57 810 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Absolut. Det här är en fråga som är högst aktuell för alla.13th Marine skrev:
Och bör tas upp varannan vecka fram till valer
elförbrukningen kommer dubblas i landet och samtidigt har regeringen under sju år avvecklat 6 av 12 reaktorer.
Klart folk kommer få ont i plånboken. Så de bör veta varför det gör ont.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
Nja, att lägga ner reaktorerna kan vi nog beskylla de flesta riksdagspartier för, men många tycker det är skönt att skylla på S eller det förhatliga Mp.Appendix skrev:
Gällande artikelns vara eller inte vara så tycker jag det känns mest clickbait att publicera en varje vecka.
Speciellt på ett forum som inte ska diskutera politik, eller ja, man har nyss ändrat till endast bostadspolitik, och ska man lägga in energipolitik under bostadspolitik så kan man nog hitta anledningar till att kunna diskutera allt under flaggen bostadspolitik.
Edit: fyra reaktorer har stängts ner under de senaste två mandatperioderna, innan dess var det två mandatperioder som alliansen kunde väckt liv i Barsebäck igen, eller för den delen byggt nya.
Redigerat:
Är inte en enklare förklaring än denna kålsuparteori att det under lång tid helt enkelt inte har funnits politisk majoritet i Riksdagen för att utveckla Sveriges kärnkraft? D v s det spelar stor roll hur folk har röstat och de partier som är emot kärnkraft är högst ansvariga för att ha satt oss i nuvarande situation. Röstar du på de partierna så får du mer av samma, de är fortfarande instinktivt emot kärnkraft och kommer att spela det politiska spelet med alla dess fula knep för att fortsätta driva processen i samma riktning.13th Marine skrev:
Centerpartiet fick 25% av rösterna 1976 och bildade regering med antikärnkraftspolitik ("lågenergisamhället").
Miljöpartiet föddes ur folkrörelsen mot kärnkraft.
De andra partierna har aldrig varit uttalat mot kärnkraft, men i det klimat som rådde var det inte opportunt att vara för.
Huvudansvaret för att vilseleda folket om kärnkraft vilar på C och MP. De andra saknade bara kurage och ryggrad. Och ärlighet och ansvar. Och kunskap.
Och här står vi idag. Vi saknar 2000MW effekt efter att nyss ha stängt två reaktorer. Grannländerna är förbannade då vi inte längre kan uppfylla våra åtaganden.
Farmanbar är ny energiminister. Vi får väl se om han är bättre än pratpolitikerna Baylan och Ygerman. Han är åtminstone utbildad högskoleingenjör.
Miljöpartiet föddes ur folkrörelsen mot kärnkraft.
De andra partierna har aldrig varit uttalat mot kärnkraft, men i det klimat som rådde var det inte opportunt att vara för.
Huvudansvaret för att vilseleda folket om kärnkraft vilar på C och MP. De andra saknade bara kurage och ryggrad. Och ärlighet och ansvar. Och kunskap.
Och här står vi idag. Vi saknar 2000MW effekt efter att nyss ha stängt två reaktorer. Grannländerna är förbannade då vi inte längre kan uppfylla våra åtaganden.
Farmanbar är ny energiminister. Vi får väl se om han är bättre än pratpolitikerna Baylan och Ygerman. Han är åtminstone utbildad högskoleingenjör.
Njaa.. här kommer lite kärnkraftshistoriamnils skrev:
Motstånd mot kärnkraft | Vattenfalls historia och kulturarv - Vattenfalls historia och kulturarv
Och vad där motsäger att det bara är S regeringar som stängt kärnkraftverk? Först B1 & B2, sedan efter effektskattens införande och kraven på oberoende härdklylning, O1 (som var gammal, liten och inte liknande något annat så den är förlåten), O2 (som var likadan som B1&B2) och därefter R2 (upprostad, dyr att reparera) & R1.A Abies koreana skrev:
Tack! Helt nya grejer för mig, intressant. Ska kolla närmare på detta. Vi bor i Göteborg om det spelar in. En till relevant faktor är att vi borde kunna återinstallera värmekällan i vårt framtida uthus på 30-40 m2.B BSOD skrev:Vet ju inte vart du bor, men bor du på södra delen av landet kan ju en luftvatten VP av monoblocktyp vara enkel att installera tillfälligt.
Antingen tillfälligt inkopplad direkt mot golvvärmen (obs man brukar få vara försiktig med att värma nygjuten betong), eller via ett par aerotemprar. Brukar gå att hitta på blocket, såg att nya enklare ligger på runt 4000kr plus frakt.
[länk]
Alternativt så fixar man några fläktkonvektorer typ dessa.
[länk]
Vill man vara riktigt klurig så ser man ju till att de är anpassade för kyla, så kan man nyttja dem till kyla i huset i framtiden.
Men med tanke på hur dyrt det är med rörmokare så vet jag inte om det lönar sig, om man inte kan lite själv. Det gäller ju att hitta en rörmokare som kan installera snabbt och tillfälligt med anslutningsslangar plus pemslang eller liknande.
När jag försöker räkna på detta ser en värmepump ut att löna sig, men känner att jag är ute och cyklar. Stämmer den här uppställningen? Räknar med att köra fullt blås med en fläkt i tre månader, kollar på den här värmepumpen som referens. Osäker på både pumpens uteffekt och angivna Energiförbrukning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ser jäkligt smidigt ut. Riktigt okunnig på sånt här - hur ska jag räkna på detta? Som jag förstår det gör en sån här värmepump relativt sin värmeeffekt av med mindre energi än en byggfläkt och därför kan räknas hem över tid. Mellanskillnaden dessa nedan emellan är "vinsten"?N noone70 skrev:
Effektförbrukning: 0,745 kW
Värmeeffekt: 3,5 kW
Elbilen är guldgruva. Den laddas på natten när priset är som lägst ändå.Bananskalare skrev:
Och solcellerna. När de producerar görs det mitt på dagen när priset är som högst...
Så.... de som däremot har direktverkande el och timpris är det inte kul för.
Enkelt förklarat så om du puttar in 1kw i den så får du ut 3,1kwSingenjören89 skrev:
Ser jäkligt smidigt ut. Riktigt okunnig på sånt här - hur ska jag räkna på detta? Som jag förstår det gör en sån här värmepump relativt sin värmeeffekt av med mindre energi än en byggfläkt och därför kan räknas hem över tid. Mellanskillnaden dessa nedan emellan är "vinsten"?
Effektförbrukning: 0,745 kW
Värmeeffekt: 3,5 kW
Scop på 3,1
Nja.. Mer rimligt är att värmepumpen drar 1/3 av vad byggfläkten gör. Dvs närmare 4000kwhSingenjören89 skrev:
Tack! Helt nya grejer för mig, intressant. Ska kolla närmare på detta. Vi bor i Göteborg om det spelar in. En till relevant faktor är att vi borde kunna återinstallera värmekällan i vårt framtida uthus på 30-40 m2.
När jag försöker räkna på detta ser en värmepump ut att löna sig, men känner att jag är ute och cyklar. Stämmer den här uppställningen? Räknar med att köra fullt blås med en fläkt i tre månader, kollar på den här värmepumpen som referens. Osäker på både pumpens uteffekt och angivna Energiförbrukning.
[bild]
Beräkningen ser väldigt konstig ut. Energibehovet är det samma oavsett värmekälla. Sen blir mängden köpt energi samma som behovet med en byggfläkt, men ca en fjärdedel av behovet med en värmepump.Singenjören89 skrev:
Tack! Helt nya grejer för mig, intressant. Ska kolla närmare på detta. Vi bor i Göteborg om det spelar in. En till relevant faktor är att vi borde kunna återinstallera värmekällan i vårt framtida uthus på 30-40 m2.
[bild]