TickyNucker TickyNucker skrev:
Visa gärna var i artikeln, eller i studien som artikeln hänvisar till, de ”klämmer in” ett kärnvapenkrig någonstans!!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mark_Z._Jacobson

Jacobson's analyses suggest that "nuclear power results in up to 25 times more carbon emissions per unit energy than wind energy".

This analysis is controversial. Jacobson arrived at this conclusion of "25 times more carbon emissions than wind, per unit of energy generated" (68–180.1 g/kWh), by specifically expanding on some concepts that are highly contested.[59][58] These include, though are not limited to, the suggestion that emissions associated with civil nuclear energy should, in the upper limit, include the risk of carbon emissions associated with the burning of cities resulting from a nuclear war aided by the expansion of nuclear energy and weapons to countries previously without them.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Stefan_81 och 11 till
  • Laddar…
TickyNucker
D Daniel 109 skrev:
[länk]

Jacobson's analyses suggest that "nuclear power results in up to 25 times more carbon emissions per unit energy than wind energy".

This analysis is controversial. Jacobson arrived at this conclusion of "25 times more carbon emissions than wind, per unit of energy generated" (68–180.1 g/kWh), by specifically expanding on some concepts that are highly contested.[59][58] These include, though are not limited to, the suggestion that emissions associated with civil nuclear energy should, in the upper limit, include the risk of carbon emissions associated with the burning of cities resulting from a nuclear war aided by the expansion of nuclear energy and weapons to countries previously without them.
Det du refererar till i Wikipedia handlade om ett papper han skrev 2009 om vilka utsläppen från kärnkraft skulle bli (jämfört med andra energikällor) om man räknade med ett ”litet kärnvapenkrig”.

Det har inget att göra med den artikeln (eller studien) jag länkade till och är alltså helt irrelevant.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Det du refererar till i Wikipedia handlade om ett papper han skrev 2009 om vilka utsläppen från kärnkraft skulle bli (jämfört med andra energikällor) om man räknade med ett ”litet kärnvapenkrig”.

Det har inget att göra med den artikeln (eller studien) jag länkade till och är alltså helt irrelevant.
Om han svängde med sådan idioti 2009 skulle jag inte lita på vad han skriver iallafall
 
  • Gilla
Stefan_81 och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
I ikeo skrev:
nope vad vi däremot behöver är ett par kärnkraftverk innan mixen av vindkraft och solel blir högre
Kärnkraft är inte aktuellt. Prospekteringen för att bygga ett sådant är såpass omfattande att det är minst 10-15 år bort innan det är i drift (jämför med den nya i norra Finland som har projektetats sedan innan sonen var född och han är 9 år nu och det är fortfarande på projekteringstadiet).

Vi behöver kraft omgående.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
JA”Snabbe” och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är en bra fråga. De som Bor i lgh drabbas egentligen ingenting.
Man kan göra som jag gjorde band mig till ett visst pris.... Men de som skaffade rörligt och timmätning samt elbil gråter nog för första gången.
Exakt vad jag läst också, inte ens vi med rörligt avtal kommer att märka av topparna så mycket. Bara de som har timdebitering kommer att märka det.
 
  • Wow
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
C
J jbernspang skrev:
Bara de som har timdebitering kommer att märka det.
Nog har det märkts alltid även på snittpriset de senaste två månaderna.
 
C cpalm skrev:
Nog har det märkts alltid även på snittpriset de senaste två månaderna.
Absolut, det har gått upp jämfört med tidigare år. Men inte i proportion till mängden skriverier i tidningarna tycker jag.
 
C
J jbernspang skrev:
Absolut, det har gått upp jämfört med tidigare år. Men inte i proportion till mängden skriverier i tidningarna tycker jag.
Tja, på min elräkning:
2020-09: 45,25 öre/kWh
2020-10: 33,28 öre/kWh
2021-09: 104,42 öre/kWh
2021-10: 80,29 öre/kWh

Värt att skriva om kan jag tycka, även om det inte är något nytt att priserna kan variera ordentligt från år till år.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
P
TickyNucker TickyNucker skrev:
Och varför är det synd om de som har jättehöga elräkningar nu? Man väljer ju själv om man vill ha rörligt eller bundet pris. Klart det är dyrt nu om man har rörligt, men då har man haft långa perioder när det varit billigare.
Det var jättekul att avtalet gick ut lagom till allt blev svindyrt. Jag hade 43 öre innan. När det tog slut så blev 120 månaders billigast.
Elbolag erbjudande om fast pris på el för 110.53 öre/kWh med 120 månaders bindningstid.
 
  • Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Exakt vad jag läst också, inte ens vi med rörligt avtal kommer att märka av topparna så mycket. Bara de som har timdebitering kommer att märka det.
Det märks väl snarare mindre för dem, de kan ju undvika toppen.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Det var jättekul att avtalet gick ut lagom till allt blev svindyrt. Jag hade 43 öre innan. När det tog slut så blev 120 månaders billigast.
[bild]
Själv bygger vi precis hus. Lagom roligt att hålla igång värmefläktarna för att torka ut grunden. Och samtidigt behövs läsa skit om att man får skylla sig själv. Skiten kom inte från dig måste jag tillägga :-)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det var jättekul att avtalet gick ut lagom till allt blev svindyrt. Jag hade 43 öre innan. När det tog slut så blev 120 månaders billigast.
[bild]
Otur!
Varför binda sig just nu? Och så länge?
Känns som det är helt fel period.
Jag hade valt rörligt och kollat till våren.
Eller binda sig 6mån...
Sen kolla igen framåt vår eller sommar.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Otur!
Varför binda sig just nu? Och så länge?
Känns som det är helt fel period.
Jag hade valt rörligt och kollat till våren.
Eller binda sig 6mån...
Sen kolla igen framåt vår eller sommar.
Jag binder mig inte nu =) Kör rörligt till priserna går ner och om det går ner riktigt bra så tror jag att jag ska försöka binda mig över nästa vinter.
 
Om industrin och transport sadlar om till el så kommer effekten bli mindre variabel över dygnet. När verksamheten står till så står alla fordon på laddning. Frågan är om elektrifieringen ens kommer bli verklighet. Cementa behöver ett tillskott på 2 TWh i ett första skede för att göra verklighet av plasmaenergi och kolbindning. Detta effektbehov kommer fördubblas om projektet faller väl ut. Det kommer således en ny överföringskabel till ön. Minst en kapacitet på 500 MW efterfrågas. Hittills saknas det kapacitet men samtidigt kan vindkraften på ön inte leverera fullt ut pga kapacitetsbrist. Den insats cementa vill göra motsvarar 3 procent av Sveriges utsläpp. Sen lär ett högt energipris och en ostabil effekttillgång avskräcka. Det hela kräver sådan omfattande process av att utöka kapaciteten både lokalt och nationellt. Att man lagt ned sex kärnkraftsreaktorer och att fem av sex reaktorer, som är drift är i olika stadier av avveckling, lär snarare motverka en elektrifiering än att uppmuntra den. Vad det behövs är politiska beslut och regleringar, för om marknaden ska styra så sitter vi snart här med fotogenlampor, stormkök och varma filtar när elen uteblir.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.