8 140 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Återkommande "Lågtryck löst" Thermia Diplomat optimum 8
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
En tanke när jag ser den där displayen. Har haft liknande problem med de lite större fastighets-värmepumparna från Thermia av samma generation.
Är det elektronisk expansionsventil (från Danfoss)? Thermia har haft lite problem med drivern till de med elektronisk expansionsventil på vissa modeller. Då får man helt slumpmässiga stängningar av expansionsventilen och därmed lågtryckslarm. Kan ibland hända flera gånger i veckan och sen snurra på normalt i ett halvår. Det avhjälps genom att byta ut drivern till expansionsventilen.
Skulle jag själv vara i din sits skulle jag göra en kontrollerad omstart. Dvs stäng av värmepumpen genom menyn och sedan bryta strömmen i någon minut. Jag vet inte varför, men det verkar ibland vara en sak som krånglande elektroniska expansionsventiler behöver.
Är det elektronisk expansionsventil (från Danfoss)? Thermia har haft lite problem med drivern till de med elektronisk expansionsventil på vissa modeller. Då får man helt slumpmässiga stängningar av expansionsventilen och därmed lågtryckslarm. Kan ibland hända flera gånger i veckan och sen snurra på normalt i ett halvår. Det avhjälps genom att byta ut drivern till expansionsventilen.
Skulle jag själv vara i din sits skulle jag göra en kontrollerad omstart. Dvs stäng av värmepumpen genom menyn och sedan bryta strömmen i någon minut. Jag vet inte varför, men det verkar ibland vara en sak som krånglande elektroniska expansionsventiler behöver.
Kan dyka upp om pressostaten inte hinner återsluta sig eller tryckrörstemperaturen blir för hög.Samtidigt verkar det inte stämma det heller eftersom den strular mest vid -10 till -15. och har kylteknikern varit hos dig så har hen nog bytt pressostaten.Bästa är nog kolla grafen när det strular som mest för nu ser man nog inte mycket på grafen.Kan höra med våran kyltekniker om han har någon ide.H HerrK skrev:
Lånar tråden lite.
Har dock en Nibe.
Men har varje år problem att trycket sänks och tillslut slutar den gå.
Nu när vi hade runt -28 och när det blev varmare ute då fick jag plötsligt övertryck 3 bar och säkerhetsventil löste.
Inga större mängder alkohol/vatten som läckte ut men ändå. Allt går bra tills dagen efter är det sånt här larm.
Återställde den och nu har den gått bra och trycket är strax över 1 bar.
Har jag för liten expansion?
Fel någonstans?
Gör kyla sånt här med bergvärme?
Enligt installatör behöver man ibland fylla på med vatten, helt normalt enligt dem. Men skall inte det vara som bilens kylare (glykol) system = slutet system som bara läcker och har fel om man behöver fylla på?!
Aldrig att jag behöver fylla på nånstans gällande bilen (har dock ägt en sådan bil som tillslut släppte allt på backen och slutade dricka glykol efter att trasiga slangkopplingen lagades) eller för den delen värmepumpens del där själva radiatarorena går. Men den här utedelen som går till hålet....🤔
Förra hösten fyllde jag dock extra mycket med vatten (för att slippa att den just stannar när det kallt ute och dyr el) så det kanske var bara det som nu svämmade över?
Känns lite B också att fylla vatten dit, även om det såklart är inga stora mängder handlar säkert om deciliter och blandas ut. Men i de stora loppet om man år efter år fyller på.
Har dock en Nibe.
Nu när vi hade runt -28 och när det blev varmare ute då fick jag plötsligt övertryck 3 bar och säkerhetsventil löste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga större mängder alkohol/vatten som läckte ut men ändå. Allt går bra tills dagen efter är det sånt här larm.
Logga in
Skapa konto
Fel någonstans?
Enligt installatör behöver man ibland fylla på med vatten, helt normalt enligt dem. Men skall inte det vara som bilens kylare (glykol) system = slutet system som bara läcker och har fel om man behöver fylla på?!
Aldrig att jag behöver fylla på nånstans gällande bilen (har dock ägt en sådan bil som tillslut släppte allt på backen och slutade dricka glykol efter att trasiga slangkopplingen lagades) eller för den delen värmepumpens del där själva radiatarorena går. Men den här utedelen som går till hålet....🤔
Förra hösten fyllde jag dock extra mycket med vatten (för att slippa att den just stannar när det kallt ute och dyr el) så det kanske var bara det som nu svämmade över?
Känns lite B också att fylla vatten dit, även om det såklart är inga stora mängder handlar säkert om deciliter och blandas ut. Men i de stora loppet om man år efter år fyller på.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Det är lite oroväckande att du har ett stigande tryck på expansionskärlet på KB-sidan. Där behövs det nästan inte ens ett kärl att expandera mot.kisumisu skrev:
Lånar tråden lite.
Har dock en Nibe.
[bild]
[bild]
Fel någonstans?
Första du kan göra är att justera förtrycket i kärlet och sen fylla på med rätt drifttryck. Förtryck 0,5 bar, sedan systemtryck till ca 1 bar (särskilt om KB är kall).
Fortsätter säkerhetsventilen blåsa låter det som att förångaren spruckit och börja läcka över köldmedium till KB-sidan. Förhoppningsvis inte, men kontrollera/justera kärlet först.
Ok nu är det här lite som hebreiska.R Real-House skrev:Det är lite oroväckande att du har ett stigande tryck på expansionskärlet på KB-sidan. Där behövs det nästan inte ens ett kärl att expandera mot.
Första du kan göra är att justera förtrycket i kärlet och sen fylla på med rätt drifttryck. Förtryck 0,5 bar, sedan systemtryck till ca 1 bar (särskilt om KB är kall).
Fortsätter säkerhetsventilen blåsa låter det som att förångaren spruckit och börja läcka över köldmedium till KB-sidan. Förhoppningsvis inte, men kontrollera/justera kärlet först.
De mesta är inbyggt förutom expansionkärlen.
Nej nu kommer inget från säkerhetsventil och allt tycks fungera som normalt.
Systemet hade också stora problem i början och då var det ett rör som läckte och blev luft i systemet.
Låter ju tråkigt om det nåt som spruckit garantier ska ju finnas kvar men firman hävdade jubatt man ibland måste fylla på vatten. Menade på att det luktar alkohol om nåt läcker visst när säkerhetsventilen släppte så luktade det rätt ebormt alkohol det har det aldrig förut gjort. Den läckan som var på nyinstallation var ju utomhus.
Trist om dom bara lurat mig för att slippa garanti repa.
HerrK
Jag skulle i ditt fall sätta kb cirkulationspumpen att gå kontinuerligt, så att den går dygnet runt oavsett om kompressor går eller ej. Funkar det felfritt då, törs jag nästan säga att pumpen kärvar.
Har varit med om detta, när kompressor startar, så går cp igång, men den går lite trögt, så den hinner inte få nog bra cirkulation på kb, så den hinner lösa på LP.
Ett billigt sätt att testa.
Kolla även synglaset, skall sitta på röret innan expansionsventilen, när maskin gått 10 min, kolla så du inte har skum/bubblor i synglaset, det skall vara klart.
Jag skulle i ditt fall sätta kb cirkulationspumpen att gå kontinuerligt, så att den går dygnet runt oavsett om kompressor går eller ej. Funkar det felfritt då, törs jag nästan säga att pumpen kärvar.
Har varit med om detta, när kompressor startar, så går cp igång, men den går lite trögt, så den hinner inte få nog bra cirkulation på kb, så den hinner lösa på LP.
Ett billigt sätt att testa.
Kolla även synglaset, skall sitta på röret innan expansionsventilen, när maskin gått 10 min, kolla så du inte har skum/bubblor i synglaset, det skall vara klart.
Ok. Pratade med en annan som jobbat med rör som sade ungefär samma sak och att just luft kan ställa till. Men han är en gammal pensionär och har aldrig själv jobbat med just den där delen bara ungefär radiatordelen som har samma princip men ändå inte.DonPablo skrev:
Men den delen har jag ju inga problem, värmen i sig fungerar ju 100%. Men trist med en pump som går till nödläge med ca 3ggr el-förbrukning när den som mest behövs.
De frågan är bara att hur avluftar man sånt här system?
Eller går det per automatik och det blev så mycket luft i början när allt bråkade extremt mycket?
Radiatorer vet jag ju hur man ska lufta av och var ju där med mycket luftproblem i början när systemet var nytt.
Lite irriterande med såna här fel som kommer och går. Ibland vore det bättre allt lade av helt än sånt här som inte nån hittar felet. Trist också att man bor på en liten ort som inte har så många fler återförsäljare av värmepumpar som man kan fråga och ev anlita. För firman som satte min säger ungefär att det bara fylla på med vatten dom har dock varit snälla och visat mig hur man skall göra den delen.
Redigerat:
Vi får se vad som händer nu.
Blir kallare ute igen allt rullar okej än sålänge.
Blir kallare ute igen allt rullar okej än sålänge.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har exakt samma problem. Förut gick den 5-10 månader men nu håller den på hela tiden och slår av som din. Allt ser bra ut . Hittat någon lösning ?H HerrK skrev:Hej. Jag ska försöka hålla mig kort här om alla miljoner larm jag har på min bergvärmepump.
Historik:
Pumpen installerades i november 2016. Hålet är 160m djupt och i grundaste laget för en 8kw bergvärmepump i norra Sverige, men vi lämnar det åt sidan så länge. Vi hade också 43m lera innan vi fick kontakt med berg.
Pumpen har fungerat bra fram tills november 2022 då jag fick larmet "Lågtryck löst". Testade kvittera larmet och starta om pumpen, men den var stendöd. Kontaktade installatören och han konstaterade att brinepumpen var kass. Pumpen byttes och sedan fungerade allt fram till november 2023 när larmet kom tillbaka. Denna gång kunde jag kvittera larmet och allt fungerade igen, i 30 min. Gjorde samma procedur och allt var frid och fröjd. Pumpen gick i en dag, sedan kom larmet tillbaka. Jag kontaktade nya auktoriserade therima åf (gamla hade tagit pension) och efter felsökning konstaterades att brinepumpen var dålig. Den byttes igen och allt fungerade i en vecka. Sedan fick jag kvittera och starta om pumpen mellan 5 och 30ggr/dag i väntan på att reparatören skulle komma. Nu byttes det kretskort, ventiler, givare och allt möjligt. Det gjordes en full kontroll med mätningar m.m. och allt var OK. Nu har pumpen fungerat fram till november 2024 och larmen är tillbaka.
Vi har haft reparatören här och tittat på pumpen medans den har aktivt larm, men han hittar inget fel. Allt ser ok ut.
Just nu har vi 27 härliga minusgrader ute och bara idag har jag fått starta om pumpen en 30-tal ggr. Den startar och går 10 minuter och sen klipper den. Till saken hör också att den har gått bra när det varit såhär kallt, det är när det är kring 10-15 minusgrader som det tjorvat som värst. Både jag och reparatören ställer oss frågande till detta och han vet inte heller riktigt hur han ska gå vidare med detta.
Jag jobbar själv med förebyggande underhåll i en annan bransch där jag analyserar och sammanställer mycket data för att hitta felkällor och gör regelbundna RCA (root cause analysis), så jag är lika ivrig att få veta vad det är som kan trigga det här, som jag är att få pumpen att fungera.
Är det någon som varit med om något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Edit: Tycker ni att det saknas info så ställ gärna frågor. Hade jag inte redan varit flint så hade jag slitit håret av mig.
Tyvärr inte. Jag är inne på 3:e året nu utan någon lösning. Bara under dom 2 senaste dagarna har jag fått starta om pumpen ett 20-tal gånger. Det känns som att den går mer på elpatron än på bergvärmen. Det är ju skitkul när det är -30 också. Det var ju inte därför jag köpte bergvärmepump. I princip allt är bytt i pumpen förutom kompressorn. Snart åker skiten ut och sen blir det aldrig mer en Thermia. Vilket skräp.Niken76 skrev:
Jag har felsökt ett par dagar nu när jag testade att sänka till steg 2 på Brine pumpen , se bild. Då märker jag helt plötsligt att reglaget för 1, 2 eller läge 3 är otroligt känslig för rörelse. Man bara för den lite lite fram o tillbaka i läge 3 som den står i och pumpen minskar "stannar" upp i varvtal. Jag blev precis ganska säker på att det är felet. Har inte lusläst hela inlägget här för hittade det nu när jag försökte , men har de kollat din pump , reglaget ? Bild 2 är bara nästan likadan som min men tog bara kort på pumpens artikelnummer och inte hastighetsregleringen. Gå o h testa att dra den lite i sidled o se om din är lika känslig som min och min är absolut trasig då det märks väldigt tydligt att den är paj . Hoppas du har samma fel. Min beter sig exakt som din bergvärmepunp. Med alla givare som visar ok mm. Men tror den glappar så pumpen inte har fullt ös hela tiden . Mvh Niklas LidköpingH HerrK skrev:Tyvärr inte. Jag är inne på 3:e året nu utan någon lösning. Bara under dom 2 senaste dagarna har jag fått starta om pumpen ett 20-tal gånger. Det känns som att den går mer på elpatron än på bergvärmen. Det är ju skitkul när det är -30 också. Det var ju inte därför jag köpte bergvärmepump. I princip allt är bytt i pumpen förutom kompressorn. Snart åker skiten ut och sen blir det aldrig mer en Thermia. Vilket skräp.
Jag får starta om hela tiden. Gav precis upp nu men vi har plusgrader en dag eller 2 nu så ska köpa en ny reglering eller pump imorgon.Niken76 skrev:
Jag har felsökt ett par dagar nu när jag testade att sänka till steg 2 på Brine pumpen , se bild. Då märker jag helt plötsligt att reglaget för 1, 2 eller läge 3 är otroligt känslig för rörelse. Man bara för den lite lite fram o tillbaka i läge 3 som den står i och pumpen minskar "stannar" upp i varvtal. Jag blev precis ganska säker på att det är felet. Har inte lusläst hela inlägget här för hittade det nu när jag försökte , men har de kollat din pump , reglaget ? Bild 2 är bara nästan likadan som min men tog bara kort på pumpens artikelnummer och inte hastighetsregleringen. Gå o h testa att dra den lite i sidled o se om din är lika känslig som min och min är absolut trasig då det märks väldigt tydligt att den är paj . Hoppas du har samma fel. Min beter sig exakt som din bergvärmepunp. Med alla givare som visar ok mm. Men tror den glappar så pumpen inte har fullt ös hela tiden . Mvh Niklas Lidköping
Niken76 skrev: