Hej!
Jag renoverar ett vardagsrum i ett hus från 67 och vill behålla lite av 60-talskänslan .
Det är svårt att hitta nya elkomponenter som är tidstypiska. Med takuttagen hade jag inget annat val än att köpa nya, kom dock ganska nära orginalet. Med vägguttag och strömbrytare är det värre, men materialet är helt så jag tänkte behandla dom som med båten, klorin ev. rubbing och vax. Det vekar bli rätt bra.
Nu undrar jag bara hur man får ut tryckknapparna till strömbrytarna? Måste man ta ut hela insatsen och riskera tapetseringen (ja jag vet att jag borde tänkt på det först). Nån som vet?
Jag renoverar ett vardagsrum i ett hus från 67 och vill behålla lite av 60-talskänslan .
Det är svårt att hitta nya elkomponenter som är tidstypiska. Med takuttagen hade jag inget annat val än att köpa nya, kom dock ganska nära orginalet. Med vägguttag och strömbrytare är det värre, men materialet är helt så jag tänkte behandla dom som med båten, klorin ev. rubbing och vax. Det vekar bli rätt bra.
Nu undrar jag bara hur man får ut tryckknapparna till strömbrytarna? Måste man ta ut hela insatsen och riskera tapetseringen (ja jag vet att jag borde tänkt på det först). Nån som vet?
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
1. Skär bort tapeten runt om med en kniv och sedan lätta på skruvarna den sitter fast i. Förmodligen sitter den både i "klorna" och i dosringen, om sådan finns.
2. På vilket sätt renoverar du? Tapetserar om bara eller byter du tråd, bygger om någon vägg osv?
Du ska nog dra in skyddsjord och du är då tvungen att byta vägguttagen.
Den finns dels dyra strömställare som se ut precis likadana t som gamla strömställare, dels finns det Eljo Renova som är moderna med ett äldre stuk på.
http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/
http://www.elonline.se/eljo-renova-strombrytare/380-0
//Patrik
2. På vilket sätt renoverar du? Tapetserar om bara eller byter du tråd, bygger om någon vägg osv?
Du ska nog dra in skyddsjord och du är då tvungen att byta vägguttagen.
Den finns dels dyra strömställare som se ut precis likadana t som gamla strömställare, dels finns det Eljo Renova som är moderna med ett äldre stuk på.
http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/
http://www.elonline.se/eljo-renova-strombrytare/380-0
//Patrik
Redigerat:
Ja det är bara knapparna jag vill åt.Strip skrev:
Får jag ta ut insatsen utan att vara elektriker?meckis skrev:
Är inte säker på att jag förstår, men jag antar att hela insatsen måste ut och att knapparna är fästa bakifrån?Patrik_Hed skrev:
Vi målar snickerier och tak tapetserar och slipar golv. Elen i sig är det inget fel på vad jag vet, men när allt annat blir fint så för det ju detaljerna med sig.Patrik_Hed skrev:
Tack för dina utmärkta länktips också! d^_^b
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
På nya strömställare så är man tvungen att ta av vipporna för att kunna skruva loss apparaten, men med en äldre strömställare så tar man bara av ramen (som du gjort) och sedan letar på skruvarna som sitter på bägge sidor av strömställaren. Där tapeten nu gömmer dem. Sedan har strömställare "klor" som man, genom att skruva, klämmer åt i dosan så att strömställaren spänns fast. De behöver också lossas.Per-Johan skrev:
//Patrik
Blev osäker om Eljo's renova serie finns med ojordade vägguttag? någon som har bättre koll.. annars är det att rekomendera att dra i skyddsjord och installera jordfelsbrytare om det inte redan finns i anläggningen.
Det finns ojordade Renova, tex Clas Ohlson har dem i sortimentet, åtminståne de svarta och vita.
Hej igen!
Clas Ohlson är ju den som kommer närmast orginalet faktiskt, men vi lyckades rätt bra med våra uttag och brytare, så dom får sitta tills dom går sönder eller solen bryter ner dom.
Tack för era svar!
Per-Johan
Fotografen skrev:
Clas Ohlson är ju den som kommer närmast orginalet faktiskt, men vi lyckades rätt bra med våra uttag och brytare, så dom får sitta tills dom går sönder eller solen bryter ner dom.
Tack för era svar!
Per-Johan
Det är bra att veta, jag kanske får anledning att återkomma. d^_^bAvemo skrev:
Ursäkta en dum fråga, men går det att vrida dom rakt? Är det inte insatsen som är snett monterad?
Jo, men det går att vrida den rakt också. Den sitter med två skruv i "böjda nyckelhål". Eventuellt även med klor som greppar dosans sidor. Om du skär rent från tapet tätt intill metallen så kan du se skruvarna. Lossa dem ett par varv så kan du vrida insatsen rakt. De här uttagen är inte så skyddade när kåpan är av, så det är lämpligt att bryta strömmen innan du börjar.Per-Johan skrev:
Erik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden






