14 841 läst ·
60 svar
15k läst
60 svar
Återanvända elmateriel?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Som jag skrev kan dumhet och slarv alltid ställa till det, inte bara med målarfärg utan även genom felkopplingar eller bara gå över gatan. Går det att sätta en risknivå här som är betydande, där man alltså bedömer både sannolikhet för en olycka som orsakas av färgen och konsekvensen? Jag tror inte det.
Risken för felkoppling i ett vägguttag är tämligen låg då min uppfattning är att de som ger sig på att byta ett uttag åtminstone har någon slags uppfattning om vad det innebär.
men när en butik basunerar ut att det är fritt fram att måla uttag så är risken över 50% att man förstör funktioner i uttaget enligt min uppfattning.
för mig är det självklart olämpligt att uppmana till sådant åtminstone.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag håller inte med om risknivåerna, men väl att det är dumt att rekommendera/tipsa att man måla om uttag. Jag har dock inte läst vad målarfirman skriver, om den texten finns kvar någonstans. Det bör ju finnas med en bedömning ifall uttaget i sig är friskt nog att behålla, och därmed värt att måla om skalet.
Släng ingenting! Om tiden inte är en stor begränsning så går det mesta att återanvända efter lite översyn. Om det inte används nu så kan vara bra att ha i reserv. Dumt att köpa nytt bara för att...M -MH- skrev:Jag river en utbyggnad ner till stommen, och river ut elmateriel. Det skall byggas upp igen på ett lite annorlunda sätt, så jag funderar på vad som är lämpligt/olämpligt att återanvända. Jag är ganska snål, och har en väldigt låg timkostnad.
Befintligt materiel är från slutet av 90-tal. Brytare/uttag/FK/slang/väggdosor?
[bild]
Kabelstumpar är alltid bra att ha. Om man inte vill använda det i en elinstallation så kan man alltid ha det som snöre, eller som i mitt fall elektronikexpriment.
Tänker ungefär lika. Det som är helt, jordat och som passar in i nya anläggningen, så kör.
Och såklart om du orkar ta loss allt så det ej skadas osv. Ledningar skulle jag dock byta.
Den andra sidan är elsäkerheten. Polskruvar som kanske inte är i toppskick. Dålig förbindelse i vägguttag och slitna brytare mm. Skulle kunna orsaka brand i värsta fall...
Lycka till
Och såklart om du orkar ta loss allt så det ej skadas osv. Ledningar skulle jag dock byta.
Den andra sidan är elsäkerheten. Polskruvar som kanske inte är i toppskick. Dålig förbindelse i vägguttag och slitna brytare mm. Skulle kunna orsaka brand i värsta fall...
Lycka till
EK/FK från 90-talet skulle jag utan att tveka återanvända, givetvis efter en noggrann kontroll av isoleringen, och bedömning av om det ser ut att ha gått varmgång vid anslutningspunkter.P Peter Näckdal skrev:Tänker ungefär lika. Det som är helt, jordat och som passar in i nya anläggningen, så kör.
Lycka till
Jag har aldrig provat men man lär kunna bleka gulnad plast med väteperoxid? Eller var det något annat kem....
Det behövs nog inte alltid någon direkt avancerad kem. Jag har fräschat upp en hel del plastdetaljer från uttag och lampbrytare med vanligt diskmedelsbad över natten följt av en ordentlig diskning.
Ibland är det gula bara fett+smuts, speciellt vad gäller lampbrytare där många olika personer antagligen vart och petat med mer eller mindre feta/flottiga/skitiga fingrar i många många år. Detta försvinner nog inte med en normal snabb överdragning med dammtrasan under veckostädningen, utan byggs väl på med åren.
I mitt fall berodde det kanske mest på tidigare inomhusrökning som den mesta plasten var gul, men även det nikotinblandade fettet gick bort rätt fint med denna enkla åtgärd.
Lätt och billigt att testa som första åtgärd i alla fall (om man nu inte vill passa på att montera rubbet nytt, vilket jag nog skulle valt att göra idag).
Ibland är det gula bara fett+smuts, speciellt vad gäller lampbrytare där många olika personer antagligen vart och petat med mer eller mindre feta/flottiga/skitiga fingrar i många många år. Detta försvinner nog inte med en normal snabb överdragning med dammtrasan under veckostädningen, utan byggs väl på med åren.
I mitt fall berodde det kanske mest på tidigare inomhusrökning som den mesta plasten var gul, men även det nikotinblandade fettet gick bort rätt fint med denna enkla åtgärd.
Lätt och billigt att testa som första åtgärd i alla fall (om man nu inte vill passa på att montera rubbet nytt, vilket jag nog skulle valt att göra idag).
Det finns ca 5 000 000 bostäder bara i Sverige.S SueCia skrev:Nog för att källan delvis kan ifrågasättas här. Men målning av vägguttag är idiotdumt.
petskyddets funktion kan (kommer) börja kärva. Risk för ett isolerande färglager på jordstift. Brandsäkerheten bör rimligtvis påverkas av en färg som knappast är godkänd för användning på elmaterial.
Skulle jag stött på ett målat vägguttag i jobbet så skulle jag rekommendera att byta ut det och se till att ha det i skrift då jag aldrig vill stå som sista elektriker på ett sånt uttag.
Har någon enda olycka inträffat pga målad elmateriel de senaste 10 åren?
Om inte, så är väl slutsatsen relativt klar, risken är mindre än 1:50 000 000 / år.
/ Hälsningar Fredrik
Gulnande saker kan man lägga i. xxx för att få den fina igen..M -MH- skrev:
Minns dock inte vad man skulle lägga dem i och hur det påverkar, hydroxid nånting om inte minnet sviker mig
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Färgen har inte typgodkänts som isolator. Ingen vet hur isolerande färgen är. Vissa färger kan leda ström rätt bra, men det är specialfall.
Färgen kan påverka brandskyddet. Eluttag och annan plast i elinstallationer har krav på viss flamsäkerhet, de skall självslockna när uppvärmningen upphör. Har du målat så påverkas den egenskapen. Hur mycket vet vi inte, för det testas inte (eluttaget däremot är testat).
Att färgen skulle leda ström, är rätt osannolikt, men inte otänkbart. Att uttaget inte längre uppfyller krav på självslockning inom godkänd tid, kan vara lite större risk.
Sedan lite mer långsökt, men ändå...
Även om du inte målar över jordblecket, så är det stor risk att färgen du målar med fäster dåligt på plast, så att det kan lossna som stora flagor, som kan lägga sig över jordblecket.
Färgen kan påverka brandskyddet. Eluttag och annan plast i elinstallationer har krav på viss flamsäkerhet, de skall självslockna när uppvärmningen upphör. Har du målat så påverkas den egenskapen. Hur mycket vet vi inte, för det testas inte (eluttaget däremot är testat).
Att färgen skulle leda ström, är rätt osannolikt, men inte otänkbart. Att uttaget inte längre uppfyller krav på självslockning inom godkänd tid, kan vara lite större risk.
Sedan lite mer långsökt, men ändå...
Även om du inte målar över jordblecket, så är det stor risk att färgen du målar med fäster dåligt på plast, så att det kan lossna som stora flagor, som kan lägga sig över jordblecket.
Fast nu tänker du snurrigt. Du måste veta hur mycket elmateriel som är målat och i hur många bostäder för att kunna räkna rätt. En väldigt låg % av de 5 miljoner bostäderna har egenmålad elmateriel.T Tornhill 2 skrev:
Jag vill uppmana trådskaparen att tänka efter. Några uttag och brytare kostar inte särskilt mycket, och jag hoppas att du tar in elektriker, eller åtminstone har tillräckliga kunskaper för att montera det själv. Riskera ingenting bara för att du vill tjäna nån krona. Då skulle du låta bli renovering helt och hållet.