41 348 läst ·
147 svar
41k läst
147 svar
Återigen - Hutlöst av Lantmäteriet
Lantmätare är ingen skyddad titel. Så det kan vem som helst kalla sig. Det är inte en examens titel.
Nu kan ju wikipedia ha tokfel, men det var ju åtminstone ganska fylligt med felaktig information där isåfall.S Springhunter skrev:
Men ska vi tro på WP så har det funnits civilingenjörsutbildning åtminstone sedan 1818, men kanske redan 1798.
Och 1915 reglerades titeln och KTH hade examensrätten och Chalmers fick samma rätt 1937.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Civilingenjör
Enligt samma källa kunde man efter 1988 gå en tvåårig utbildning till ingenjör.Mikael_L skrev:
Nu kan ju wikipedia ha tokfel, men det var ju åtminstone ganska fylligt med felaktig information där isåfall.
Men ska vi tro på WP så har det funnits civilingenjörsutbildning åtminstone sedan 1818, men kanske redan 1798.
Och 1915 reglerades titeln och KTH hade examensrätten och Chalmers fick samma rätt 1937.
[länk]
Regeringen beslutade 1988 att en tvåårig ingenjörsutbildning på mellannivå skulle införas med den statliga högskolan som huvudman som ersättning för gymnasiets fjärde år inom den fyraåriga tekniska linjen.[5] Mellaningenjörsutbildningen ersattes senare [när?] med den treåriga högskolingenjörsutbildning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Högskoleingenjör
Jag har flera gamla studiekamrater som utbildade sig till ingenjör via det tvååriga programmet. Själv valde jag att göra lumpen alldeles för länge, så när jag skulle börja var den treårig...
Väldigt off topic, men nu ska vi försöka att inte blanda ihop begreppen. Ingenjör är ingen skyddad titel, men högskoleingenjör och civilingenjör är det och de kräver en 3- respektive 5-årig utbildning.
Lantmätare är inte någon skyddad titel, och tittar man på de jobbannonser Lantmäteret har ute just nu ser man att de söker personer med
Lantmätare är inte någon skyddad titel, och tittar man på de jobbannonser Lantmäteret har ute just nu ser man att de söker personer med
Så det verkar inte vara självklart att man har minst 3-årig utbildning, men det är de utbildningarna som är lättast att hitta när man söker iaf.- Civil- eller högskoleingenjörsexamen lantmäteri/samhällsbyggnad.
- Kandidatexamen lantmäteri inriktning ekonomi/juridik.
(Alternativt svensk eller validerad examen**:
- Jurist- eller rättsvetarexamen alternativt affärsjuridisk utbildning, på minst kandidatnivå
- Högskoleexamen som bedöms relevant för verksamheten, med tillägg av magisterexamen med inriktning mark- och miljörätt.)
Du har studerat svensk fastighetsrätt.
Finns flertal utbildningar till mätningstekniker på många orter med en kurstid på 2 år.S Springhunter skrev:
Nej. Lantmätare är en yrkestitel. Den kan du med säkerhet få med den utbildningen bakom dig.
Nu är jag ute på lite osäker mark här, men när man säger ”lantmätare” tänker de flesta på någon som sköter avstyckningar, gränsutredningar och sånt. En mer korrekt term är då ”Förrättningslantmätare”. Det kan man garanterat inte bli med enbart två års mätningsingenjörsutbildning, det kräver en massa juridikkurser också. Sedan finns det även ”tekniska lantmätare”, som man kanske kan säga är lite mer avancerade mätningsingenjörer. De sköter ingen fastighetsjuridik, utan saker som geoidmodeller, kartprojektioner, koordinattransformationer, databaser mm. Det kanske inte är omöjligt att avancera dit med 2-årig utbildning, vad vet jag?D Daniel 109 skrev:
De som jobbar på Metria ett par sura jävlar, fick utskällning för vi grävt bort en av deras pinnar. Hittade den igen och skulle va snäll och lämna tillbaka den men han vart bara ännu surare trots jag erbjöd att sätta den på ungefär samma ställe.B b8q skrev:
Om det var en gränsmarkering du tog bort så begick du ett lagbrott. Att sätta "tillbaka" den efter eget huvud är antagligen ytterligare ett lagbrott. Man får inte staka ut gränser på egen hand och det finns goda anledningar till att det är så.Q jope84 skrev:
Det var skrivet lite skämtsamt, det var en lastbil som kört ned en stolpe. Jag skulle få ned ett nytt fundament , då skiter jag i om de sitter en sån där mät pinne ivägen.E Eld skrev:
Klicka här för att svara