Det olagliga att dra el, när hur och var?

28k läst  175 svar

1. S
    Medlem · Nivå 11
    En lite spinoff på otaliga trådar om det olämpliga och olagliga i att dra el själv.
    Att det finns regler vet jag också men på vilket sätt är det egentligen "olagligt" ? När sker själva brottet? Vad är åtalsbart och vem anmäler. Finns det praktiska fall?
    Om vi utgår ifrån att personen som kopplar har någotsånär kännedom om vad denne gör så när kommer det olagliga in? Håller vi oss till normala fastigheter man äger så är det ju ändå fastighetsägaren som ansvarar för installationen och att den är okej.
    Vad händer om en utomstående elektriker ser nåt suspekt. Polisanmäler de då saken? Brukar försäkringsbolag polisanmäla någon ?
    Har polisen nån specialgrupp som utreder piratdragen el?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det olagliga händer när du utför en elinstallation, utan att du är behörig eller ingår ibehörighetssystemet. Och att utföra en elinstallation innebär i princip samtliga moment, även att dra tomma eldrör är elinstallation, om syftet är att de skall användas för el. Även att klamra en kabel är elinstallation.

Lagen är lite lustigt skriven, den gäller bara för korrekt utförda installationer. Pm du gör fel så att det blir farligt, så kan du inte åtalas för själva dragningen, utan för andra brott som vållande till annans död osv.

I praktiken verkar ingen någonsin ha blivit åtalad för otillåten elinstallation. Men man kan få 12 mån. fängelse.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Preskriptionstiden är väl två år, så om ingen anmäler innan det och installationen är korrekt utförd så blir den i princip 'laglig' sen.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Elsäkerhetsverket utövar bara tillsyn mot elinstallatörer när det gäller elinstallationsarbete. De gör ingenting mot obehöriga som utför elinstallationsarbete. Det är ett polisärende.

Det är mycket osannolikt att polisen aktivt skulle ”jaga” brott mot ellagen. Det finns inga sådana kända rättsfall.

Enda möjligheten att bli dömd mot ellagen är att någon kränkt granne polisanmäler olaga elinstallationsarbete, alltså anmäler till polisen, inte ESV. Kanske kan ESV sträcka sig till det, men som sagt de lurar inte i busken och övervakar sådant. Sedan ska en åklagare anse att det finns grund för att driva ärendet.

Det lär finnas några enstaka fall när någon blivit dömd mot ellagen:

Ett exempel är en hantverkare som gjorde sådana felkopplingar att det uppmärksammades av Elsäkerhetsverket. Hantverkaren hade BB-behörighet, men inte ABL som arbetet krävde. Han dömdes för bedrägeri på grund av att han lurat innehavaren att han hade nödvändig behörighet. Bedrägeri har ett högre straffvärde. Detta stod med svart rubriker i kvällstidningarna vill jag minnas.

En man i Valdemarsvik står åtalad för brott mot ellagen. Mannens egenhändiga elkopplingar hade i värsta fall kunnat leda till döden. I Elsäkerhetsverkets expertutlåtande framgår att anläggningen var i mycket dåligt skick och med stor sannolikhet inneburit en risk för människor och djur. Den åtalade mannen förnekar brott och tycker inte att hans elkablar utgör någon fara.
    Källa: Norrköpings Tidningar, 2005

Så, inte ens om man gör fel så blir man dömd mot ellagen, inte så länge det finns andra lagar som har högre straffvärde. Så, gör inte fel ;)

• Laddar…
  5. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    • Laddar…
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    De (få) som har åkt dit verkar dels vara de som har utfört arbete åt andra affärsmässigt utan rätt behörighet och dels de som har gjort riktigt dåliga installationer hemma och det har uppdagats vid en husförsäljning eller liknande.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 11
    Så i det stora hela är det egentligen en ganska uddlös lag som inte på något vis styr upp nånting..........Jag tror liksom ändå att de som håller på inte skulle hålla på om de inte visste ett dyft. De som inget vet verkar mest hålla sig till taffligt installerade lampsladdar och sånt. Det är såklart illa det också men ändå.
    Jag skulle ju förstå poängen om en fastighetsägare som ju ändå har ansvaret kunde bli åtalad för taffliga installationer oavsett vem som gjort dem och när. Att det liksom skulle ha en betydelse i att ha fullgoda anläggningar. Då skulle man liksom vara tvungen att besiktiga och åtgärda saker vare sig man vill eller inte. Ungefär som bilbesiktningar. Det är ju lag på att bilar ska vara säkra och varför inte en lag som istället kräver att anläggningar besiktigas åtminstone nån gång ibland. Det är ju sällan fullständiga genomgångar behövs utan ett tränat öga ser ju direkt om det är nån hobbynisse som varit framme. Sånt skulle ju då försvinna direkt av given anledning och man får bort de felaktiga installationerna på normalt sätt.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Problemet med lagen som den ser ut idag är ju just att man som anläggningsägare har det fulla ansvaret. Det betyder i praktiken att du blir ansvarig för fel gjorda för 50 år sen om du köper en gammal fastighet...

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo, man skall komma ihåg att fastighetsägarens ansvar är inte absolut. Om en elektriker gjorde en felkoppling imitt hus för en månad sedan. Så är inte jag ansvarig för det. Om den felkopplingen gör att lampor bränns på någon dag, och det luktar bränt från felet i ett halvår utan att jag vidtar åtgärd. Då är jag kanske ansvarig när huset brinner.

Men så länge jag inom rimlig tid låter reparera saker som är trasiga, så sköter jag ansvaret.

10. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Du är ansvarig att se till att din egen elanläggning är säker. Oavsett vem som gjort installationerna. Om du hempulat så det orsakar brand så tror jag inte att du löper så stor risk att åka dit för olaga elinstallation. Däremot så är risken större för att ditt försäkringsbolag nekar dig ersättning, eller gör stora avdrag.

• Laddar…
  11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Förutsättningen för denna tråd är en korrekt installation, så låt oss hålla oss till det fallet.

Men när nu frågan om försäkring är på tal - vi har hört detta så ofta nu men aldrig fått några konkreta exempel.
    Jag vi kan slå fast att försäkringsbolaget ersätter, till en viss del, kanske upp till det aktuella värdet på huset...
    Om brandorsaken visar sig vara ett elfel eller dåligt underhållen anläggning som innehavaren borde ha sett och åtgärdat så är frågan, vad står i försäkringsbolagens villkor då? Jag är egentligen inte intresserad, jag försöker hellre se till att inte orsaka några försäkringsärenden.

• Laddar…
  12. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Försäkringsbolagen brukar kräva att renoveringar är utförda enligt "då gällande branschregler". Det gäller både el, vvs, bygg osv. Jag har varit med om flera försäkringsärenden där husägare fått reducerad ersättning pga felaktiga renoveringar. Oftast är det tätskikt eller vvs-dragningar som är felaktiga men även el.

13. S
    Medlem · Nivå 11
    Ja men stannar det vid reducerad ers då? Borde de inte anmäla saken om det nu är olagligt?

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Måstedom inte påvisa att utförandet är felaktigt först?

15. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Jag lägger till en fråga här: Vid vilka tillfällen kan det vara viktigt att visa upp fakturor eller liknande från elfirma för installation? Alltså förutsatt att hempularen har dragit el helt riktigt - när kan det ändå vara så att han/hon/hen önskar att det fanns papper från en certifierad firma?

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: