Funderar på alla dessa borrhål som är lite för kalla för värmepumpens bästa! JA, nya pumpar är ju flexibla att klara olika temperaturer på Brine (men vill vi verkligen att vi ska gå in och stötta med el-patron).... därför är min fråga om de flesta bara inte bryr sig om ett sämre COP eller om man faktiskt gör något åt saken?

Efter många års använding så börjar den geotermiska energin bli sämre, vilket inte är så konstigt eftersom återladdningen går långsammare än uttaget. Varje gång jag räknar på detta så blir det en bra ekonmisk lösnig att återladda borrhålslagret, men jag ser inte lösningen installerad i någon större utsträckning.
 
Pike pike Pike pike skrev:
Funderar på alla dessa borrhål som är lite för kalla för värmepumpens bästa! JA, nya pumpar är ju flexibla att klara olika temperaturer på Brine (men vill vi verkligen att vi ska gå in och stötta med el-patron).... därför är min fråga om de flesta bara inte bryr sig om ett sämre COP eller om man faktiskt gör något åt saken?

Efter många års använding så börjar den geotermiska energin bli sämre, vilket inte är så konstigt eftersom återladdningen går långsammare än uttaget. Varje gång jag räknar på detta så blir det en bra ekonmisk lösnig att återladda borrhålslagret, men jag ser inte lösningen installerad i någon större utsträckning.
Men på sommaren återladdas borran så varför skulle det bli sämre?Borran är nog inge större problem med att återladdas men kompressorn genom åren kan börja tappa effekt eftersom dom brukar inte vara lika täta som i början.
 
Redigerat:
Det har gjorts otaliga försök att lagra värme i berg, samtliga(så vitt jag vet) har kommit till samma slutsats, att grundvattenrörelser gör att för mycket värme försvinner. Jag har själv provat att återladda ett för litet hål, och kunde inte ens mäta en skillnad mot tidigare. Grundvatten rör sig även i berg.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men på sommaren återladdas borran så varför skulle det bli sämre?Borran är nog inge större problem med att återladdas men kompressorn genom åren kan börja tappa effekt eftersom dom brukar inte vara lika täta som i början.
Det är en väldigt liten återladdning, dvs man tar ut mycket mer än vad som kommer in. Men det är egentligen inte poängen vad som sker på sommaren.

Snarare viktigt att poängtera hur mycket bättre värmpumpen fungerar vid en årligt högre temperatur (även under den kalla vintern, det är ju då man vill ha återladdningens effekt). Har man redan ett borrhål som ligger på +5-15 grader på vintern så är det ingen fråga, men tror det är sällan...
 
Effekten av återladdning är ju lika långsam som den av att man tar ut energi som inte hinner återladdas på naturlig väg. Om grundvattnet skulle flytta så pass mycket värme attack återladdning inte fungerar så skulle inte heller berget kylas ner över tid.

Men utöver passivkyla har jag inte sett någon som återladdar hålet aktivt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det har gjorts otaliga försök att lagra värme i berg, samtliga(så vitt jag vet) har kommit till samma slutsats, att grundvattenrörelser gör att för mycket värme försvinner. Jag har själv provat att återladda ett för litet hål, och kunde inte ens mäta en skillnad mot tidigare. Grundvatten rör sig även i berg.
Intressant inlägg!
Om det är bra grundvattenströmning så behövs ju ingen återladdning alls, pga jut strömningarna.
Men eftersom statistik visar att de flesta hål blir kalla så är det mycket ovanligt, värre i tätebebyggt och såklart lokala avvikelser

Sen tror jag inte heller på möjligheten att värma ett berg till högre temperatur än den omgivande, så målet är att värma till just omgivande temp.

tack för intressant input i frågan!
 
Pike pike Pike pike skrev:
varför är effekten av återladdning långsam. Måste väl beror på antal kwh man kör ned enbart?
D Daniel 109 skrev:
Effekten av återladdning är ju lika långsam som den av att man tar ut energi som inte hinner återladdas på naturlig väg. Om grundvattnet skulle flytta så pass mycket värme attack återladdning inte fungerar så skulle inte heller berget kylas ner över tid.

