57 828 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Varför skulle inte vindkraften kunna köra för fullt menar du?
Jag är redan förberedd för omfattande och långa blackouts, vilket väldigt få har. Händer mycket nu på elmarknaden och det ser inte bra ut för Sverige. Att Karlshamn som landets enda toppverk och den sista livlinan går "historiskt" hårt redan i september är illavarslande samtidigt som det finns en allvarlig konflikt mellan SvK och övriga nordiska stamnätsägare som lett till att norrmännen strypt överföringen till Sverige. En inte helt ovälkommen konflikt för Norge som nu säljer om möjligt än dyrare el via sin nya kabel till Storbritannien.Silver78 skrev:
Man kan tänka sig att Sverige ändå får el i en nödsituation, men det sker bara om det finns tillräckligt överskott hos grannarna och det är inte alls säkert under en kall vinter i nordeuropa. Öresund har ju Uniper stängt så det startar man inte upp i brådrasket heller.
Katastrofal hantering av svenska politiker och myndigheter som till syvende och sist sätter människoliv i fara.
Man bankar med att vi ska bli försörjda av grannarna, helt oacceptabelt. Riksrätt och fängelse för ansvariga politiker och myndighetspersoner och släng in journalisterna också som inte har krigsrubriker om detta i tidningarna.
När har Norge strypt överföringen för att de är sura på Svk? Det låter konstigt.
Karlshamnsverket har inte varit aktivt de senaste veckorna.
Karlshamnsverket har inte varit aktivt de senaste veckorna.
Det var väl inte riktigt det stod.
Nej, det handlar om att elnätet inte riktigt matchar alla gånger. Det är inte så lätt att styra strömmen som man kanske kan tro.
Alla blir drabbade!Bananskalare skrev:
De i lägenhet kommer i längden få högre hyra/avgift
Du som har bundet i dag kommer få en rejäl överraskning den dagen du ska binda om för elbolagen kommer ta höjd för detta i de fasta elprisen!
Seriöst, finns det inga journalister som i ifrågasätter mytomanen ygemans lögner?
Priserna är så här höga pga den förda politiken (här i sverige och i Tyskland)
Sverige har stängt 6 reaktorer på relativt kort tid
Tyskland håller på att avveckla all sin kärnkraft
Men det är putin som får skulden…
Priserna är så här höga pga den förda politiken (här i sverige och i Tyskland)
Sverige har stängt 6 reaktorer på relativt kort tid
Tyskland håller på att avveckla all sin kärnkraft
Men det är putin som får skulden…
https://www.expressen.se/debatt/vindkraften-driver-oss-mot-systemkollaps/T tobiast skrev:Jag är redan förberedd för omfattande och långa blackouts, vilket väldigt få har. Händer mycket nu på elmarknaden och det ser inte bra ut för Sverige. Att Karlshamn som landets enda toppverk och den sista livlinan går "historiskt" hårt redan i september är illavarslande samtidigt som det finns en allvarlig konflikt mellan SvK och övriga nordiska stamnätsägare som lett till att norrmännen strypt överföringen till Sverige. En inte helt ovälkommen konflikt för Norge som nu säljer om möjligt än dyrare el via sin nya kabel till Storbritannien.
Man kan tänka sig att Sverige ändå får el i en nödsituation, men det sker bara om det finns tillräckligt överskott hos grannarna och det är inte alls säkert under en kall vinter i nordeuropa. Öresund har ju Uniper stängt så det startar man inte upp i brådrasket heller.
Katastrofal hantering av svenska politiker och myndigheter som till syvende och sist sätter människoliv i fara.
Man bankar med att vi ska bli försörjda av grannarna, helt oacceptabelt. Riksrätt och fängelse för ansvariga politiker och myndighetspersoner och släng in journalisterna också som inte har krigsrubriker om detta i tidningarna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Ah, han hörde jag på radion imorse, tyckte Tomas Kåberger mötte hans påståenden bra och upplevde att Jan inte kunde backa upp sina påståenden.N noone70 skrev:
1:15:50
https://sverigesradio.se/avsnitt?programid=1650
en liten stillsam fråga..
När vissa lanserade vindkraftsverk som räddningen för Sverige... hur tänkte man då?
Vilken vetenskap baserade man då sina beslut på?
många här anser att vetenskap är helt oacceptabelt att ifrågasätta men så är det naturligtvis inte.
Och är detta baserat på just vetenskap så är detta idag det mest intressanta och framstående exempel på att vetenskapen är fel ute och politiska beslut har tagits på felaktiga uppgifter och grunder...
vetenskapen med forskning skulle tydligen ha gett våra politiker belägg för att kärnkraftverk var och är jätte dåligt...
Men runt om i världen hörs nu röster höjas om att forskning där är inte korrekt....
När vissa lanserade vindkraftsverk som räddningen för Sverige... hur tänkte man då?
Vilken vetenskap baserade man då sina beslut på?
många här anser att vetenskap är helt oacceptabelt att ifrågasätta men så är det naturligtvis inte.
Och är detta baserat på just vetenskap så är detta idag det mest intressanta och framstående exempel på att vetenskapen är fel ute och politiska beslut har tagits på felaktiga uppgifter och grunder...
vetenskapen med forskning skulle tydligen ha gett våra politiker belägg för att kärnkraftverk var och är jätte dåligt...
Men runt om i världen hörs nu röster höjas om att forskning där är inte korrekt....