Swetrot Swetrot skrev:
Det behövs fler lantmätare, men utbildningen är lång och lönen tämligen medioker. Det är inte så svårt att hitta bättre betalda jobb för motsvarande kunskaper och utbildning.
Min sambo är lantmätare.
2 års eftergymnasial utbildning är inte lång.
Hennes ingångslön var 1500kr lägre än min polares ingångslön efter hans 5 års civilingenjörsutbildning inom robotik.
Hennes lön nu är bara 2600kr lägre än min lön och jag är automationsingenjör med 5 års erfarenhet.
Du bör nog ta reda på fakta innan du skriver.

Men du har rätt i att det behövs fler. Bland annat därför lönen är så hög inom det yrket, Det finns knappt mätare.

B BalooMannen skrev:
Därtill beställdes jobbet i Augusti 2016. Oktober 2017 är de på plats med mätstickan för att sätta 4 käppar i backen.
Lantmäteriets problem har sedan flera år observerats av regeringen som har påtalat detta på olika sätt för lantmäteriet.

Problemet är att lantmäteriet inte kan behålla sina anställda, kommunerna är missnöjda med lantmäteriet och anställer egna lantmätare vilket bildar en ond cirkel med ännu färre utbildade lantmätare hos lantmäteriet.

I stället för att locka till sig fler lantmätare genom att höja lönen med t.ex. 30%, envisas man med att i stället omorganisera sig i tron att bli mer effektiva. Ett lantmäterijobb delas upp på flera personer, lantmätarna upplever detta som att deras jobb blir mer enahanda, och slutar och börjar på kommunerna med både mer omväxlande och bättre betalt jobb.

Lantmäteriet anställer och lär upp nyutbildade lantmätare (vilka det utbildas för lite av), vilka efter att lärt upp sig börjar på privata eller kommunala jobb.

Enda raka tror jag att byta ledningen av lantmäteriet i Gävle, och få in ny frisk luft. Utreda vilka utbildningskrav och löner man behöver för olika jobb på lantmäteriet, och göra arbetet mer attraktivt.

/Claes Böjesson
Med pågående irriterad kontakt med Lantmäteriet sedan 1.5 år

• Gilla
Springhunter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tycker ni fasta telefonen var billigare innan avregleringen?
Den fungerade i alla fall!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B BalooMannen skrev:
Jag tänkte bara dela med mig av en nylig utförd avstyckning av tomt. Lantmäteriet är ju som bekant en statlig myndighet som ska utföra det här jobbet. De har inget vinst intresse så deras avgifter ska bara täcka faktiska kostnader.

1450 kr per timme utan moms... är det rimligt för "Sakägarkontakter, Beredning, Protokoll, Beskrivning, Beräkning och kartframställning". Inte raket forskning precis.

Därtill beställdes jobbet i Augusti 2016. Oktober 2017 är de på plats med mätstickan för att sätta 4 käppar i backen... jag blir så trött. Förbannad var jag, men det gick över efter 6-7 månader. Men ger upp helt enkelt. Om någon som läser detta pluggar samhälle på universitetsnivå har jag en bra "Master" här.

Problemställning: Kan Lantmäteriets ineffektivitet mätas på Sveriges BMP?
Jag menar, om varje person som vill skilja ut en tomt måste vänta ett år på att få detta gjort påverkar detta etablering av företag, husbyggande, samhällsutvecklingen... ja allt. Jag tror att det går, att mäta altså.

Lycka till med era avstyckningar och må någon göra något med lantmäteriet.
Håller helt med om dessa problem. En avstyckning vid vårt sommarhus visar hur Länsstyrelsen styr och ställer. Fyra lantmätare vill ha betalt för samma styckningsärende efter som de byter personalen under arbetet. Den första styckade av den tomt som vi betalat för ca 3000 m2
Den fjärde beslutade att tomten var för stor och styckade om ca 1000 m2 mindre. Att vi betalat för en större tomt hade ingen betydelse, ingen ersättning. Vårt hus har inga grannar och ligger på en ö i skärgården. Man kan ju undra???

Intressant att läsa

Vid står inför en uppstyckning till våren, av en tomt på ca 12000m2

Tanken är att den skall delas in i tre lika lotter

Vad bör man räkna med för faktiska kostnader i och med detta?

S SonnyListon skrev:
Och sjukvården är gratis, skolan är gratis? Du måste väl ändå inse att den avgift du betalar till staten inte är den faktiska kostnaden för den tjänsten?
Vad spelar det för roll att taxin är svart, du ska väl ta dig från A till B?
Tänk om skolan kunde lära ut grundläggande ekonomi, då skulle vi inte behöva ha infantila diskussioner som den här.
Svarar med ett gångbart uttryck PUCKO

Arvodet är utan att tveka helt oskäligt. Förvisso har de en massa ansvar att reda ut och att diarieföra men, det har många konsulter. Utan att för den skull ta så ohemult betalt. Så det är uppenbart att timtaxan ska täcka en ineffektiv organisation. Jämförbara priser för konsulter som sätter upp system inom Landstingen (läs sjukvård) ligger på max 905:-/h. (Jo det finns både högre och lägre.) Och detta är utan tvekan enklare med färre fira parametrar (Läs sjukhuspersonal med egna åsikter. Dock icke likadana.)

M MartinP666 skrev:
Hur definierar du storstad egentligen? Jag bor i en glesbygdskommun med 30-40 000 invånare, här finns åtminstone två ställen att besiktiga bilen och två taxibolag som är tillgängliga dygnet runt. När det gäller elmarknaden är den ju bara delvis avreglerad.
I flera kranskommuner runt GBG finns det inga lokala Taxibolag kvar

Raptor50 Raptor50 skrev:
Skapa konkurrensen

Ja man ser ju hur det gick med bilprovningen. Den blev inte direkt billigare efter fler kunde besikta bilen.
Som bilprovningen eller Fortum som genast höjde priserna konkurrens är inget universalmedlen. Det fungerar bara på massproducerande marknad och liknande inte på få aktörer som det i så fallet där det skulle finnas få aktörer Kolla även bankväsendet.

P bisterfinnen skrev:
Nästa gång, be någon ansvarig på ditt kommunala eller statliga lantmäteri berätta om ”ärendebalansen” och hur de jobbar med den. Skråmentaliteten är skrämmande.
Har du lust att berätta mer?

C civilingenjören skrev:
Chefspersoner saknar dock kapacitet att nöta på och enträget lösa en mängd små problem så att saker så småningom fungerar bättre. De är mer intresserade av att implementera någon trendig metod som heter något på engelska och är revolutionerande. Det kan dom skriva om i sitt CV när de söker nästa chefsjobb.
Det där var nog den bästa sammanfattningen av livet som statsanställd jag läst på flera år.
/Fotografen, statsansställd

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Jobbar själv som mättekniker inom bygg om ni tycker att ca 1500kr/tim är dyrt så kan ni börja fundera över vad den utrustning som krävs för att göra en enkel utsättning av tomt kostar att äga samt de abonnemang som krävs för att kunna använda denna utrustning sedan helt otroligt nog behövs det lite jobb innan man kan göra själva utsättningen i form att sitta med nybyggnads kartan och göra en arbetsorder. Så nej jag tycker inte det är dyrt men det tar sjukt lång tid för dem på Lantmäteriet att göra det dom ska men det har just att göra med personalbrist

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
J Jimmy79 skrev:
sedan helt otroligt nog behövs det lite jobb innan man kan göra själva utsättningen i form att sitta med nybyggnads kartan och göra en arbetsorder.
Jag lantmätarens timpeng är för högt. Att lantmätaren behöver förberedningstid innan själva inmätningen är mycket möjligt, men eftersom de tar betalt per timme är det inte ett ursäkt för deras timpriser.

Å åk-lagarn skrev:
Mm det gick ju bra med Elmarknaden och Bilprovningen och Taxi
Minnet är kort. Man glömmer lätt hur det var före avregleringen, och ser historien i ett rosa skimmer, oförtjänt. Jag citerar en krönika i DN häromåret:

"Före avregleringen var det bara marginellt lättare att få tag i en taxi än att teleportera sig till Arlanda."

Det kanske inte har blivit billigare, men någon sorts konkurrens har tillkommit och tillgängligheten har definitivt ökat.

Och det där med Televerket, herregud hur kan någon längta tillbaka till den tiden... DDR-Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.