Men utöver passivkyla har jag inte sett någon som återladdar hålet aktivt.
Jag har sett ett flertal villor i Gbg samt i Bromma, sen såg jag även att hsb hade något projekt. Därav att jag blev intresserad

Men du har rätt, finns det ovanliga vattenströmningar så är det ju inget behov.
 
Pike pike Pike pike skrev:
Det är en väldigt liten återladdning, dvs man tar ut mycket mer än vad som kommer in. Men det är egentligen inte poängen vad som sker på sommaren.

Snarare viktigt att poängtera hur mycket bättre värmpumpen fungerar vid en årligt högre temperatur (även under den kalla vintern, det är ju då man vill ha återladdningens effekt). Har man redan ett borrhål som ligger på +5-15 grader på vintern så är det ingen fråga, men tror det är sällan...
Tror inte det är något problem idag och det där har både thermia och nibe tittat på och enligt deras undersökningar så ser man ingen större skillnad. Själv åker jag och reparerar pumpar och kan inte heller se någon skillnad.Sedan är frågan om man ska investera i kylmedelskylare (värmare) eller borra flera hål..tveksamt
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Tror inte det är något problem idag och det där har både thermia och nibe tittat på och enligt deras undersökningar så ser man ingen större skillnad. Själv åker jag och reparerar pumpar och kan inte heller se någon skillnad.
på vad?
 
  • Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
Pike pike Pike pike skrev:
på vad?
Återladda hålet.man har testat återladda med kylmedelskylare men på enstaka hål varit klent resultat.
 
De skall väl gå att ta ut fri kyla från borrhålet på sommaren, via ventilationssystemet.
Och köra de genom en värmeväxlare och ladda borrrhålet på de viset 🤔
 
  • Gilla
Pike pike
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
De skall väl gå att ta ut fri kyla från borrhålet på sommaren, via ventilationssystemet.
Och köra de genom en värmeväxlare och ladda borrrhålet på de viset 🤔
Men det blir ingen hög energi av det tyvärr :(
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Återladda hålet.man har testat återladda med kylmedelskylare men på enstaka hål varit klent resultat.
Ja det låter som ett sämre verktyg. Det behöver ju vara dels förnyelsebart och med mycket mer energi
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Effekten av återladdning är ju lika långsam som den av att man tar ut energi som inte hinner återladdas på naturlig väg. Om grundvattnet skulle flytta så pass mycket värme attack återladdning inte fungerar så skulle inte heller berget kylas ner över tid.

Men utöver passivkyla har jag inte sett någon som återladdar hålet aktivt.
Fast det är ju bara att öka effekten tänker jag. Upp till max av omkringgivande temperatur och göra detta på daglig basis.
Precis om du har så mycket grundvattenrörelse så bilr inte hålet kallt, men rent statistikt är detta ovanligare än att man inte har det,

Tack för input!!
 
Pike pike Pike pike skrev:
Funderar på alla dessa borrhål som är lite för kalla för värmepumpens bästa! JA, nya pumpar är ju flexibla att klara olika temperaturer på Brine (men vill vi verkligen att vi ska gå in och stötta med el-patron).... därför är min fråga om de flesta bara inte bryr sig om ett sämre COP eller om man faktiskt gör något åt saken?

Efter många års använding så börjar den geotermiska energin bli sämre, vilket inte är så konstigt eftersom återladdningen går långsammare än uttaget. Varje gång jag räknar på detta så blir det en bra ekonmisk lösnig att återladda borrhålslagret, men jag ser inte lösningen installerad i någon större utsträckning.
Ja, så är det d.v.s. du hämtar mer energi än det finns i berget. Den energin blir aldrig återställt fullt ut, om inte bergets temperatur är 10° lägre än årsmedeltemperaturen för orten.

Installera kyla i villan, så får du i alla fall några tusen kWh återladdning. Alternativt solpaneler som köldbäraren får snurra igenom på sommaren. Lämpligt då att byta etanolen mot propylenglykol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.