Det finns många saker i ett bygge som inte kostar särskilt mycket, men ändå så blir det rätt mycket pengar av allt materiel. Att köra fungerande saker till tippen för att vända tillbaka och köpa samma saker i affär känns dumt. Bättre att lägga de pengarna på kvalitet där det märks, tex fönster och dörrar. Att återanvända helt fungerande materiel som kablar, träreglar och träpanel(inne) gör inte resultatet sämre.

Har förresten @Padde Kvist läst den här tråden?:cool:

https://www.byggahus.se/forum/threads/det-olagliga-att-dra-el-naer-hur-och-var.332235/

• Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
S
T Tornhill 2 skrev:
Det finns ca 5 000 000 bostäder bara i Sverige.
Har någon enda olycka inträffat pga målad elmateriel de senaste 10 åren?
Om inte, så är väl slutsatsen relativt klar, risken är mindre än 1:50 000 000 / år.

/ Hälsningar Fredrik
Det finns drygt 10 500 000 invånare i Sverige, har någon någonsin dött av att ha hoppat ut ur ett passagerarflygplan över stockholm? Om inte, så är väl slutsatsen relativt klar, risken är mindre än 1:10 500 000 att man dör av att hoppa ut genom ett flygplan över stockholm.

M -MH- skrev:
Det finns många saker i ett bygge som inte kostar särskilt mycket, men ändå så blir det rätt mycket pengar av allt materiel. Att köra fungerande saker till tippen för att vända tillbaka och köpa samma saker i affär känns dumt. Bättre att lägga de pengarna på kvalitet där det märks, tex fönster och dörrar. Att återanvända helt fungerande materiel som kablar, träreglar och träpanel(inne) gör inte resultatet sämre.

[länk]
Håller med om att brytare och uttag , som fungerar och "känns" bra. Kan du återanvända. Men modifiera dem inte, genom att ex. måla. Målning är troligen ingen fara, men det är svårt att förutse vilken påverkan det kan ha.

Vilken påverkan skulle det kunna ha menar du?

S
D Daniel 109 skrev:
Ska prova måla ett vägguttag imorgon få se om jag kan ändra min ståndpunkt eller inte, just nu är jag övertygad om att jag kommer förstöra petskyddet.

Det går ju att maska brunnen...

D Daniel 109 skrev:
Det skulle ju kunna ändra färg :cool:

M -MH- skrev:
Isoleringen - den lilla som finns - skall mestadels väck ändå, så ingen fara.
isoleringen på tråden alltså (blå, brun (vem e brun), gulgrön för å ta ngt ex)

M Mikedigitize skrev:
isoleringen på tråden alltså (blå, brun (vem e brun), gulgrön för å ta ngt ex)

Haha, jag trodde ni menade den i väggen! :D

M -MH- skrev:

[länk]
Jo jag är elektriker till yrke och vet regler och lagar. Huruvida du får eller inte bryr jag mig inte om, men jag bryr mig om att det blir en säker installation, olaglig eller ej. Du får gärna höra av dig om det dyker upp frågor under arbetets gång.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tyvärr säger de en del konstiga saker.
Kommer du på någon annan produkt där tillverkaren säger att den kan målas om?
Duk för oljemålning som tidigare konstnärer använde.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Du får gärna höra av dig om det dyker upp frågor under arbetets gång.
Tack, då undrar jag om du vet vilket elmateriel som går bra att återanvända?

Allt på din bild inklusive FK och Elko apparaterna efter en enkel kontroll och översyn är utmärkt att återanvända där det passar. Och det går ju anpassa det man gör om så de gamla delarna går in på lämpligaste vis också.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Tack, då undrar jag om du vet vilket elmateriel som går bra att återanvända?
Kolla dina trådar okulärt och böj på dem. Känns de friska och mjuka och kopparn har sin naturliga färg kan du behålla dem. Det är bäst om de är i färgerna brun, blå och gul/grön för att matcha dagens standard.

Testa dina uttag (ihopmonterade) med en stickkontakt. Greppar uttaget bra och petskyddet är helt - behåll. Är plasten sprucken eller börjar få vita ringar längs kanterna? Släng.

Tryck på strömbrytarna. De ska vara lätta att trycka på, nästan utan motstånd och klicket ska låta tydligt och bra.

Dosorna kan du troligen använda om de är hela och har sina ringar kvar. De kanske behöver justeras på djupet (spikas om) ifall de nya skivorna är tunnare eller tjockare. Det gör inget om de hamnar en bit in, det finns längre skruvar att köpa.

Kopplingsdon (som wago eller torix) rekommenderar jag starkt att du byter. Har det suttit torix innan rekommenderar jag att du skalar om FKn till ny koppar då torix' gängor kan skära sig in i koppartrådarna så de blir kassa. Wago 221 är de lättaste och i min mening bästa klämmorna att använda.

Är jord framdraget? Om ja, har du mätt så det verkligen är indraget och kopplat i centralen?
Om nej, dra fram jord. Då du gör en större renovering ska man i regel jorda allt, även lamputtag.

Ny standard på lamputtag. Googla DCL. All belysning kommer gå över till detta och det gamla systemet kommer försvinna. DCL är nytt sedan några år tillbaka. När du ändå är och pillar i det är det lika bra att vara med i svängarna.

Ska du köpa nytt material kan tipsa om Schneiders serie Exxact Primo.

Lycka till och kom gärna med fler frågor!

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag river en utbyggnad ner till stommen, och river ut elmateriel. Det skall byggas upp igen på ett lite annorlunda sätt, så jag funderar på vad som är lämpligt/olämpligt att återanvända. Jag är ganska snål, och har en väldigt låg timkostnad.

Befintligt materiel är från slutet av 90-tal. Brytare/uttag/FK/slang/väggdosor?
[bild]
Elmateriel från slutet av 1990 kan med absolut säkerhet återanvändas, dess livslängd torde vara minst hundra år till. Det är bara en praktisk fråga om när det lönar sig eller om det tar för lång tid att hantera. Att apparater med tiden gulnar är ovanligt, men det var vanligt att man valde Europavita serier och dom är från början gultonade.
Skadade saker bör naturligtvis kastas, så en visuell översyn av allt krävs.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.