57 828 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mark_Z._JacobsonTickyNucker skrev:
Jacobson's analyses suggest that "nuclear power results in up to 25 times more carbon emissions per unit energy than wind energy".
This analysis is controversial. Jacobson arrived at this conclusion of "25 times more carbon emissions than wind, per unit of energy generated" (68–180.1 g/kWh), by specifically expanding on some concepts that are highly contested.[59][58] These include, though are not limited to, the suggestion that emissions associated with civil nuclear energy should, in the upper limit, include the risk of carbon emissions associated with the burning of cities resulting from a nuclear war aided by the expansion of nuclear energy and weapons to countries previously without them.
Det du refererar till i Wikipedia handlade om ett papper han skrev 2009 om vilka utsläppen från kärnkraft skulle bli (jämfört med andra energikällor) om man räknade med ett ”litet kärnvapenkrig”.D Daniel 109 skrev:[länk]
Jacobson's analyses suggest that "nuclear power results in up to 25 times more carbon emissions per unit energy than wind energy".
This analysis is controversial. Jacobson arrived at this conclusion of "25 times more carbon emissions than wind, per unit of energy generated" (68–180.1 g/kWh), by specifically expanding on some concepts that are highly contested.[59][58] These include, though are not limited to, the suggestion that emissions associated with civil nuclear energy should, in the upper limit, include the risk of carbon emissions associated with the burning of cities resulting from a nuclear war aided by the expansion of nuclear energy and weapons to countries previously without them.
Det har inget att göra med den artikeln (eller studien) jag länkade till och är alltså helt irrelevant.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Om han svängde med sådan idioti 2009 skulle jag inte lita på vad han skriver iallafallTickyNucker skrev:
Kärnkraft är inte aktuellt. Prospekteringen för att bygga ett sådant är såpass omfattande att det är minst 10-15 år bort innan det är i drift (jämför med den nya i norra Finland som har projektetats sedan innan sonen var född och han är 9 år nu och det är fortfarande på projekteringstadiet).I ikeo skrev:
Vi behöver kraft omgående.
Redigerat:
Exakt vad jag läst också, inte ens vi med rörligt avtal kommer att märka av topparna så mycket. Bara de som har timdebitering kommer att märka det.Bananskalare skrev:
Tja, på min elräkning:J jbernspang skrev:
2020-09: 45,25 öre/kWh
2020-10: 33,28 öre/kWh
2021-09: 104,42 öre/kWh
2021-10: 80,29 öre/kWh
Värt att skriva om kan jag tycka, även om det inte är något nytt att priserna kan variera ordentligt från år till år.
Själv bygger vi precis hus. Lagom roligt att hålla igång värmefläktarna för att torka ut grunden. Och samtidigt behövs läsa skit om att man får skylla sig själv. Skiten kom inte från dig måste jag tilläggaRkarlsson skrev:
Oj, Svealands skulle jag inte våga teckna med...Rkarlsson skrev:
https://www.byggahus.se/elbolag-stams-av-konsumentombudsmannen
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavtal-kaenner-mig-lurad.432400/
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Otur!Rkarlsson skrev:
Varför binda sig just nu? Och så länge?
Känns som det är helt fel period.
Jag hade valt rörligt och kollat till våren.
Eller binda sig 6mån...
Sen kolla igen framåt vår eller sommar.
Jag binder mig inte nu =) Kör rörligt till priserna går ner och om det går ner riktigt bra så tror jag att jag ska försöka binda mig över nästa vinter.Bananskalare skrev:
Om industrin och transport sadlar om till el så kommer effekten bli mindre variabel över dygnet. När verksamheten står till så står alla fordon på laddning. Frågan är om elektrifieringen ens kommer bli verklighet. Cementa behöver ett tillskott på 2 TWh i ett första skede för att göra verklighet av plasmaenergi och kolbindning. Detta effektbehov kommer fördubblas om projektet faller väl ut. Det kommer således en ny överföringskabel till ön. Minst en kapacitet på 500 MW efterfrågas. Hittills saknas det kapacitet men samtidigt kan vindkraften på ön inte leverera fullt ut pga kapacitetsbrist. Den insats cementa vill göra motsvarar 3 procent av Sveriges utsläpp. Sen lär ett högt energipris och en ostabil effekttillgång avskräcka. Det hela kräver sådan omfattande process av att utöka kapaciteten både lokalt och nationellt. Att man lagt ned sex kärnkraftsreaktorer och att fem av sex reaktorer, som är drift är i olika stadier av avveckling, lär snarare motverka en elektrifiering än att uppmuntra den. Vad det behövs är politiska beslut och regleringar, för om marknaden ska styra så sitter vi snart här med fotogenlampor, stormkök och varma filtar när elen uteblir.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer