Bra inlägg! Håller helt med i bertraktelsen av digitaliseringsproblem inom astatlig och kommunal förvaltning. SLutsatsn är korrekt och någon ändring blir det inte förrän ansvariga politiker besitter nödvändiga kunskaper att ens ställa arelevanta frågor. Dock finns ett undantag, Skatteverket där funktionerna är förhållandevis bra. Som företagare uppskattas det. Lantmäteriet har alltid varit katastrof och ingen ändring i skite. Deras "självkostnader" tror jag, trots allt är i underkant. Som indutrikonsult inom flera områden, kan jag konstatera att de högsta timkostnader jag sett på Civ ing och motsvarande, har legat under 1450 kr/tim med bra beläggning=personalen följer arbetsplanerna.Jag tror att statsbidrag håller nere taxorna. Att ett statligt verk skulle reformeras i grunden, dvs med utgångspunkt från vad medborgarna behöver, är helt orimligt. Det finns för många i systemen som kommer att motarbeta det.
C civilingenjören skrev:
Du framför ingen synpunkt på lantmäteriförrättningens totalkostnad, men antyder att du kan anlita raketforskare för 1450 kronor/timme, vilket jag betvivlar.
Denna timkostnad är långt över lantmätarens lön, för kostnaden ska täcka IT-system, lokaler, mätinstrument, fordon, restid samt inte minst den överbyggnad som består av ett myller av onyttigt liv på huvudkontoret (controllers, hårchefer, utlandsprojekt och samordnare av alla de slag).
Timkostnaden går inte alls att jämföra med något konsultarvode, eftersom man får en del saker som du antagligen inte tänker på:
  • Rättssäker opartisk hantering och prövning enligt förvaltningslagen m.fl. lagar. Myndigheten beaktar de olika parternas intressen samt olika allmänintressen. Konsulter behöver inte diarieföra handlingar och samtal. De behöver bara beakta sin kunds intressen.
  • Resor mellan myndighetens kontor och förrättningsstället ingår utan kostnad av rättviseskäl.
  • Gränsmarkeringsmaterial ingår utan kostnad. Det är vanligtvis särskilda stålrör med förankringsmekanism längst ned. De "käppar" som du talar om är träläkt som sätts i rören efteråt för att man ska se på håll var de är tills man har lärt sig hitta dem.
  • Slutprodukten, den så kallade arkivakten, lagras digitalt (300 dpi, DJVU-format) i datacenter i bergrum i evärdlig tid och serveras på begäran inom någon sekund. Beställer man en utredning från en konsult får man hålla reda på den själv.
  • De viktigaste uppgifterna ur akten sammanställs med innehållet i andra förrättningsakter till ett fastighetsregister, som också hålls tillgängligt.
  • Vissa lantmäterikontor har en så kallad "allmänhetens dator" där du kostnadsfritt kan söka i arkiven.
Att det är brist på lantmätare är en myt som lantmäteriledningen gärna odlar - helt enkelt eftersom deras arbete vore lättare om det fanns mer utbud att välja och vraka bland - och att det skulle finnas mer personal att kasta på problemen som de själva skapar. För några år sedan höll de på att lägga ner kontor som de tyckte var för små - och skickade hem personalen. Nu sysslar de personerna med annat.

Sanningen är snarare att det finns lagom många lantmätare, men tekniska problem slösar bort hälften av deras arbetstid. Alltså skulle de få dubbelt så mycket gjort om systemen förbättrades genom att buggar åtgärdades samt prestanda och användbarhet optimerades. Detta är vad som vore möjligt med känd och beprövad teknik som funnits i decennier. (Om man sedan dessutom använder nyare teknik som artificiell intelligens skulle man på sikt få ännu bättre effekt.) Chefspersoner saknar dock kapacitet att nöta på och enträget lösa en mängd små problem så att saker så småningom fungerar bättre. De är mer intresserade av att implementera någon trendig metod som heter något på engelska och är revolutionerande. Det kan dom skriva om i sitt CV när de söker nästa chefsjobb.

Den som vill fördjupa sig bör läsa den klassiska boken "Jävla skitsystem!". Den handlar om andra myndigheter men kunde ha handlat om Lantmäteriet. Där beskrivs varför myndigheters tekniska handläggningssystem aldrig kan bli bra. T.ex. blir utvecklingsprojekt alltid försenade och man tvingas prioritera bort användbarhet och prestanda. När systemet är infört är det inte längre intressant att förbättra, eftersom man bara ska använda systemet i några år till och sedan skapa ett nytt, så man spar på resurserna till det i stället. Det nya systemet blir några år försenat och har samma typ av problem som det gamla. Detta leder till usel digital arbetsmiljö och dålig effektivitet som inte medger ett attraktivt löneutrymme. Därför slutar de som kan från myndigheten. Gäller polis, sjukvård, lantmäteri med flera offentliga verksamheter.

Ett extra problem för myndigheter i kris är att ledningen måste visa regeringen att man gör saker. Därför gör man saker. Det innebär dock vanligtvis att man rör om i verksamheter och stör även sådant som fungerade förut. Dessutom börjar man tricksa för att förbättra statistiken. Beslagtar tullen en pall piratkopierade handväskor lägger man upp ett ärende för varje väska - och markerar det som uppklarat. Eller så ställer sig polisen vid vägen och samlar in körkort och böter för att få till antalet uppklarade brott. Klagar byggbranschen mycket på att lantmäteriförrättningar fördröjer byggnation kraftsamlar myndigheten för att prioritera dessa ärenden. Nästa möte med regeringen har man en förbättring att visa upp. Men då har man åsidosatt någon annan ärendetyp och snart börjar någon annan grupp klaga.

harry73 harry73 skrev:
Jag lantmätarens timpeng är för högt. Att lantmätaren behöver förberedningstid innan själva inmätningen är mycket möjligt, men eftersom de tar betalt per timme är det inte ett ursäkt för deras timpriser.

Är inte helt med på hur du tänker där, när man läser lite i den här tråden så får man ju intrycket att det är typ bara ta en bil gps å trycka in koordinaten å sedan är det klart. Som jag sa tidigare bara den utrustning som krävs för att gör det här skulle säkert ligga på 1000kr/dag bara att hyra (köpa ca 200000) och sedan måste du veta vad du håller på med samt ha nödvändiga dwg-filer. Ni som har byggt hus vet ju att en nybyggnadskart ligger på ca 10000kr och en förenklad på ca 1000kr, bil ut till kund sedan rigga utrustning göra själva utsättningen ner med rör för gränsmarkeringar tillbaka till kontoret och skriva in det man har gjort så det kan diarieföras.

Televerket minns jag alltför väl. Bland annat för att det var min första pryoplats.

Felet med Televerket var att det var en myndighet där myndighetsutövning inte behövdes. Alltså uppdelning med myndighetsansvaret på PTS.

Taxi har aldrig varit någon myndighet, och inte ens något monopol. Istället var det taxitillstånd som fördelades enligt principer som gott kunde ifrågasättas. Alltså avreglering, även om denna skedde för snabbt och okontrollerat.

Elmarknaden däremot är ett exempel på hur det gick snett. Istället för att vara konsekvent och förstatliga elnätet, lät man elbolag behålla näten och ta betalt för någon slags slitage som elektriciteten utgör på ledningarna. Alltså betalar vi idag elen två gånger. Inte billigare, inte bättre.

Men även detta område innehöll ingen myndighetsutövning. Så dessa exempel är inte relevanta.

Bilprovningen däremot är myndighetsutövning. Den skulle aldrig ha privatiserats. Tillgängligheten borde ha ökats, vilket kunde skett ändå. Och billigare? Det vete 17. Säkrare? Tveksamt. Är privata bilprovningar bättre, eller har de krav på sig att vara billigare och därmed slarvigare? Det får framtiden utvisa.

Lantmäteriet är myndighetsutövning. Den ska vara statlig, opartisk, och företräda samhället, och inga andra intressen. Det bleve lätt annars för t ex storbolag att köpa in sig och sedan avgöra marktvister med enskilda till sin egen fördel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
J Jimmy79 skrev:
Jobbar själv som mättekniker inom bygg om ni tycker att ca 1500kr/tim är dyrt så kan ni börja fundera över vad den utrustning som krävs för att göra en enkel utsättning av tomt kostar att äga samt de abonnemang som krävs för att kunna använda denna utrustning sedan helt otroligt nog behövs det lite jobb innan man kan göra själva utsättningen i form att sitta med nybyggnads kartan och göra en arbetsorder. Så nej jag tycker inte det är dyrt men det tar sjukt lång tid för dem på Lantmäteriet att göra det dom ska men det har just att göra med personalbrist
Om lantmätaren tog 1500:- för den tid han jobbade hos kund så skulle jag kunna förstå prissättningen. Men dom tar ju, vad jag har förstått, betalt även för förberedelsetid, utredningstid, tid för diarieföring etc. Då är inte 1500 särskilt billigt eller ens rimligt med en fungerande organisation.

S Sir Duke skrev:
Minnet är kort. Man glömmer lätt hur det var före avregleringen, och ser historien i ett rosa skimmer, oförtjänt. Jag citerar en krönika i DN häromåret:

"Före avregleringen var det bara marginellt lättare att få tag i en taxi än att teleportera sig till Arlanda."

Det kanske inte har blivit billigare, men någon sorts konkurrens har tillkommit och tillgängligheten har definitivt ökat.

Och det där med Televerket, herregud hur kan någon längta tillbaka till den tiden... DDR-Sverige.
Nej längtar tillbaka gör man inte o visst god tillgång på Taxibilar vid ex flygplatser och centrala delar tom slagsmål om kunden vissa bolag som kör omvägar för att öka förtjänsten bilar med undermåliga däck, så bra har det inte blivit även om en del kan uppleva en förbättring :-)

J Jimmy79 skrev:
Jobbar själv som mättekniker inom bygg om ni tycker att ca 1500kr/tim är dyrt så kan ni börja fundera över vad den utrustning som krävs för att göra en enkel utsättning av tomt kostar att äga samt de abonnemang som krävs för att kunna använda denna utrustning sedan helt otroligt nog behövs det lite jobb innan man kan göra själva utsättningen i form att sitta med nybyggnads kartan och göra en arbetsorder. Så nej jag tycker inte det är dyrt men det tar sjukt lång tid för dem på Lantmäteriet att göra det dom ska men det har just att göra med personalbrist
Om du väljer att köpa hutlöst dyr utrustning så gör du det av EN anledning. Jobbet ska gå så fort som möjligt så du kan ta på dig flera uppdrag så du kan tjäna mera pengar. Ska då varje kund vara mer för varje uppdrag?

ricebridge ricebridge skrev:
Lantmäteriet är myndighetsutövning. Den ska vara statlig, opartisk, och företräda samhället, och inga andra intressen. Det bleve lätt annars för t ex storbolag att köpa in sig och sedan avgöra marktvister med enskilda till sin egen fördel.
Men du är väl inte så naiv att du tror att bara för att en verksamhet bedrivs under statligt eller kommunalt monopol, så
finns ingen risk för mutor, bestickning, delikatessjäv och annat liknande?

Som före detta boende i Muteborg har jag sett vad monopolsituationer för med sig.

• Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
K Kennethihbg skrev:
Om du väljer att köpa hutlöst dyr utrustning så gör du det av EN anledning. Jobbet ska gå så fort som möjligt så du kan ta på dig flera uppdrag så du kan tjäna mera pengar. Ska då varje kund vara mer för varje uppdrag?

Absolut är det så men så jobbar inte en underbemannad myndighet som inte har större vinst krav.

Men som sagt GPS/GNSS-system är sjukt dyrt samt de abonnemang som krävs för uppkoppling samt program och det är inte något man kan välja det är ett måste när man håller på med det jag gör som mättekniker det är sjukt dyrt med utrustning

Här får ni lite ca priser på hur firman jag jobbar på debiterar, så har ni något att jämföra med.

Gränspåvisning 2500kr för den första punkten. Extra punkter vid samma tillfälle kostar 550kr styck

Grovutstakning för en vanlig villa upp till 200 kvm 6300kr

Finutstakning för en vanlig villa upp till 200 kvm 9100kr

Lägeskontroll för upp till 200 kvm kostar 5400kr

Övrig timtaxa är 1450kr

harry73
J Jimmy79 skrev:
Är inte helt med på hur du tänker där, när man läser lite i den här tråden så får man ju intrycket att det är typ bara ta en bil gps å trycka in koordinaten å sedan är det klart
Du skrev att förberedning behövs för att förklara den höga timpengen. Men det är inte relevant för att de debiterar per timme även för förberedningstiden.
Och om utrustningen nu kostar 10tkr per dag då är det nästantill försumbart om en förrättning som inkluderar en dags mätning kostar ca 30tkr. Då kostar utrustningen bara 3 % av totalkostnaden

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du skrev att förberedning behövs för att förklara den höga timpengen. Men det är inte relevant för att de debiterar per timme även för förberedningstiden.
Och om utrustningen nu kostar 10tkr per dag då är det nästantill försumbart om en förrättning som inkluderar en dags mätning kostar ca 30tkr. Då kostar utrustningen bara 3 % av totalkostnaden

Det jag sa om du hyr utrustningen så ligger det på ca 1000kr/dag men vet du hur den fungerar vet du hur du ska göra för att få dina ritningar in i instrumentet? Har du allt underlag för tomten du äger sist men inte minst har du rätten att göra en avstyckning av tomt och bestämma gränser nej för den rätten äger Lantmäteriet. Sedan är det som så att Lantmäteriet 9 fall av 10 iaf för mig då jag har haft med dom att göra lämnar fast pris på allt de gör men debiterar tim pris på extra saker du som kund vill att de ska göra å då tar en beslutande lantmätare: 1 450 kr/timme

B BalooMannen skrev:
Jag tänkte bara dela med mig av en nylig utförd avstyckning av tomt. Lantmäteriet är ju som bekant en statlig myndighet som ska utföra det här jobbet. De har inget vinst intresse så deras avgifter ska bara täcka faktiska kostnader.

1450 kr per timme utan moms... är det rimligt för "Sakägarkontakter, Beredning, Protokoll, Beskrivning, Beräkning och kartframställning". Inte raket forskning precis.

Därtill beställdes jobbet i Augusti 2016. Oktober 2017 är de på plats med mätstickan för att sätta 4 käppar i backen... jag blir så trött. Förbannad var jag, men det gick över efter 6-7 månader. Men ger upp helt enkelt. Om någon som läser detta pluggar samhälle på universitetsnivå har jag en bra "Master" här.

Problemställning: Kan Lantmäteriets ineffektivitet mätas på Sveriges BMP?
Jag menar, om varje person som vill skilja ut en tomt måste vänta ett år på att få detta gjort påverkar detta etablering av företag, husbyggande, samhällsutvecklingen... ja allt. Jag tror att det går, att mäta altså.
Det
Lycka till med era avstyckningar och må någon göra något med lantmäteriet.
Hej olycksbroder!

1975 ärvde min bror och jag en tomt om 4000 m2 i fördelning 25 till honom och 75 till mig. Annan egendom gjorde att denna fastigheten fördelades ojämnt. Vi lät den vara ostyckad tills våra föräldrar gick bort. 2007 var all formalia genomgången och jag ansökte om klyvning. Tomten ansågs då med sina 4 000 m2 vara värd 6 mkr varför en delning eller kontant ersättning ansågs ligga i möjligheternas ram.. Men ACK!!
Först invände broderns jurist W att krav på offentlig försäljning gick före klyvning, varpå lantmätaren skällde ut honom och läste lagen högt. Det slutade med att W anmälde lantmätaren för jäv! En lång stund i rätten upp till högsta instans och sedan en lång rättegång anförd av W om arvskiftet gällde. Överklagande och förlust i alla tre instanser med HD överst. Ny lantmätare stiger in, skall uppdatera sig, håller flera faktagenomgångar med oss. Den nya lantmätaren ifrågasätter om en byggnad är fast eller lös egendom. Finner den vara lös egendom och underkänner härmed hela klyvningsansökan. Innan dess har möte hållits på tomten och blivande gränspunkter utsatts men lantmätaren ifrågasatte då om detta var nödvändigt då sannolikt lös egendom förelåg, vilket han senare bekräftade. Enligt ett fall i Stockholmstrakten skulle fastigheten på ofri grund gör att den som fick den i sin lott fick nedvärdera det marknadsvärdet till 50%. Därmed kunde inte fastigheten styckas utan endast möjlighet att sälja offentligt förelåg.
Vi avvaktar nu det 5 domstolsavgörandet i fallet. En anvisning i domstolsutslag om hur man beräknar en 25% andel av fastighetens nuvärde 8 mkr.
Kostnader! Jo Lantmätaren 550 kkr, första målet i TR 600 kkr, förvaltare 95 kkr. Kostnaden för hur man beräknar de 25% ligger enligt uppskattning på ca 475 kkr för parterna. Eller totalt 1 720 kkr. Till det kommer för min del bortfall av fakturerbar tid liksom resor mm Vissa delar men inte allt har betalts av försäkringsbolag.
Det värsta är nog i alla fall den utdragna ovissa händelseutvecklingen.
Har någon annan råkat ut för liknande?
Frågar Strandli

Varför inte stycka bort 1000 m2, äga båda tomterna gemensamt, för att sedan när lantmäteriförättningen är klar skänka de resterande 75 procenten av resp tomt till varandra?

harry73
J Jimmy79 skrev:
Det jag sa om du hyr utrustningen så ligger det på ca 1000kr/dag men vet du hur den fungerar vet du hur du ska göra för att få dina ritningar in i instrumentet?
Förlåt 1000kr/dag. Ännu billigare alltså. Då är gps kostnaden en otroligt liten kostnad i en förrättning och absolut inget som försvarar lantmäteriets timpriser.
Att ni som kommersiellt bolag tar dom pengar när ni får möjligheten är en sak. Att lantmäteriet gör det är en hel annan. Jag anser att priser för en förrättning ska täcka de kostnader för en förrättning. Som det ser ut nu kan de täcka kostnader för hela verksamheten. Det är fel.

Visserligen OT, men hur kan GPS-utrustningen, inkl. Differentiell dito, kosta 1000 kr/dygn,
Dvs 365.000 kr per år?
Och varför skulle Lantmäteriet hyra grejerna, varför inte köpa, man är väl ute och mäter varje dag?

Det är väl små enkla elektronikprodukter som man nästan kan köpa på Kjell &Co?
Borde gå ett köpa för en bråkdel av den årsavgiften.

• Gilla
  • Haha
Springhunter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.