27 999 läst ·
47 svar
28k läst
47 svar
ASSA lås går inte att låsa med nyckel?
Men skruva av cylindrarna och prova dem lösa så du vet vad som krånglar, cylindrarna eller kistan!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Skruva loss vredet se efter om det ligger några lösa delar, skruva loss cylinder och kolla om den fungerar, med hjälp av en mejsel kan Du manövrera låskistan, kolla att det fungerar
Hade du/ni tryckt ner "bortasäker" knappen innan ni försökte låsa. Om man gör det så blockeras vredet på insidan, det är nämligen det som är "bortasäker". Vredet deblockeras automatiskt så fort man låst upp dörren efter att den har varit låst med "bortasäker".R Rolle85 skrev:
Om vredet samt nyckel från insidan fungerar bra så är det troligt att låscylindern på utsidan är dålig.
På utsidan sitter en rund låscylinder 711.
Antingen så köper du en ny låscylinder eller så tar du med den gamla låscylindern för en omläggning.
Ofta så nöjer sig många med endast assa låsspray men egentligen så krävs även dokumenterat underhåll.
Du anar inte hur många gånger jag hört symaskinsolja, till och med matolja förekommer.
Allt som heter olja är fel för låscylindrar.
Detta är även orsaken till att låshus med delad medbringare inte ska monteras med ett vanligt vred utan dessa är avsedda för dubbla låscylindrar ute samt inne eller repellerande vredcylinder 03 eller 13.
Angående TS låscylindrar så är dem i ASSAs 700-serie och av den vanligaste profilen HH och dessa finns det gått om även från andra tillverkare än ASSA.
I början fanns en liten oro om att pulverlacken skulle nötas av och klägga igen låscylindrarna något som visat sig vara överdriven oro då det inte gett upphov till sådana bekymmer.
Nycklar med motiv fungerar lika bra som andra, men direkt när dessa ämnen kom så hade en tillverkare dåliga toleranser så just dessa nycklar gick trögt att föra in och dra ut ur låscylindern men det åtgärdades ganska kvickt efter jag klagade till leverantören.
På utsidan sitter en rund låscylinder 711.
Antingen så köper du en ny låscylinder eller så tar du med den gamla låscylindern för en omläggning.
Det stämmer bra det att det är ett garantivillkor att låscylindern smörjs endast med assa låsspray och dokumenterat enligt ett schema med fasta perioder.Y Yrrol skrev:
Ofta så nöjer sig många med endast assa låsspray men egentligen så krävs även dokumenterat underhåll.
Du anar inte hur många gånger jag hört symaskinsolja, till och med matolja förekommer.
Allt som heter olja är fel för låscylindrar.
Detta är helt korrekt och framförallt gäller det 5-stifts låscylindrar.Y Yrrol skrev:
Även detta är korrekt, om nyckeln står i fel läge så uppstår funktionsstörningar och du kan bli utelåst.Y Yrrol skrev:
Detta är även orsaken till att låshus med delad medbringare inte ska monteras med ett vanligt vred utan dessa är avsedda för dubbla låscylindrar ute samt inne eller repellerande vredcylinder 03 eller 13.
Nej en "riktig" låssmed erbjuder inte låscylindrar från 60-talet och framåt, det kan hända att någon har kvar vissa detaljer samt ev. uppgifter som gör att det kan erbjuda en låscylinder i ett system från 1960 men tillverkarna varken tillverkar delar eller erbjuder systemservice i så gamla låssystem eller fristående låscylindrar.Demmpa skrev:
Angående TS låscylindrar så är dem i ASSAs 700-serie och av den vanligaste profilen HH och dessa finns det gått om även från andra tillverkare än ASSA.
Det är inget problem med dessa nyckelämnen.Tokslut skrev:
I början fanns en liten oro om att pulverlacken skulle nötas av och klägga igen låscylindrarna något som visat sig vara överdriven oro då det inte gett upphov till sådana bekymmer.
Nycklar med motiv fungerar lika bra som andra, men direkt när dessa ämnen kom så hade en tillverkare dåliga toleranser så just dessa nycklar gick trögt att föra in och dra ut ur låscylindern men det åtgärdades ganska kvickt efter jag klagade till leverantören.
Nu är jag på landet så de får vänta lite men nått måste jag göra men tack för all respons!
Nu när ni säger det så funkar inte "bortsäker" knappen. Drar man upp den åker den ner direkt. Tillslut fastnade den i ovanläge och då funkade vredet på insidan igen iaf. Får plocka ner det hela när jag kommer hem.
Det står "2000" på den delen som åker ut och låser dörren.
Börjar bli lite trött på detta lås. Är det någon som vet vilken kasett jag kan köpa som passar rätt av med tillhörande låscylinder i min dörr?
Jag har också ett garage och ett lås till en balkong som jag måste byta cylindrar på isåfall men dessa lås ser annorlunda ut, dvs mindre? se bild: är det en annan variant av låscylinder?
Nu när ni säger det så funkar inte "bortsäker" knappen. Drar man upp den åker den ner direkt. Tillslut fastnade den i ovanläge och då funkade vredet på insidan igen iaf. Får plocka ner det hela när jag kommer hem.
Det står "2000" på den delen som åker ut och låser dörren.
Börjar bli lite trött på detta lås. Är det någon som vet vilken kasett jag kan köpa som passar rätt av med tillhörande låscylinder i min dörr?
Jag har också ett garage och ett lås till en balkong som jag måste byta cylindrar på isåfall men dessa lås ser annorlunda ut, dvs mindre? se bild: är det en annan variant av låscylinder?
Redigerat:
Knappen trycks ned och du låser med nyckel för att koppla bort vredet (borta säkert) när ingen annan är hemma.
När du kommer hem och låser upp med nyckel så åker knappen upp och vredet börjar fungera igen (hemmabekvämt).
Om du tryckt ned knappen så kan du inte bara dra upp den för att vredet ska fungera utan du måste låsa med nyckel och sedan låsa upp med nyckel för att knappen ska åka upp och vredet börjar då fungera igen (det spelar ingen roll om du använder låscylindern på utsidan eller insidan).
Om detta inte fungerar så är något trasigt i låshuset och bör då bytas ut.
Edit: ser att du redigerat inlägget nu.
Det du visar för fönsterdörren är ett fix835 och till den används en vanlig oval låscylinder (nuvarande ASSA 701).
Det som kan vara bökigt med att byta låscylinder i dessa låsbara handtag är att de ska vara monterade med envägsskruv.
Vad du har i garaget vet jag inte.
När du kommer hem och låser upp med nyckel så åker knappen upp och vredet börjar fungera igen (hemmabekvämt).
Om du tryckt ned knappen så kan du inte bara dra upp den för att vredet ska fungera utan du måste låsa med nyckel och sedan låsa upp med nyckel för att knappen ska åka upp och vredet börjar då fungera igen (det spelar ingen roll om du använder låscylindern på utsidan eller insidan).
Om detta inte fungerar så är något trasigt i låshuset och bör då bytas ut.
Edit: ser att du redigerat inlägget nu.
Det du visar för fönsterdörren är ett fix835 och till den används en vanlig oval låscylinder (nuvarande ASSA 701).
Det som kan vara bökigt med att byta låscylinder i dessa låsbara handtag är att de ska vara monterade med envägsskruv.
Vad du har i garaget vet jag inte.
Redigerat:
När kom 5-stiftade N-profilen?1 123abc skrev:Nej en "riktig" låssmed erbjuder inte låscylindrar från 60-talet och framåt, det kan hända att någon har kvar vissa detaljer samt ev. uppgifter som gör att det kan erbjuda en låscylinder i ett system från 1960 men tillverkarna varken tillverkar delar eller erbjuder systemservice i så gamla låssystem eller fristående låscylindrar.
är det denna som passar i mitt lås till dörren?
https://www.bauhaus.se/cylinder-1212-3ny-gds.html
Börjar väl med att köpa ny cylinder och ser om den slutar kärva...åker till en låssmed så kanske han kan kalibrera cylindern så min gamla nyckel passar?
https://www.bauhaus.se/cylinder-1212-3ny-gds.html
Börjar väl med att köpa ny cylinder och ser om den slutar kärva...åker till en låssmed så kanske han kan kalibrera cylindern så min gamla nyckel passar?
Om din gamla nyckel ska passa så beställ en hos din lokala låssmed.R Rolle85 skrev:
Det du länkat är 1212 med helt andra nycklar och kan inte anpassas till din gamla nyckel.
Det lönar sig inte att köpa låscylindrar någon annanstans och sedan låta låssmeden lägga om dem efter din nyckel.
Om du vill behålla samma nyckel så antingen ta med din gamla utside låscylinder eller köp en 711 låscylinder efter befintlig nyckeldelning.
Om du vill byta ut allt så är oftast Dorma mer prisvärt än ASSAs alternativ.
Var hemma en sväng och plockade ner låset. Kasetten funkar som den ska och även cylindern på insidan dörren. Däremot cylindern på utsidan dörren verkar vara boven i dramat, den är helt blockad när jag håller den i handen och försöker vrida runt med nyckel. Jag åkte till en låssmed med min nyckel som tog fram en ny cylinder till mig anpassad efter min nyckel, det kostade 870kr och bara 10 minuter. Ska montera nya cylindern när jag är hemma nästa gång.
tack allihop för hjälp !
tack allihop för hjälp !