8 119 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Återkommande "Lågtryck löst" Thermia Diplomat optimum 8
Vad larmar pumpen för?H HerrK skrev:Tyvärr inte. Jag är inne på 3:e året nu utan någon lösning. Bara under dom 2 senaste dagarna har jag fått starta om pumpen ett 20-tal gånger. Det känns som att den går mer på elpatron än på bergvärmen. Det är ju skitkul när det är -30 också. Det var ju inte därför jag köpte bergvärmepump. I princip allt är bytt i pumpen förutom kompressorn. Snart åker skiten ut och sen blir det aldrig mer en Thermia. Vilket skräp.
Ja som det ser ut nu.V Vector skrev:
Jag hade nåt konstigt fel i början av hösten. Pumpen började låta konstigt.
En cirkulationspump byttes och de felsöktes, felsöktes o åter felsöktes.
Tom de som borrat hålet och satt den delen var hemma hos mig och provtryckte.
Jag har en skarv under marken som borrföretaget bara kapade rätt av när de provtryckte slangen i hålet.
Misstänker att det var skarvet som läckan var. Nu har inte trycket gått ner som förut. Men det är även kanske för tidigt att säga nåt för sist var det ju nån "pysläcka" fylla på 2ggr per år.
Blev en dyr historia på närmare 20k alla felsökningar osv. Försäkringsbolaget har heller inte uttalat ännu vad man får därifrån. Alla håller på sölar först företaget som var o fixade och nu fbolaget verkar det som. Lite småstressad då jag har även en slags försäkring som kom med pumpen som snart går ut.
Jag har själv varit också förbannad och svort att snart tar jag nåt annat företag och pump av något annat märke.
Redigerat:
Kände du på hastighetsvredet? Om pumpen stannar när du rör på det bara lite ? Jag ska koppla min på permanent hastighet nu utan reglaget o testa . Finns nog en anledning till att den modellen slutat tillverkas .H HerrK skrev:Tyvärr inte. Jag är inne på 3:e året nu utan någon lösning. Bara under dom 2 senaste dagarna har jag fått starta om pumpen ett 20-tal gånger. Det känns som att den går mer på elpatron än på bergvärmen. Det är ju skitkul när det är -30 också. Det var ju inte därför jag köpte bergvärmepump. I princip allt är bytt i pumpen förutom kompressorn. Snart åker skiten ut och sen blir det aldrig mer en Thermia. Vilket skräp.
TS har en varvtalsstyrd som man ändrar hastigheten i displayen på cirkulationspumpen i sin Diplomat optimum men vilken modell på värmepumpen har du?Niken76 skrev:
Redigerat:
Lågtryck löst.V växelventil skrev:
Jag vill inte själv vara och pillra i pumpen då jag ha försäkring som ska täcka allt sånt här.
Det jag blir mest frustrerad över är att inte ÅF lyckats få ordning på detta ännu, + att man måste ha någon att vakta pumpen när man åker bort t.ex en helg.
Ja det låter inte bra att det inte ordnar upp sig för dig. tyvärr kostar cp-till din värmepump en bra slant.Tycker dom borde hitta vad problemet är för 2st byten av kb pumpen på så kort tid är ovanligt.H HerrK skrev:
Om jag inte har fel nu, så går det att koppla ur styrsignlen till pumpen och bygla på plinten, då blir pumpen en egan inivid och kan styras i fart på tuschknapparna på den, till konstant värde och fart. Ta ett foto på änden på pumpen, det säger allt om den och det finns manual samt inkopplingsanvisning på nätet.V växelventil skrev:
Du behöver inte ens göra det utan man går in i servicemenyn och går in på manuell test och ställer både kb pumpen och CP pumpen på 1 istället för 0 och sedan går man in på Optimum i servicemenyn och ställer hastighet en där.Sedan är frågan vad installatören ställt för värde på brinrövervakningen?J jonaserik skrev:Om jag inte har fel nu, så går det att koppla ur styrsignlen till pumpen och bygla på plinten, då blir pumpen en egan inivid och kan styras i fart på tuschknapparna på den, till konstant värde och fart. Ta ett foto på änden på pumpen, det säger allt om den och det finns manual samt inkopplingsanvisning på nätet.
Redigerat:
Djävla klåpare till reparatörer/installatörer som inte lyckas få ut luften.
lågtryckslarm kommer av några anledningar
1. ingen cirkulation på brine (fel på pump, luft i system, stopp i system filter m.m.)
2 problem med expansionsventil i köldmediekrets
3 stopp någonstans i köldmediekrets
4 läcka i köldmediekrets.
Här verkar problemet vara luft ställ in kalla pumpen att gå kontinuerligt, lufta kärlet om du har ett öppet kärl, några gånger per dygn. fyll på vätska om det minskar i kärlet, fortsätt tills du har stabil nivå och det inte gurglar i rören längre. det kan hjälpa att öppna och stänga ventilerna på kb ledningar för att skapa tryckstötar som kan skicka iväg luftbubblorna så de kommer ut i kärlet.
1. ingen cirkulation på brine (fel på pump, luft i system, stopp i system filter m.m.)
Här verkar problemet vara luft ställ in kalla pumpen att gå kontinuerligt, lufta kärlet om du har ett öppet kärl, några gånger per dygn. fyll på vätska om det minskar i kärlet, fortsätt tills du har stabil nivå och det inte gurglar i rören längre. det kan hjälpa att öppna och stänga ventilerna på kb ledningar för att skapa tryckstötar som kan skicka iväg luftbubblorna så de kommer ut i kärlet.
Nivån i brinekärlet är stabil så det är inget läckage i alla fall.DonPablo skrev:
Djävla klåpare till reparatörer/installatörer som inte lyckas få ut luften.
Pumpen fungerar bra när det är milt ute, typ plusgrader, och under sommarmånaderna när det endast gör varmvatten.
Den strular som absolut värst när utetemeraturen ligger kring -10. Är det kallare så går den bättre.
Jag hade själv några funderingar om att det fryser i hålet och att det därför stryper cirkulationen och pumpen börjar larma, men då borde problemen bli ännu värre när det är riktigt kallt ute.
Nä, jag lämnar detta åt reparatörerna istället. Dom får fixa det här.
Tror mina inställningar är precis sådär.V växelventil skrev:
När pumpen väl larmar så kan jag gå in i servicemenyn och manuellt köra brinepumpen utan problem. Den startar direkt och den går hur bra som helst. Inga missljud eller skvalpande. Det känns nästan som att den får nån felsignal, eller att det är någon liten puls till nån givare som som gör att larmen triggas. Typ precis att den kliver över något tröskelvärde. Vid alla provkörningar så funger allt hur bra som helst. Vi har till och med suttit brevid pumpen och väntat på att den ska larma, och direkt den gjort det så har man gjort en felsökning, men utan resultat.
Nä, jag är otroligt besviken på den här pumpen. Jag vill inte lasta varken reparatörern eller Thermia för detta. Reparatören gör så gott han kan och han är och både konfunderad och frustrerad. Ingen kan ju heller allt, och han har heller inte fakturerat något för de jobb han gjort då problemet kvarstår. Jag som själv jobbar med underhåll vet hur frustrerande sånt här kan vara, och att felsökningar ibland kan hålla på att ta ihjäl en då man inte kommer framåt. Jag känner nu bara att mitt tålamod börjar ta slut. Nu vet jag inte hur mycket support han får av Thermia heller, men jag tänker att efter så här lång tid så borde det ju vara något som prioriteras både från tillverkare och ÅF. Det här är inte bra för någon.
Ok !H HerrK skrev:
Jag satte min hastighetsvredet fast på 3 hårt med buntband och det fungerar nu!
Har dom bytt bara pumpen eller även modulen ovanpå man styr hastigheten med också ?
Efter att jag satte en av mina övervakningskameror och körde pumpen med fronten bredvid såg jag att det skakar till lite när kompressorn startade , så glappade reglaget antagningen till pyttelite och pumpen stannar .
Det kan vi ju hoppas är fallet med din också , enkelt fel och man behöver inte byta hela pumpen heller.
Det är en Diplomat 10 2013 . Men jag ska försöka beställa bara en bättre modul till frekvensstyrning en utav pumpen så löser det sig . Kan inte tro de är speciellt olika ?V växelventil skrev:
Både pump och modul är bytt, samt en massa andra givare och ventiler.Niken76 skrev:
Ok !
Jag satte min hastighetsvredet fast på 3 hårt med buntband och det fungerar nu!
Har dom bytt bara pumpen eller även modulen ovanpå man styr hastigheten med också ?
Efter att jag satte en av mina övervakningskameror och körde pumpen med fronten bredvid såg jag att det skakar till lite när kompressorn startade , så glappade reglaget antagningen till pyttelite och pumpen stannar .
Det kan vi ju hoppas är fallet med din också , enkelt fel och man behöver inte byta hela pumpen heller.