhål (två st ca 10 m ifrån varandra som är parallellkopplade) än så länge men kan konstatera att temperaturen in inte understeg 0 förra vintern i alla fall.
Klicka här för att svara