Varför skulle inte vindkraften kunna köra för fullt menar du?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle inte vindkraften kunna köra för fullt menar du?
Man behöver en till kabel från ön men Eon sa nej. Brist på överföringskapacitet.
 
T
Silver78 Silver78 skrev:
Vad det behövs är politiska beslut och regleringar, för om marknaden ska styra så sitter vi snart här med fotogenlampor, stormkök och varma filtar när elen uteblir.
Jag är redan förberedd för omfattande och långa blackouts, vilket väldigt få har. Händer mycket nu på elmarknaden och det ser inte bra ut för Sverige. Att Karlshamn som landets enda toppverk och den sista livlinan går "historiskt" hårt redan i september är illavarslande samtidigt som det finns en allvarlig konflikt mellan SvK och övriga nordiska stamnätsägare som lett till att norrmännen strypt överföringen till Sverige. En inte helt ovälkommen konflikt för Norge som nu säljer om möjligt än dyrare el via sin nya kabel till Storbritannien.
Man kan tänka sig att Sverige ändå får el i en nödsituation, men det sker bara om det finns tillräckligt överskott hos grannarna och det är inte alls säkert under en kall vinter i nordeuropa. Öresund har ju Uniper stängt så det startar man inte upp i brådrasket heller.
Katastrofal hantering av svenska politiker och myndigheter som till syvende och sist sätter människoliv i fara.
Man bankar med att vi ska bli försörjda av grannarna, helt oacceptabelt. Riksrätt och fängelse för ansvariga politiker och myndighetspersoner och släng in journalisterna också som inte har krigsrubriker om detta i tidningarna.
 
  • Gilla
Långfarare och 7 till
  • Laddar…
När har Norge strypt överföringen för att de är sura på Svk? Det låter konstigt.

Karlshamnsverket har inte varit aktivt de senaste veckorna.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Man behöver en till kabel från ön men Eon sa nej. Brist på överföringskapacitet.
Det stämmer inte. Gotland är lite drygt självförsörjande när det är låg last och blåser.
 
Det var väl inte riktigt det stod.
 
Nej men Statnett tycks till skillnad från dig hävda att marknaden inte fungerar som den borde.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nej, det handlar om att elnätet inte riktigt matchar alla gånger. Det är inte så lätt att styra strömmen som man kanske kan tro.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ett sådant där tillsvidareavtal, haft det sedan jag flyttade hemifrån för 20 år sedan :)
Oj, trodde jag var ensam om detta.
Ca lika länge
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är en bra fråga. De som Bor i lgh drabbas egentligen ingenting.
Man kan göra som jag gjorde band mig till ett visst pris.... Men de som skaffade rörligt och timmätning samt elbil gråter nog för första gången.
Alla blir drabbade!
De i lägenhet kommer i längden få högre hyra/avgift
Du som har bundet i dag kommer få en rejäl överraskning den dagen du ska binda om för elbolagen kommer ta höjd för detta i de fasta elprisen!
 
Seriöst, finns det inga journalister som i ifrågasätter mytomanen ygemans lögner?

Priserna är så här höga pga den förda politiken (här i sverige och i Tyskland)
Sverige har stängt 6 reaktorer på relativt kort tid
Tyskland håller på att avveckla all sin kärnkraft
Men det är putin som får skulden…
 
  • Gilla
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Jag är redan förberedd för omfattande och långa blackouts, vilket väldigt få har. Händer mycket nu på elmarknaden och det ser inte bra ut för Sverige. Att Karlshamn som landets enda toppverk och den sista livlinan går "historiskt" hårt redan i september är illavarslande samtidigt som det finns en allvarlig konflikt mellan SvK och övriga nordiska stamnätsägare som lett till att norrmännen strypt överföringen till Sverige. En inte helt ovälkommen konflikt för Norge som nu säljer om möjligt än dyrare el via sin nya kabel till Storbritannien.
Man kan tänka sig att Sverige ändå får el i en nödsituation, men det sker bara om det finns tillräckligt överskott hos grannarna och det är inte alls säkert under en kall vinter i nordeuropa. Öresund har ju Uniper stängt så det startar man inte upp i brådrasket heller.
Katastrofal hantering av svenska politiker och myndigheter som till syvende och sist sätter människoliv i fara.
Man bankar med att vi ska bli försörjda av grannarna, helt oacceptabelt. Riksrätt och fängelse för ansvariga politiker och myndighetspersoner och släng in journalisterna också som inte har krigsrubriker om detta i tidningarna.
https://www.expressen.se/debatt/vindkraften-driver-oss-mot-systemkollaps/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
en liten stillsam fråga..

När vissa lanserade vindkraftsverk som räddningen för Sverige... hur tänkte man då?
Vilken vetenskap baserade man då sina beslut på?

många här anser att vetenskap är helt oacceptabelt att ifrågasätta men så är det naturligtvis inte.
Och är detta baserat på just vetenskap så är detta idag det mest intressanta och framstående exempel på att vetenskapen är fel ute och politiska beslut har tagits på felaktiga uppgifter och grunder...

vetenskapen med forskning skulle tydligen ha gett våra politiker belägg för att kärnkraftverk var och är jätte dåligt...
Men runt om i världen hörs nu röster höjas om att forskning där är inte korrekt....
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.