2 064 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Återigen jordfelsbrytare!!?
Om man har en jordfelsbrytare på hela huvudcentralen och t e x utomhusbelysningen orsakar en jordning
Då släcks hela huset ner. Eller hur?
Men hur i hela världen vet man vad som orsakat felet? Jag menar det kan ju inte vara jordens lättaste att för en lekman felsöka :-? Eller :
Visst, man kan sektionera grupper hit och dit, men vanligast är väl ändå att man skyddar hela centralen?
Jag menar det är ju inte så kul att komma hem till en smält frys eller nåt bara för att utebelysningen eller annat har strulat >
Då släcks hela huset ner. Eller hur?
Men hur i hela världen vet man vad som orsakat felet? Jag menar det kan ju inte vara jordens lättaste att för en lekman felsöka :-? Eller :
Visst, man kan sektionera grupper hit och dit, men vanligast är väl ändå att man skyddar hela centralen?
Jag menar det är ju inte så kul att komma hem till en smält frys eller nåt bara för att utebelysningen eller annat har strulat >
Håller med dig att det kan vara svårt att felsöka men för den delen så är det ju just på utomhus grejer en jfb verkligen kan rädd liv. Själv kommer jag att sektionera jbf så att man får en egen bara för bilvämare och liknande saker utomhus och likadant lägga kyl och fry på en egen för at inte stå med tinad mat för att något annat falerat. Att stå utan jfb är inte tänkbart trots att jag numera bott i 5år utan att få dit en. :-[
Visst går det bra så länge du inte kopplar in den i den fasta instalationen. All kabel som sätts fast på ett permantent sett klassas som fastinstalation om jag fattat det hela rätt. Så det går inte att sätta en 63A hanske på inkommande ledning och därefter klassa resen av huset som icke fast instalation.

Fanken också att det inte går. Annars hade man juh kunnat gör sin installationer helt lagligt! Dessutom: DU STAL MIN IDÈ! >Snuttjulle skrev:Visst går det bra så länge du inte kopplar in den i den fasta instalationen. All kabel som sätts fast på ett permantent sett klassas som fastinstalation om jag fattat det hela rätt. Så det går inte att sätta en 63A hanske på inkommande ledning och därefter klassa resen av huset som icke fast instalation.![]()
![]()
![]()
Att felsöka vad som löst ut brytaren är oftast inte speciellt svårt.
*Skruva ur alla säkringar (eller slå av automatsäkringarna).
*Slå till Jordfelsbrytaren.
*Skruva sedan i säkringarna (eller slå på automatsäkringarna) en efter en. När du kommit fram till den felande gruppen så kommer jorfelsbrytaren att slå ifån igen.
*Nu vet du på vilken grupp som felar.
*Kolla vad som matas från den gruppen.
*Åtgärda denna pryl.
*Luta dig tillbaka i soffan framför Simpsons!
*Skruva sedan i säkringarna (eller slå på automatsäkringarna) en efter en. När du kommit fram till den felande gruppen så kommer jorfelsbrytaren att slå ifån igen.
*Åtgärda denna pryl.
*Luta dig tillbaka i soffan framför Simpsons!
Detta går bra så länge det inte är flera småfel som ligger på olika grupper. Ser ändå en stor vinst att dela upp det på många jfb.SkaneErik skrev:Att felsöka vad som löst ut brytaren är oftast inte speciellt svårt.
*Åtgärda denna pryl.
*Luta dig tillbaka i soffan framför Simpsons!![]()
Och sorry för att jag tog din ide.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Jordfel har en tendens att vara borta när det är dags för felsökning. Framförallt fel i utomhus installationer beror ju ofta på att det kommit in fukt, och den hinner ofta torka upp innan man börjar felsöka.
Klicka här för att svara