57 814 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Nu har jag lyssnat13th Marine skrev:
Tomas:
Repeterar samma floskler som Ygeman om Ryssland mm
Snackar om vätgas som innebär 70% förluster av energi (och vem fan vill bo i närheten av några 100 ton lagrad vätgas?) som ett alternativ… men det är de ju bara för extrema industrier som ändå behöver vätgas
Snackar bort panik nedstängningen i tyskland, med att de var snåla… de stängde ner för att om de inte gjort det så hade systemet kraschat och han undvek Kalifornien helt
Snackar om ”möjligheter” och teknik som inte är möjlig än (tex att anvönda vindkraft som reglerkraft)
Jan är den som framstår som trovärdig enligt mig
Det har stått lite här och där. Normalt vill jag inte länka till särintressen men i detta fall har medborgare och företag samma intresse, d v s en stabil och trygg elförsörjning som har ett rimligt och stabilt pris. Sen, som sagt, så gråter inte Norge över Sveriges brott mot reglerna, dom säljer ju hellre dyrare el till britterna genom den nyinvigda kabeln över Nordsjön.D Daniel 109 skrev:
https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-elpriserna-ytterligare/
De säljer naturligtvis så mycket de kan till UK oavsett anslutningar till Sverige. Det har inte med saken att göra.
Att tro att alla ledningar i ett när ska kunna användas till 100% är inte rimligt. Har vi mer ledningar över gränsen än vårt elnät kan hantera så måste dr ju begränsas. Det tar väldigt lång tid att bygga nya ledningar.
Att tro att alla ledningar i ett när ska kunna användas till 100% är inte rimligt. Har vi mer ledningar över gränsen än vårt elnät kan hantera så måste dr ju begränsas. Det tar väldigt lång tid att bygga nya ledningar.
Inte för Sverige, men de andra klarar det bra. Anledningen till "svårigheterna" har man själva orsakat eftersom att man i decennier underlåtit att bygga ut ledningarna och inte heller kompletterat opålitlig dröm-el med stabil elproduktion i söder som man istället lagt ner. Man blir då väldigt importberoende i söder och man har helt enkelt för lite egen el till de stora behoven i södra Sverige, vilket bryter mot reglerna för det nordiska elutbytet, vilka kräver att man ska ha ett visst utrymme för leverans till andra avtalsparter. Detta har SvK begärt undantag ifrån vilket alla nordiska partner sagt nej till, det är s a s grundläggande för den nordiska eltryggheten att alla följer reglerna.D Daniel 109 skrev:
Så det handlar inte om att något är svårt utan om att svenska myndigheter och politiker i decennier underlåtit att trygga den svenska elförsörjningen på det sätt man uttryckt i riktlinjerna för svensk energipolitik.
Det är ju inte som att Sverige byggde kraftverken i norr igår och de senaste reaktorstängningarna har varit kända sedan 2015.
Kraftproduktion ligger utanför Svenska kraftnäts område. Det finns ingen möjlighet att stärka upp stamnätet på det sättet på 5år. Jag håller med om att det behövs.
Om alla exportledningar alltid ska kunna gå fullt så får de i te vara för kraftiga. Spontant känns det som att en kraftigare ledning som inte alltid körs fullt är bättre än en klen som alltid är maxbelastad.
Om alla exportledningar alltid ska kunna gå fullt så får de i te vara för kraftiga. Spontant känns det som att en kraftigare ledning som inte alltid körs fullt är bättre än en klen som alltid är maxbelastad.
I Sverige tar allt lång tid men överföringsproblemen har varit kända mycket längre än det tar att bygga ut. Anslutningarna från Norge till Sverige är det inget fel på, det har jag aldrig sagt. Det är ledningsnätet och effektbalansen i Sverige det är fel på.D Daniel 109 skrev:De säljer naturligtvis så mycket de kan till UK oavsett anslutningar till Sverige. Det har inte med saken att göra.
Norge har inte obegränsat med el och måste även de följa 70%-regeln. Klart man säljer till britterna så mycket man kan men bara så mycket man kan i förhållande till de nordiska reglerna, vilka man nu frångått med hänvisning till Sveriges brott mot reglerna, vilket i sin tur innebär att man kan maxladda (1400 MW) till britterna när man slipper leverera till Sverige.
Det beror naturligtvis på vilken produktionskapacitet Norge har i varje givet skede, men det underlättar naturligtvis att kunna koppla bort Sverige och istället leverera till Storbritannien.
Ledningarna till Sverige och UK är på helt olika ställen. Så de bör inte begränsa varandra. Räcker inte elproduktionen till stiger priset tills efterfrågan minskar. Det har inget med dessa begränsningar att göra.
Samma här, nybygge är utmanande för tillfället. Redan huset är minst 500 k dyrare pga materialpriserna som det är. Stommen ska upp i januari och plötsligt känns en eller två 5-7 kW-byggfläktar plötsligt rätt jobbigt... Upp till 330 kWh per dag kan ge rätt galna elfakturor över vintern med nuvarande priser. Har någon bra idéer hur man kan hantera detta proaktivt? Funderar t.ex. på om det kan löna sig att installera en värmepump tidigt.S SonnyListon skrev:
Med det sagt tycker jag dock att vi inte kan förvänta oss en mycket mer friktionsfri övergång till ett mer hållbart elproduktionssystem. Omställningen måste ske nu, och det kommer uppenbarligen skava en del tyvärr.
D Daniel 109 skrev:
Ledningarna är helt riktigt på olika ställen, geografiska omständigheter gör ju detta logiskt. Den norska produktionsbasen är densamma till både Storbritannien och södra Sverige och det är det som är det intressanta här. Några problem i överföringskapaciteten sydnorge-sydsverige finns inte här, såvitt jag vet, den fungerar som den ska.
https://www.tn.se/article/premiar-for-norsk-brittisk-elkabel/
"Nu tar Norge ett steg som kan få stora konsekvenser för Väst-sveriges elförsörjning. Norska motsvarigheten till Svenska kraftnät, Statnett, meddelade på tisdagen att de stryper sin elkapacitet från södra Norge till Västsverige som en direkt konsekvens av Svenska kraftnäts agerande." DN 2021-11-25D Daniel 109 skrev:
Bryntse.TickyNucker skrev:
Mark Z Jacobson som han refererar till är en fuskforskare.
Siffrorna stämmer inte.
https://www.masterresource.org/rene...-in-the-energy-debate-100-renewables-fantasy/
Vilket vi nu får svart på vitt när elräkningen kommer.
Han har sin svenska motsvarighet i Lennart Söder.
Fantasin om 10% förnybart kommer att stå oss dyrt.
Det fattas nu 2000 MW motsvarande två reaktorer.
Vi lade nyss ned Ringhals 1 och 2.
Kan det bli värre? Säkerligen, Just wait.
https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-elpriserna-ytterligare
Vet ju inte vart du bor, men bor du på södra delen av landet kan ju en luftvatten VP av monoblocktyp vara enkel att installera tillfälligt.Singenjören89 skrev:
Antingen tillfälligt inkopplad direkt mot golvvärmen (obs man brukar få vara försiktig med att värma nygjuten betong), eller via ett par aerotemprar. Brukar gå att hitta på blocket, såg att nya enklare ligger på runt 4000kr plus frakt.
https://www.alloljepannor.se/sv/aerotemper/aerotemprar-sonniger
Alternativt så fixar man några fläktkonvektorer typ dessa.
https://www.rinkabyror.se/artikel/ul-11-flaktkonvektor/
Vill man vara riktigt klurig så ser man ju till att de är anpassade för kyla, så kan man nyttja dem till kyla i huset i framtiden.
Men med tanke på hur dyrt det är med rörmokare så vet jag inte om det lönar sig, om man inte kan lite själv. Det gäller ju att hitta en rörmokare som kan installera snabbt och tillfälligt med anslutningsslangar plus pemslang eller liknande.
Luft/luft måste ju vara det enklasteB BSOD skrev:Vet ju inte vart du bor, men bor du på södra delen av landet kan ju en luftvatten VP av monoblocktyp vara enkel att installera tillfälligt.
Antingen tillfälligt inkopplad direkt mot golvvärmen (obs man brukar få vara försiktig med att värma nygjuten betong), eller via ett par aerotemprar. Brukar gå att hitta på blocket, såg att nya enklare ligger på runt 4000kr plus frakt.
[länk]
Alternativt så fixar man några fläktkonvektorer typ dessa.
[länk]
Vill man vara riktigt klurig så ser man ju till att de är anpassade för kyla, så kan man nyttja dem till kyla i huset i framtiden.
Men med tanke på hur dyrt det är med rörmokare så vet jag inte om det lönar sig, om man inte kan lite själv. Det gäller ju att hitta en rörmokare som kan installera snabbt och tillfälligt med anslutningsslangar plus pemslang eller liknande.
Typ en sån här, busenkel installation
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/monoblockvarmepumpar/luftvarmepump-015365/
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag inbillar mig att fler storförbrukare har timdebitering så för dem är det kännbart.J jbernspang skrev:
Vi är storförbrukare och har timdebitering.
Imorgon är priserna rekordhöga igen. Särskilt mellan kl 17-18. Då ligger kwh-priset på 445 öre. Rätt saftigt tycker jag.