Hej gänget!
Pga okänd anledning så har slangen tydligen fått sitta fast på kranen i vinter, vilket resulterat i denna sprängning. En ny av denna modell går på 2000 plus installation, vilket jag gärna undviker.
Tror ni den är räddningsbar?
En tanke är att slipa ner till plant och sätta en aluminiumbit med epoxy som lock över hålet. Eller det kanske finns något bättre sätt? Förstärka med ett par nitar?

Tar tacksamt emot hjälp då jag måste lägga dessa pengar på turbobyte :/

• IMG_4454.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Geatki skrev:
Hej gänget!
Pga okänd anledning så har slangen tydligen fått sitta fast på kranen i vinter, vilket resulterat i denna sprängning. En ny av denna modell går på 2000 plus installation, vilket jag gärna undviker.
En tanke är att slipa ner till plant och sätta en aluminiumbit med epoxy som lock över hålet. Eller det kanske finns något bättre sätt? Förstärka med ett par nitar?

Hej,

Ditt egna förslag är ju rätt billigt, men kommer nog inte hålla speciellt länge. Så bit i det sura och köp en ny.

Hur öppet är det innanför sprickan? Med epoxy speciellt avsett att limma metall kanske det fungerar. Men du kan ju öka chansen också genom att borra och gänga ett par hål och skruva fast aluminiumbiten samtidigt som du limmar. Se till att du börjar med att ha en slät och ren yta innan du limmar. Tryck tillbaka skadan så långt det går och fila sedan ytan slät. Eftersom det bara läcker när kranen är öppen om lagningen går sönder är det kanske värt att prova.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Du skulle ju kunna prova att proppa hålet med kemisk metall. Finns ex. på Jula.

Men det beror ju också på lite om det bara är tryck mot detta när du använder vatten. Om du ex, kopplar in en bevattningsrobot, så att du "alltid" har kranen öppen. Då skulle jag inte våga ha en sådan lösning, Men OM ev. läckage alltid kommer att upptäckas i princip genast så kan det var värt att chansa.

• Gilla
Geatki
  • Laddar…
Jag förstår inte hur en kvarsittande slang kan leda till en frostsprängning.
Kranens kropp är ju någon typ av mässing. En duktig VVSare kan hårdlöda så att det blir tät igen. Men då måste kranen demonteras och sättas upp igen.
Köp en ny och kanske bara vör kallt vatten. Vem sjutton vattnar gräsmattan med varmt vatten?

• Gilla
nilzzon3 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår inte hur en kvarsittande slang kan leda till en frostsprängning.
Kranens kropp är ju någon typ av mässing. En duktig VVSare kan hårdlöda så att det blir tät igen. Men då måste kranen demonteras och sättas upp igen.
Köp en ny och kanske bara vör kallt vatten. Vem sjutton vattnar gräsmattan med varmt vatten?
Vem sjutton fyller ungarnas pool med kallt vatten? ;)

Självtömningen fungerar inte om slangen sitter på, därav frös vattnet inne i kroppen på utkastaren.

• Gilla
Anders Westin 4 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skulle ju kunna prova att proppa hålet med kemisk metall. Finns ex. på Jula.

Men det beror ju också på lite om det bara är tryck mot detta när du använder vatten. Om du ex, kopplar in en bevattningsrobot, så att du "alltid" har kranen öppen. Då skulle jag inte våga ha en sådan lösning, Men OM ev. läckage alltid kommer att upptäckas i princip genast så kan det var värt att chansa.
Kemisk metall skulle absolut vara en idé, den vrids bara på vid användning och stängs sedan av, så om den börjar läcka så har vi koll på det.

Finns igen genväg med att försöka laga. Bara som sägs, bita i äpplet och köpa en ny. Stäng av vattnet, du får byta ända in till koppligarna på insidan och inget märkvärigt, mer än kanske kapa rören som går in och stången in.
Och glöm inte att koppla bort slangarna till nästa frysperiod.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
G Geatki skrev:
Vem sjutton fyller ungarnas pool med kallt vatten? ;)

Självtömningen fungerar inte om slangen sitter på, därav frös vattnet inne i kroppen på utkastaren.
Har du pengar att fylla en pool med varmvatten så gör väl 2 kkr för en ny kran inte så mycket.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Hoppas att inte rören i väggen har spruckit, värt att kolla annars!

• Gilla
Geatki
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du pengar att fylla en pool med varmvatten så gör väl 2 kkr för en ny kran inte så mycket.
~0kr/kwh på sommaren. 200 liter i poolen. You do the math. Ursäkta att jag inte har råd att byta den just nu, det måste vara hemskt för dig.

JohnBergq JohnBergq skrev:
Hoppas att inte rören i väggen har spruckit, värt att kolla annars!
De är hela. Tack för omtanken!

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns igen genväg med att försöka laga. Bara som sägs, bita i äpplet och köpa en ny. Stäng av vattnet, du får byta ända in till koppligarna på insidan och inget märkvärigt, mer än kanske kapa rören som går in och stången in.
Och glöm inte att koppla bort slangarna till nästa frysperiod.
Nädå, första och sista gången slangen glöms på, det lovar jag!

Det blir nog så att jag kommer köra på min originalplan - jag återkommer huruvida det gick eller inte :)

Farstatjej90
G Geatki skrev:
~0kr/kwh på sommaren. 200 liter i poolen. You do the math. Ursäkta att jag inte har råd att byta den just nu, det måste vara hemskt för dig.
Och du får ursäkta att några av oss med "pool" antog något större än ett medelstort akvarium.

• Gilla
Geatki och 1 till
  • Laddar…
G Geatki skrev:
Hej gänget!

Haha grattis. Måste också laga turbon på vår bmw x3 -17. Hedin bil skulle ha 38000kr trots 7000kr i rabatt för bytet. Vad kostar ditt byte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.