41 348 läst ·
147 svar
41k läst
147 svar
Återigen - Hutlöst av Lantmäteriet
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Tja, jämför hur den ekonomiska utvecklingen sett ut i länder som har dåliga (eller inga) system för att hålla ordning på vem som äger vilken mark, och de som har bra (som tex Sverige)...
Sen kan man ju fundera på om det är dyrt eller inte... Eftersom det är en statlig myndighet är ju allt offentligt, så det är ju bara att kolla upp vart pengarna går.... Garanterat inte till någon enskild persons konto... Då är ju frågan snarare om skattebetalare ska subventionera ditt ärende, eller om du bara har burit dina egna kostnader...
Sen kan man ju fundera på om det är dyrt eller inte... Eftersom det är en statlig myndighet är ju allt offentligt, så det är ju bara att kolla upp vart pengarna går.... Garanterat inte till någon enskild persons konto... Då är ju frågan snarare om skattebetalare ska subventionera ditt ärende, eller om du bara har burit dina egna kostnader...
Nåja jag tycker nog konkurensutsättningen av bilprovningen fungerar utmärkt,bra service och snabbare tider, dessutom fungerar den ursprungliga verksamheten bättre idag. Med dagens teknik borde även lantmäteriet kunna konkurensuttsättas i alla fallde delar som enbart handlar om avstyckningar och kunna effektiviseras några hundra procent och ändå lyfta lönen för lantmätarnaRaptor50 skrev:
Myndighetsutövning ska vara statlig och inte privat.
Sant, Tillgängligheten har ökat om man bor i storstäderM MartinP666 skrev:Antalet besiktningsstationer har mer än fördubblats sedan privatiseringen. Hur många arbetstillfällen har skapats?
Tidigare kunde första lediga tid vara om en månad, på en tid som inte passade så man fick ta ledigt från jobbet etc. Nu kan jag köra till Bilorovningen eller Besikta i morgon om jag vill.
Sedan är frågan om Svensk Bilprovning gick runt tidigare, eller om staten fick skjuta till pengar? Vet inte hur man får fram den informationen.
Tycker inte det var specielt dyrtB BalooMannen skrev:Jag tänkte bara dela med mig av en nylig utförd avstyckning av tomt. Lantmäteriet är ju som bekant en statlig myndighet som ska utföra det här jobbet. De har inget vinst intresse så deras avgifter ska bara täcka faktiska kostnader.
1450 kr per timme utan moms... är det rimligt för "Sakägarkontakter, Beredning, Protokoll, Beskrivning, Beräkning och kartframställning". Inte raket forskning precis.
Därtill beställdes jobbet i Augusti 2016. Oktober 2017 är de på plats med mätstickan för att sätta 4 käppar i backen... jag blir så trött. Förbannad var jag, men det gick över efter 6-7 månader. Men ger upp helt enkelt. Om någon som läser detta pluggar samhälle på universitetsnivå har jag en bra "Master" här.
Problemställning: Kan Lantmäteriets ineffektivitet mätas på Sveriges BMP?
Jag menar, om varje person som vill skilja ut en tomt måste vänta ett år på att få detta gjort påverkar detta etablering av företag, husbyggande, samhällsutvecklingen... ja allt. Jag tror att det går, att mäta altså.
Lycka till med era avstyckningar och må någon göra något med lantmäteriet.
Tycker inte. Vis mig ett enaste fall där privatisering har reducerat priset, bestktning av bil? El priset?telefon? Toget?Nä 1450 kr låter inte så värst, fick just ett förslag på rep av en tvättmaskin; 2850: för felsökning och då tillkom reparationen och reservdelar Det du!,KnockOnWood skrev:
Hur definierar du storstad egentligen? Jag bor i en glesbygdskommun med 30-40 000 invånare, här finns åtminstone två ställen att besiktiga bilen och två taxibolag som är tillgängliga dygnet runt. När det gäller elmarknaden är den ju bara delvis avreglerad.
På samma sätt som avregleringen av bilprovningen där priserna bara ökar och ökar? I så fall bör man ha en del statlig och en del privat, annars får man noll koll på vart priserna drar iväg (alltid uppåt, aldrig neråt på en 100% avreglerad marknad är min erfarenhet).KnockOnWood skrev:
Som telefoni då menar du? Eller mat, eletronik mm?stiga skrev:
Och sjukvården är gratis, skolan är gratis? Du måste väl ändå inse att den avgift du betalar till staten inte är den faktiska kostnaden för den tjänsten?Å åk-lagarn skrev:
Vad spelar det för roll att taxin är svart, du ska väl ta dig från A till B?
Tänk om skolan kunde lära ut grundläggande ekonomi, då skulle vi inte behöva ha infantila diskussioner som den här.
Lantmäteriets taxa är helt sjuk. Det skall finnas en linjär koppling mellan lön och timpris, självklart. På mitt jobb anlitar vi massor av konsulter och de vassaste har den högsta timdebiteringen. Jämför du en lantmätares lön med dennes timpeng inser du att ngt är väldigt fel. 5-600 kr skulle de kunna ta ut. Således finns det bara 2 alternativ. Antingen debiterar de enbart 30% av sin arbetstid eller så finansierar deras timdebitering annan odebiterbar verksamhet. Båda alternativen är fullständigt fel.